Różnica w długości drogi hamowania może wynosić nawet do 15 metrów na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h oraz do 7 metrów na suchej nawierzchni przy prędkości 100 km/h w zależności od tego, jaki model opony letniej wybierzemy [1]. Zakup opony premium to oczywiście wyższe koszty, ale lista długoterminowych korzyści to coś więcej niż lepsze osiągi i komfort jazdy.
Magazyn”Auto Bild” porównał 20 opon letnich pod kątem przebiegu i sklasyfikował model Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na I miejscu z wynikiem na poziomie 63 200 km. To ponad dwukrotnie dłuższy dystans względem modelu sklasyfikowanego w teście na ostatnim miejscu [2].
„Auto Bild” porównał opony także pod kątem kosztu pokonania dystansu 1000 km. W tej kategorii Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 okazała się najtańszą oponą z przelicznikiem 8,70 euro na 1000 km. To o około 50% mniej niż średnia cena za 1000 km siedmiu ostatnich opon w rankingu (16,14 euro) [3]. Oznacza to na oszczędność rzędu 50% na każde przejechane 1000 km.
Nowoczesne, wysokiej jakości opony letnie są także zoptymalizowane pod kątem specjalnych potrzeb pojazdów elektrycznych. Wszystkie opony Goodyear zaprojektowano tak, aby nadawały się do użytku zarówno w pojazdach elektrycznych (EV), o czym świadczy logo „EV Ready” na ścianie bocznej, jak i w pojazdach z tradycyjnym silnikiem spalinowym czy hybrydach.
Oznacza to, że konstrukcja ogumienia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 została przystosowana do przenoszenia zwiększonej masy i wyższego momentu obrotowego, charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Natomiast jej innowacyjny wzór bieżnika redukuje hałas w kabinie [4]. Komfort jazdy zwiększają też dwie inne technologie Goodyear – SoundComfort, pomagająca zmniejszyć hałas wewnątrz auta o połowę (nawet o 4 dB) [4] oraz SealTech, która uszczelnia przebicia bieżnika o średnicy do 5 mm. Oba rozwiązania są dostępne w wybranych rozmiarach opony Eagle F1 Asymmetric 6.
Wyjątkowe właściwości Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na drodze potwierdzają liczne nagrody. W 2023 r. „Auto Bild” przyznał tej oponie tytuł „Eco-Master”, a firmie Goodyear drugi rok z rzędu tytuł „Najlepszego producenta opon letnich”. Ponadto model ten triumfował w najnowszym teście „Auto Bild allrad” [6].
Do jej osiągów przyczyniają się najnowsze rozwiązania Goodyear, takie jak technologia Dry Contact Plus, która pomaga oponie dostosować się do stylu jazdy i wymagań pojazdu oraz poprawia osiągi na suchej nawierzchni [4]. W mokrych warunkach pogodowych technologia Wet Braking Pro, oparta na doświadczeniu Goodyeara w wyścigach, pomaga temu modelowi zwiększyć mikrokontakt z nawierzchnią drogi, co daje lepsze prowadzenie i hamowanie [4].
„Goodyear korzysta z ponad 125 lat doświadczenia w kształtowaniu przyszłości mobilności i opracowywaniu wiodących na rynku opon. Tego lata z dumą oferujemy jeszcze większą gamę nagradzanych opon Eagle F1 Asymmetric 6, które zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy, a także dobrą wydajność i korzyści ekonomiczne niezależnie od tego, jakimi samochodami jeżdżą kierowcy” – powiedziała Sonia Leneveu, Dyrektor Marketing w Goodyear ds. opon osobowych w Europie.
Wiosną, gdy temperatury rosną, Goodyear zaleca kierowcom zmianę opon na letnie. Najnowsze testy dowodzą, że hamowanie na mokrej nawierzchni na oponach zimowych z prędkości 80 km/h i przy temperaturze 15°C wydłuża drogę hamowania o około 2 m w porównaniu z oponami letnimi [5]. Podobne zalecenia wydał automobilklub ADAC, który wskazuje, że jazda latem na oponach zimowych zwiększa ryzyko wypadków.
„Im wyższa temperatura, tym większa różnica w osiągach. Jazda na oponach zimowych w lecie powoduje różnice w dynamice zachowania pojazdu, podczas gdy specyficzne mieszanki i konstrukcja stosowane w oponach letnich gwarantują optymalne tempo zużycia, co ma pozytywny wpływ na przebieg, wydajność i zrównoważone zachowanie pojazdu” – dodał Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA.
Aby skorzystać z pełnego potencjału, jaki oferują opony letnie premium, a przy okazji zaoszczędzić pieniądze, warto też zadbać o ich odpowiednią konserwację:
[1] „AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 50 opon letnich na hamowanie na mokrej nawierzchni przy 80 km/h, hamowanie na suchej nawierzchni przy 100 km/h, rozmiar opony 225/45R18, samochód testowy BMW serii 3.
[2] „AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem przebiegu.
[3] „AutoBild” test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem stosunku ceny do przebiegu (euro na 1000 km).
[4] W porównaniu do poprzedniego modelu.
[5] Test wewnętrzny Goodyear, w których porównano drogę hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h opony letniej Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 z modelem zimowym Goodyear UltraGrip Performance 3 w temperaturze 15°C. Testowany rozmiar opony 225/45R17, samochód testowy Golf 8, Mireval 2024.
[6] „Auto Bild allrad” wydanie 11/2024, test 11. opon letnich 2024 w rozmiarze 235/55R19.
Źródło: Goodyear
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?