„W pierwszym kwartale 2024 roku cała branża na rynku europejskim zmagała się z około 24% r/r. zmniejszeniem rynku, będącym kontynuacją trendu spadkowego z drugiego półrocza 2023 roku. W Grupie Wielton koncentrowaliśmy działania na aktywizacji sprzedaży przy ograniczaniu kosztów funkcjonowania poszczególnych spółek. Wierzę, że mimo trwającej od kilku miesięcy dekoniunktury, nasze doświadczenie i aktywne reagowanie na zmiany, pozwolą Grupie Wielton przejść przez okres spowolnienia bez większych perturbacji. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo finansowe Grupy” – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku Grupa Wielton odnotowała skonsolidowane przychody w wysokości 548,3 mln zł, co oznacza spadek o ponad 35% w porównaniu do poprzedniego roku. Wolumen sprzedaży wyniósł 3 668 sztuk, co jest o 30,3% mniej niż rok wcześniej. EBITDA spadła o niemal 77%, osiągając poziom 10,6 mln zł.
W realiach spadku rynku w pierwszym kwartale 2024 roku, Grupa Wielton odnotowała marżę EBITDA na poziomie 1,9%, w porównaniu do 5,4% rok wcześniej. Pod koniec kwartału wskaźnik długu netto/EBITDA Grupy wynosił 2,81, co jest uważane za bezpieczny poziom.
Pomimo trudnej sytuacji na rynku, związanej z ograniczonym popytem na naczepy i przyczepy, Grupa Wielton utrzymała swoją pozycję na większości kluczowych europejskich rynków w I kwartale 2024 roku.
W Polsce, w warunkach spadku sprzedaży naczep i przyczep o 30,2%, łączne udziały spółek Wielton i Langendorf osiągnęły poziom 12,9%. Klienci zarejestrowali 628 pojazdów tych marek, co spowodowało ich awans na drugie miejsce na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 25% do 912 sztuk, generując 125,2 mln zł przychodów, czyli o ponad 33% mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.
Mimo spadku o ponad 17% r/r na rynku francuskim, spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję z udziałami wynoszącymi 16,3%. W I kwartale 2024 roku Grupa Wielton sprzedała 689 pojazdów na rynku francuskim (co oznacza spadek o 38% r/r) i odnotowała ponad 39% mniejsze przychody, wynoszące 107,2 mln zł w porównaniu do 176,4 mln zł rok wcześniej. Podczas tego okresu spółka Fruehauf wprowadziła na rynek nowe produkty, takie jak Top Slide (elektryczny dach przesuwny), System Safe-Control dla naczep furgonowych oraz rozwiązania telematyczne i TPMS Aberg Connect.
W I kwartale bieżącego roku Grupa Wielton sprzedała 514 pojazdów na rynku brytyjskim, co stanowiło spadek o ponad 49% w porównaniu z rokiem poprzednim. Przychody ze sprzedaży wyniosły 71,8 mln zł, co oznacza spadek o 57% r/r. Ze względu na brak dostępnych danych rejestracyjnych, szacuje się, że liczba rejestracji pojazdów mogła spaść o około 50% r/r. W międzyczasie spółka Lawrence David wykorzystuje ten okres spowolnienia rynkowego do zwiększenia mocy produkcyjnych, w tym poprzez wprowadzenie nowych robotów spawalniczych.
W I kwartale tego roku, piątą pozycję na niemieckim rynku utrzymały się spółki Langendorf oraz Wielton GmbH, które zanotowały spadek udziałów rynkowych o ponad 15%, sięgając poziomu 2,1%. Grupa Wielton sprzedała 312 pojazdów na tym rynku (o 17% mniej niż rok wcześniej), osiągając przychody na poziomie 63,8 mln zł, co stanowi niewielki wzrost względem roku poprzedniego (63,2 mln zł).
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w I kwartale odnotowano prawie 33% spadek r/r, udziały spółki Wielton wzrosły do 6,6% z 5,5% rok wcześniej, co umocniło ją na piątej pozycji. Sprzedano tam 291 sztuk pojazdów, co oznacza spadek o 21% r/r, przy jednoczesnym spadku przychodów ze sprzedaży o ponad 35% do 35,6 mln zł. Działania sprzedażowe zaowocowały także rozpoczęciem współpracy z nowym dealerem w Słowenii oraz Chorwacji.
Na rynku we Włoszech spółki Viberti oraz Fruehauf zdobyły czwartą pozycję, osiągając udziały na poziomie 8,9%, pomimo spadku rynku o niemal 26% r/r. W I kwartale roku 2024 Grupa sprzedała w tym kraju 205 pojazdów w porównaniu do 257 szt. z poprzedniego roku, generując przychody w wysokości 28,5 mln zł (spadek o 28,2% r/r). Dodatkowo rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad nowym podwoziem dla aluminiowych wywrotek, które mają być wprowadzone na rynek włoski.
W I kwartale br. hiszpańska firma Guillén zanotowała awans na 9. pozycję na rynku, który wzrósł o 3,4%, z udziałami na poziomie 2,3%. W tym samym okresie Grupa Wielton odnotowała spadek sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii o niemal 17%, ze sprzedażą na poziomie 94 sztuk w porównaniu do 113 sztuk rok wcześniej, oraz spadek przychodów do 12,4 mln zł (o 32,6% mniej r/r). W wyniku intensywnej pracy powstała nowa spółka G-Rental, zajmująca się wynajmem naczep i przyczep marki Guillén w Hiszpanii.
Ponadto, na początku bieżącego roku do standardowej oferty zostały wprowadzone usługi telematyczne oraz TPMS marki Aberg Connect.
Źródło: Grupa Wielton
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?