Goodyear radzi ws. opon letnich | MOTOFAKTOR

Goodyear radzi ws. opon letnich

Sezon wiosenno-letni za pasem. W związku z tym eksperci Goodyear wskazują na korzyści płynące z zakupu nowych opon letnich klasy premium.

Różnica w długości drogi hamowania może wynosić nawet do 15 metrów na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h oraz do 7 metrów na suchej nawierzchni przy prędkości 100 km/h w zależności od tego, jaki model opony letniej wybierzemy [1]. Zakup opony premium to oczywiście wyższe koszty, ale lista długoterminowych korzyści to coś więcej niż lepsze osiągi i komfort jazdy.

Dwukrotnie wyższy dystans na nowym komplecie

Magazyn”Auto Bild” porównał 20 opon letnich pod kątem przebiegu i sklasyfikował model Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na I miejscu z wynikiem na poziomie 63 200 km. To ponad dwukrotnie dłuższy dystans względem modelu sklasyfikowanego w teście na ostatnim miejscu [2].

„Auto Bild” porównał opony także pod kątem kosztu pokonania dystansu 1000 km. W tej kategorii Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 okazała się najtańszą oponą z przelicznikiem 8,70 euro na 1000 km. To o około 50% mniej niż średnia cena za 1000 km siedmiu ostatnich opon w rankingu (16,14 euro) [3]. Oznacza to na oszczędność rzędu 50% na każde przejechane 1000 km.

Przygotowane na elektromobilność

Nowoczesne, wysokiej jakości opony letnie są także zoptymalizowane pod kątem specjalnych potrzeb pojazdów elektrycznych. Wszystkie opony Goodyear zaprojektowano tak, aby nadawały się do użytku zarówno w pojazdach elektrycznych (EV), o czym świadczy logo „EV Ready” na ścianie bocznej, jak i w pojazdach z tradycyjnym silnikiem spalinowym czy hybrydach.

Oznacza to, że konstrukcja ogumienia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 została przystosowana do przenoszenia zwiększonej masy i wyższego momentu obrotowego, charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Natomiast jej innowacyjny wzór bieżnika redukuje hałas w kabinie [4]. Komfort jazdy zwiększają też dwie inne technologie GoodyearSoundComfort, pomagająca zmniejszyć hałas wewnątrz auta o połowę (nawet o 4 dB) [4] oraz SealTech, która uszczelnia przebicia bieżnika o średnicy do 5 mm. Oba rozwiązania są dostępne w wybranych rozmiarach opony Eagle F1 Asymmetric 6.

Docenione technologie i osiągi

Wyróżnienie "Auto Bild allrad" dla opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6Wyjątkowe właściwości Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na drodze potwierdzają liczne nagrody. W 2023 r. „Auto Bild” przyznał tej oponie tytuł „Eco-Master”, a firmie Goodyear drugi rok z rzędu tytuł „Najlepszego producenta opon letnich”. Ponadto model ten triumfował w najnowszym teście „Auto Bild allrad” [6].

Do jej osiągów przyczyniają się najnowsze rozwiązania Goodyear, takie jak technologia Dry Contact Plus, która pomaga oponie dostosować się do stylu jazdy i wymagań pojazdu oraz poprawia osiągi na suchej nawierzchni [4]. W mokrych warunkach pogodowych technologia Wet Braking Pro, oparta na doświadczeniu Goodyeara w wyścigach, pomaga temu modelowi zwiększyć mikrokontakt z nawierzchnią drogi, co daje lepsze prowadzenie i hamowanie [4].

„Goodyear korzysta z ponad 125 lat doświadczenia w kształtowaniu przyszłości mobilności i opracowywaniu wiodących na rynku opon. Tego lata z dumą oferujemy jeszcze większą gamę nagradzanych opon Eagle F1 Asymmetric 6, które zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy, a także dobrą wydajność i korzyści ekonomiczne niezależnie od tego, jakimi samochodami jeżdżą kierowcy” – powiedziała Sonia Leneveu, Dyrektor Marketing w Goodyear ds. opon osobowych w Europie.  

Zimówki latem to igranie z ogniem

Wiosną, gdy temperatury rosną, Goodyear zaleca kierowcom zmianę opon na letnie. Najnowsze testy dowodzą, że hamowanie na mokrej nawierzchni na oponach zimowych z prędkości 80 km/h i przy temperaturze 15°C wydłuża drogę hamowania o około 2 m w porównaniu z oponami letnimi [5]. Podobne zalecenia wydał automobilklub ADAC, który wskazuje, że jazda latem na oponach zimowych zwiększa ryzyko wypadków.

Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA, Fot. Goodyear
Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA, Fot. Goodyear

„Im wyższa temperatura, tym większa różnica w osiągach. Jazda na oponach zimowych w lecie powoduje różnice w dynamice zachowania pojazdu, podczas gdy specyficzne mieszanki i konstrukcja stosowane w oponach letnich gwarantują optymalne tempo zużycia, co ma pozytywny wpływ na przebieg, wydajność i zrównoważone zachowanie pojazdu” – dodał Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA.  

Jak zabezpieczać opony?

Aby skorzystać z pełnego potencjału, jaki oferują opony letnie premium, a przy okazji zaoszczędzić pieniądze, warto też zadbać o ich odpowiednią konserwację:

  • Regularnie kontroluj stan opon, zwracając uwagę na ewentualne uszkodzenia oraz głębokość bieżnika. Zużycie opon ma znaczący wpływ na przyczepność, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach, ponieważ zużyty bieżnik nie odprowadza wody efektywnie.
  • Kontrola ciśnienia w oponach powinna być przeprowadzana co miesiąc. Niewłaściwe ciśnienie, oprócz zwiększenia zużycia paliwa, prowadzi do szybszego zużywania się opon i, w ekstremalnych przypadkach, może być przyczyną awarii. Zaleca się ścisłe stosowanie się do zaleceń producenta odnośnie ciśnienia w oponach, które znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Unikaj używania opon o indeksie nośności niższym niż zalecany.
  • O ile to możliwe, unikaj zderzeń z krawężnikami i przejazdów przez wyboje. Ponadto, wybieraj najbardziej optymalne trasy oraz zachowuj płynność jazdy, przyczyni się to do wydłużenia żywotności opon i zwiększenia efektywności paliwowej.

 

[1] AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 50 opon letnich na hamowanie na mokrej nawierzchni przy 80 km/h, hamowanie na suchej nawierzchni przy 100 km/h, rozmiar opony 225/45R18, samochód testowy BMW serii 3. 
[2] „AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem przebiegu.
[3] „AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem stosunku ceny do przebiegu (euro na 1000 km). 
[4] W porównaniu do poprzedniego modelu.
[5] Test wewnętrzny Goodyear, w których porównano drogę hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h opony letniej Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 z modelem zimowym Goodyear UltraGrip Performance 3 w temperaturze 15°C. Testowany rozmiar opony 225/45R17, samochód testowy Golf 8, Mireval 2024. 
[6] „Auto Bild allrad” wydanie 11/2024, test 11. opon letnich 2024 w rozmiarze 235/55R19.

Źródło: Goodyear

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).