Grupa Wielton ma ambicje umacniania się na pozycji europejskiego championa rynku naczep. Stworzona przez nas Strategia na lata 2023 – 2027 przewiduje podwojenie sprzedaży wolumenowej do ok 45 tys. sztuk i przychodów do blisko 1,5 mld euro. Wzrost ten realizowany będzie w oparciu o rozwój organiczny i poprzez akwizycje. Grupa rozwijać się będzie na wszystkich strategicznych kierunkach, poza Rosją i Białorusią. Pozwoli to na zbudowanie prawie 13% udziałów w europejskim rynku naczep. W tak dynamicznym rozwoju priorytetem pozostanie stabilna kondycja finansowa Grupy z bezpiecznym wskaźnikiem długu netto do EBITDA na poziomie ok. 2,5, w czym pomoże prognozowana na 2027 rok 8% marża EBITDA. Kluczowym motorem dynamicznego wzrostu Grupy w okresie trwania Strategii będzie realizacja planów działań opartych na głównych mega trendach światowej gospodarki tj. personalizacji, digitalizacji z wykorzystaniem rozwiązań AI oraz na zrównoważonym rozwoju – mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
Zgodnie ze Strategią rozwoju na lata 2023–2027 skonsolidowane wolumeny sprzedaży,
z uwzględnieniem fuzji i przejęć, mają wynieść w 2027 r. ok. 45 tys. sztuk pojazdów w porównaniu do poziomu 23,2 tys. sztuk w 2022 r. (wzrost o 93%). W tym samym okresie skonsolidowane przychody Grupy powinny zwiększyć się z 732 mln euro do ok. 1,5 mld euro. W 2027 r. w wyniku zarówno rozwoju organicznego, jak i akwizycji stopa marży EBITDA ma osiągnąć wartość 8%. Relacja długu netto do EBITDA powinna zostać utrzymana na bezpiecznym dla finansów Grupy poziomie ok. 2,5.
Grupa zakłada, że jej udziały w europejskim rynku produktów drogowych rejestrowanych zwiększą się z 6,7% w 2022 r. do około 13% w 2027 r. Firma będzie się rozwijać na wszystkich kierunkach strategicznych, poza Rosją i Białorusią. Większościowe udziały w sprzedaży Grupy utrzymają Polska, Francja i Wielka Brytania. Strategia Grupy zakłada większą dywersyfikację sprzedaży. Udział pozostałych rynków w wolumenach Grupy wzrośnie z 36% do 48%.
Grupa Wielton planuje zwiększać wolumeny sprzedaży oraz udziały we wszystkich kluczowych grupach produktowych: blisko połowa wzrostu ma pochodzić z największej grupy produktowej na rynku – naczep uniwersalnych. Silne wzrosty odnotować mają również m.in. wywrotki.
Ponadto, sprzedaż ma być wsparta dodatkowymi usługami, m in. w oparciu o własną telematykę oraz różnorodne rozwiązania ABERG. Szczególne znaczenie dla poprawy konkurencyjności Grupy będzie miał rozwój technologii produkcyjnych w oparciu o automatyzację oraz robotyzację produkcji.
Aby osiągnąć zamierzone wartości wskazane w celach ilościowych, Grupa Wielton planuje zrealizować następujące cele jakościowe:
I. Personalizacja – rozwój oferty w kierunku unikalnych wartości dodanych dla klientów.
II. Digitalizacja – transformacja cyfrowa, robotyzacja, automatyzacja, telematyka oparta o AI.
III. Zrównoważony rozwój – redukcja śladu węglowego, wspieranie lokalnych społeczności, federacyjny model zarządzania.
IV. Kapitał ludzki – „Family Corp”, zarządzanie talentami, sukcesja przywództwa.
V. Innowacyjne rozwiązania – produktowe i produkcyjne.
Kluczowe perspektywy, w obrębie których Grupa będzie realizowała założenia Strategii:
Źródło: Wielton