Grupa BMW buduje centrum logistyczne akumulatorów w Lipsku | MOTOFAKTOR

Grupa BMW buduje centrum logistyczne akumulatorów w Lipsku

W północnej części Lipska Grupa BMW wybuduje centrum logistyczne akumulatorów wysokonapięciowych. Wmurowano już kamień węgielny.

 

Grupa BMW kontynuuje inwestycje w rozwój produkcji komponentów elektrycznych w Lipsku, zabezpieczając tym samym przyszłość tych zakładów. Poza terenem zakładu zawarto z miastem Lipsk umowę dzierżawy na plac budowy w Industriepark Nord, gdzie znajdują się również zakłady BMW. Obszar, z którego BMW zamierza w przyszłości korzystać, ma powierzchnię 12 hektarów; w pierwszej fazie budowy zabudowanych ma zostać 8 hektarów. Powstać ma tam hala logistyczna akumulatorów wysokonapięciowych obecnej 5. generacji oraz budynek administracyjny. Ukończenie budowy zaplanowano na połowę 2024 r.

 

Aby uczcić rozpoczęcie budowy, dyrektorka zakładów Petra Peterhänsel i przewodniczący rady zakładowej Jens Köhler oraz Frank Hager, dyrektor produkcji akumulatorów wysokonapięciowych Clemens Schülke, burmistrz i radny ds. gospodarki, pracy i cyfryzacji miasta Lipska, Anja Hähle-Posselt, kierowniczka biura rozwoju gospodarczego miasta Lipska oraz Karsten Dickerboom jako przedstawiciel firmy budowlanej Max Bögl Stiftung & Co. KG, dokonali symbolicznego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Centrum Zaopatrzenia Północ.

Kreowanie przyszłości

Produkcja samochodów jest obecnie tak samo jak targi częścią gospodarczego DNA Lipska. Cieszymy się, że ten mocny klaster rośnie – i bazuje na ekologicznym śladzie węglowym. Poprzez tę rozbudowę BMW podkreśla znaczenie tej lokalizacji i elektromobilności. Z przyjemnością pomożemy, wspierając ten pozytywny rozwój poprzez nowe tereny — podkreśla burmistrz Clemens Schülke.

 

Również dla dyrektorki zakładów Petry Peterhänsel transformacja w kierunku elektromobilności jest ważnym elementem rozwoju zakładu w Lipsku:

 

Lipsk pozostaje pod znakiem elektryczności. Wraz z produkcją BMW i3 staliśmy się pionierem elektromobilności w BMW Group. Razem z dalszą rozbudową produkcji komponentów elektrycznych i zbliżającym się rozpoczęciem produkcji MINI Countryman przyszłość już teraz nabiera realnych kształtów.

Akumulator wysokonapięciowy BMW 5. generacji, Fot. Grupa BMW

Inwestycje w transformację w kierunku elektromobilności

W pierwszej fazie budowy powstać ma hala magazynowa, dwukondygnacyjny budynek administracyjny oraz tunel przeładunkowy o powierzchni brutto około 38 tysięcy metrów kwadratowych. W planach przewidziano też drugi etap budowy, którego realizacja wyniesie do 100 milionów euro. Po ich zakończeniu, w nowych budynkach Centrum Zaopatrzenia Północ przewidziane są w obu etapach budowy miejsca pracy dla około 500 osób.

 

Celem Grupy BMW jest, aby do 2026 r. co najmniej jeden na trzy sprzedawane nowe samochody był w pełni elektryczny. Oznacza to większe zapotrzebowanie na akumulatory wysokonapięciowe. Zakłady w Lipsku już teraz są filarem zaopatrzenia sieci produkcyjnej w komponenty elektryczne i dostarczają co trzeci moduł akumulatorowy do samochodów elektrycznych Grupy BMW, takich jak BMW iX1, BMW i5 i BMW iX. Dzięki nowej hali centrum logistycznego akumulatorów wysokonapięciowych zakłady w Lipsku mają jeszcze bardziej umocnić swoją rolę w tym zakresie. Pod względem budowlanym nowa hala spełnia wszystkie wymagania dotyczące obsługi komponentów wysokonapięciowych.

Fot. BMW

Ponad normę: Rygorystyczne normy środowiskowe

Planowanie hali logistycznej oparto na wysokich standardach ekologicznych wykraczających poza wymogi prawne, takich jak między innymi eksploatacja budynków bez użycia energii ze źródeł kopalnych. Na dachu hali znajdować się mają systemy fotowoltaiczne mogące generować około 3000 kW mocy szczytowej. Ponadto hala ma być ogrzewana pompą ciepła. Dach budynku administracyjnego ma być obsadzony zielenią, a drzewa rozmieszczone w odpowiednich miejscach przed elewacją mają zapewnić podczas upałów niższą temperaturę w budynku.

 

Na terenie zewnętrznym ma zostać posadzonych ponad 5700 krzewów i drzew. Poprzez nasadzenia w Północnym Parku Przemysłowym miasto Lipsk oraz Grupa BMW uzupełniają tworzenie „zielonego pierścienia” wokół zakładów. Oświetlenie zewnętrzne nowych terenów ma mieć źródła światła przyjazne dla owadów. Parkingi mają być wyposażone w punkty ładowania elektrycznych samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych, co pozwoli na korzystanie w ruchu logistycznym między terenem zakładów a magazynem również z pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Fot. Grupa BMW

Produkcja komponentów elektrycznych jako przyszła siła napędowa zakładów w Lipsku

Produkcja komponentów elektrycznych stanowi impuls do obecnej szeroko zakrojonej rozbudowy zakładów w Lipsku również na jego terenie. Rozbudowa ma zabezpieczyć istniejące miejsca pracy i stworzyć nowe. Przy produkcji komponentów elektrycznych w zakładach w Lipsku zatrudnionych jest obecnie ponad 800 osób, a do końca 2024 roku ma być ich ponad 1000. Również dostawcy usług stworzyć mają dodatkowe miejsca pracy.

 

Od przyszłego roku w zakładach BMW w Lipsku ma odbywać się cały proces produkcji akumulatorów wysokonapięciowych. Dzieli się on na trzy etapy: lakierowanie ogniw, produkcja modułów i montaż akumulatorów wysokonapięciowych. Od 2021 r. produkcja komponentów elektrycznych w Lipsku stale rośnie. Obecnie wykonuje się tam malowanie ogniw akumulatorowych i montaż modułów. Już co trzeci moduł akumulatorowy do samochodów elektrycznych Grupy BMW pochodzi z Lipska. Linia montażu akumulatorów wysokonapięciowych jest w trakcie budowy i ma zostać oddana do użytku na początku przyszłego roku. Grupa BMW ma zainwestować w zakładach w Lipsku nawet miliard euro w rozwój produkcji komponentów elektrycznych.

 

Od 2024 r. po zakończeniu produkcji BMW i3 w Lipsku ma być ponownie produkowany całkowicie elektryczny model: nowe MINI Countryman. Crossover ma być dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej. Akumulatory wysokonapięciowe do elektrycznego MINI Countryman mają również pochodzić z własnej produkcji.

 

Źródło: Grupa BMW

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).