Przygotowanie nowej strategii pozycjonowania marek zostało poprzedzone kompleksową analizą branży oraz szerokim badaniem wśród konsumentów w całej Europie [1]. Pytano o ich podejście do mobilności, postrzeganie marek opon oraz kryteria, którymi kierują się przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Kluczowe wnioski z badania:
Świadomość marki i jej reputacja są jednymi z głównych czynników wpływających na wybór opon przez konsumentów (35% odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znalazły się osobiste doświadczenia (25%), wyniki testów opon przeprowadzonych przez niezależne podmioty zewnętrzne, takie jak specjalistyczne czasopisma (24%) oraz porady otrzymane od dealerów (23%).
Ponad 1/3 konsumentów dokonuje wyborów zakupowych na podstawie analizy osiągów opon. Co drugi użytkownik priorytetowo traktuje opony, które oferują optymalną równowagę między jakością a ceną, a tylko 14% konsumentów kieruje się ceną.
Goodyear na nowo zdefiniował role dla swoich marek, aby zaspokoić potrzeby różnych grup konsumentów i oferować najbardziej konkurencyjne portfolio w segmentach premium, środka i lokalnych brandów na ewoluującym rynku.
Opony Avon i Fulda mają być nadal dostępne na całym europejskim rynku, odgrywając ważną rolę w segmencie marek lokalnych, odpowiednio w Wielkiej Brytanii i Niemczech, gdzie są dobrze rozpoznawalne. Ogólnoeuropejską ekspozycję mają zachować też marki Dębica i Sava, utrzymując kluczową rolę w segmencie brandów lokalnych, szczególnie w krajach Europy Wschodniej. Z kolei Cooper Tires ma skupić się na długoterminowym zaopatrywaniu pojazdów 4×4, utrzymując mocną pozycję w segmencie opon terenowych.
W ramach strategii Goodyear, wszystkie marki z portfolio mają być dostępne na terenie całej Europy. Dzięki temu dealerzy opon mają otrzymać dodatkowe możliwości, co zapewni, że partnerstwo z Goodyear umożliwi kompleksowe zaspokojenie potrzeb rynkowych w segmentach premium, środka oraz marek lokalnych.
Nowe pozycjonowanie ma pozwalać Grupie Goodyear na dotarcie do szerszego spektrum rynku niż dotychczas, umożliwiając oferowanie marek i produktów w każdym przedziale cenowym. Dzięki temu dealerzy opon mają mieć dostęp do większego wyboru produktów.
„Chcemy zwiększyć udział marek z Grupy Goodyear w rynku i pozycjonować nasze portfolio jako najbardziej konkurencyjne w Europie. Dążymy do pełnego wykorzystania zarówno indywidualnego, jak i łącznego potencjału naszych brandów, oferując opony odpowiadające potrzebom każdego typu kierowcy” – wyjaśnił David Anckaert, wiceprezes ds. opon konsumenckich Goodyear w regionie EMEA – „Goodyear będzie umacniał swój globalny wizerunek jako marka premium i symbol wysokiej wydajności, zaawansowanej technologii i niezawodności. Natomiast pozostałe nasze brandy zostaną strategicznie ułożone, aby dostarczać wartość dodaną i zapewniać konsumentom szeroki wybór. Jesteśmy też przekonani, że dalsze inwestycje w repozycjonowanie marki Dunlop na europejskim rynku umożliwią pełne wykorzystanie jej potencjały, napędzając wzrost w segmencie środka” – dodał Anckaert.
[1] Badanie IPSOS przeprowadzone na zlecenie Goodyear w 2022, dotyczące kierowców i segmentacji kategorii. W badaniu wzięło udział 7 200 właścicieli samochodów, którzy niedawno dokonali zakupu opon na sześciu kluczowych rynkach, odpowiadających łącznie za 70% wolumenu europejskiego przemysłu oponiarskiego (Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Polska i Wielka Brytania).
[2] % miękkiego pokrycia według estymacji wewnętrznych Goodyear dotyczących liczby pozycji asortymentowych w 2023 r.; przygotowane w maju 2023 r., z uwzględnieniem OED.
Źródło: Goodyear