Na rynku obsługi posprzedażnej w Polsce Grupa PSA jest obecna od około dwóch lat. Jednak teraz zamierza umocnić swoją pozycję na rynku aftermarketowym i zdobyć klientów spoza kręgu właścicieli pojazdów korzystających z usług autoryzacyjnych stacji obsługi. Po większy kawałek aftermarketowego tortu Grupa PSA zamierza sięgnąć rozwijając trzy filary – sieć dystrybucji samochodowych części zamiennych Distrigo, markę własną części zamiennych Eurorepar oraz sieć warsztatów samochodowych Eurorepar Car Service.
Chcemy, aby Grupa PSA była bardzo ważnym graczem na rynku aftermarketowym, aby była w czołówce, jeśli chodzi o obsługę posprzedażną. Oczywiście bardzo ważna jest dla nas sieć serwisów autoryzowanych, obecnie jest to ponad 200 punktów, klienci bardzo wysoko ją oceniają. Ale z drugiej strony zdajemy sobie sprawę jak ogromny rynek funkcjonuje poza ASO. Klienci posiadający starsze samochody szukają alternatywnych rozwiązań, niezależnych sieci. Bez wzmocnienia pozycji w tym obszarze, trudno mówić o mocnym wzroście Grupy PSA.
Dyrektor Generalny Groupe PSA w Polsce - Wojciech Mieczkowski
Cel strategiczny to pozycjonowanie Grupy PSA jako lidera wielomarkowego rynku obsługi posprzedażnej.
Distrigo to obecnie 144 platformy dystrybucyjne na terenie Europy. Główna idea sieci to tzw. „One stop shop” – wszystkie potrzebne części samochodowe wielu marek dostępne w jednym miejscu. Rozwojowi tego segmentu działalności w ramach Grupy PSA mają sprzyjać dane dotyczące rynku aftermarketowego w Polsce – przede wszystkim średni wiek parku samochodowego. Samochody w wieku 10-14 lat stanowią 28% pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Struktura wiekowa samochodów w Polsce stwarza odpowiednie warunki rozwoju rynku aftermarketowego. Jeśli chodzi o ASO, to tylko 14 proc. klientów odwiedza autoryzowane serwisy, natomiast siła rynku aftermarketowego to niezależne warsztaty samochodowe zarówno zrzeszonych w sieciach należących do dystrybutorów części zamiennych, jak i warsztatów niezrzeszonych. Dwa parametry – struktura wiekowa parku samochodowego w Polsce, jak i kanałów naprawczych – doprowadziły nas do konkluzji, że jeżeli chcemy się rozwijać i zachować kontakt z klientami, którzy odchodzą od ASO, musimy się rozwijać w zakresie obsługi posprzedażnej i warsztatów niezależnych.
Dyrektor Części Zamiennych & Serwisu Groupe PSA w Polsce - Piotr KaraszewiczCele, jakie postawiła sobie Grupa PSA w walce o rynek aftermarketowy w Polsce to spełnić oczekiwania wszystkich klientów w zakresie obsługi posprzedażnej, bez względu na ich budżet, markę i wiek samochodu oraz poszerzyć współpracę z warsztatami niezależnymi przez dostosowanie oferty produktowej i logistycznej do wymagań tego rynku
Grupa PSA, jako jedyna wśród producentów samochodów, wprowadza tak szeroką gamę części zamiennych do różnych modeli samochodów pod marką Eurorepar, ale nie tylko. Dodatkowo w ramach sieci dystrybucyjnej Distrigo będziemy kupować części zamienne od producentów. Będziemy działać tak jak inne hurtownie, czy sieci dystrybucyjne, uzupełniając naszą ofertę o marki części zamiennych, znane na rynku aftermarketowym. W ASO mamy mocną pozycję, natomiast, żeby zdobyć obszar aftermarketowy, musimy współpracować z warsztatami niezależnymi oraz umożliwić klientom możliwość zakupu części online.
Dyrektor Części Zamiennych & Serwisu Groupe PSA w Polsce - Piotr Karaszewicz
Sieć dystrybucji samochodowych części zamiennych Distrigo to obecnie łącznie 15 600 m kw centralnych magazynów w Natolinie koło Grodziska Mazowieckiego i w Mszczonowie. Oferta to 38 tysięcy referencji, w tym 12 tysięcy referencji gamy Eurorepar oraz 96% współczynnik terminowości realizacji zamówień. Platformy są codziennie zaopatrywane z centralnych magazynów Groupe PSA. Zamówienia na terenie Warszawy i Łodzi są realizowane dwa razy dziennie, natomiast części zamówione z innych rejonów kraju do godz. 16, docierają na miejsce następnego dnia do godz. 10:30.
Po dwóch latach działalności na rynku dystrybucji widzimy duży potencjał rozwoju. Mamy już dwa magazyny i planujemy w przyszłym roku sporą inwestycję w kolejny hub i magazyny w kolejnych latach. Chcemy zapewnić dostawy 2-3 razy dziennie, tak jak to ma miejsce obecnie w Warszawie i Łodzi, także w innych rejonach Polski.
Dyrektor Części Zamiennych & Serwisu Groupe PSA w Polsce - Piotr KaraszewiczEurorepar Car Service to światowa sieć warsztatów obsługujących większość marek samochodowych i oferujących kompleksowe usługi w zakresie napraw mechanicznych i obsługi eksploatacyjnej.
Jesteśmy w tej dziedzinie prekursorami. Żaden inny producent samochodów nie może pochwalić się rozwojem sieci warsztatów samochodowych w segmencie aftermarketowym. Prowadzimy dość skrupulatną weryfikację kandydatów, stąd rozwój sieci przebiega spokojnie. Plan na koniec 2020 roku to 100 serwisów. Chcemy, aby nasi klienci byli obsługiwani na najwyższym poziomie. Stąd dość wysokie standardy dla warsztatów, które chcą przystąpić do sieci, m.in. minimum trzy stanowiska, wysoki standard pomieszczeń, czy odpowiednia liczba zatrudnionych osób.
Manager Rozwoju Sieci ERCS - Mirosław DrejWarsztaty przystępujące do sieci Eurorepar Car Service mogą liczyć na następujące korzyści:
W warsztatach samochodowych obecnych w sieci Eurorepar Car Service dostępny jest dokładnie ten sam segment części zamiennych, które oferują klientom ASO – oryginalne części zamienne dla marek samochodów Grupy PSA, części marki własnej Eurorepar oraz części zamienne dostawców znanych na rynku aftermarketowym.
Marka Eurorepar to 60 grup towarowych i 12 tys. numerów katalogowych części zamiennych do różnych marek samochodów.
Marka Eurorepar jest znana w 50 krajach świata. Jest to różnorodna gama części, akcesoriów, olejów silnikowych i do skrzyń biegów czy opon samochodowych. Produkty objęte są dwuletnią gwarancją. Na stronie internetowej dedykowanej marce można znaleźć szczegółowe opisy wszystkich produktów.
Więcej w wywiadzie z Piotrem Karaszewiczem, Dyrektorem Części Zamiennych i Serwisu Groupe PSA w Polsce TUTAJ
Zdjęcia: Grupa PSA