Poza opracowaniem rozwiązań napędowych dla pełnej elektryfikacji ciężarówek i autobusów, nowa hybrydowa skrzynia biegów TraXon 2 firmy ZF dla ciężkich pojazdów użytkowych ma wspomóc proces przekształcania się w stronę e-mobilności oraz wesprzeć globalne cele dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla. Rejestracja pojazdów w pełni elektrycznych rośnie wolniej niż przewidywano, zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, co powoduje stagnację popytu na pojazdy elektryczne, szczególnie w Europie i USA. Rywalizacja cenowa na wielu rynkach jest nieunikniona, jednak firma ZF deklaruje, że jest przygotowana do obsługi kolejnych faz transformacji oraz regionalnych różnic w popycie podczas okresu przejściowego.
„Dzięki naszemu otwartemu podejściu do technologii, szerokiemu portfolio produktów i elastyczności naszych zakładów produkcyjnych, możemy szybko reagować na zmiany rynkowe. Umożliwia nam to łączenie technologii i oferowanie naszym klientom optymalnych rozwiązań w odpowiednim czasie na każdym etapie transformacji” – mówi prof. dr Peter Laier, Członek Zarządu ZF Friedrichshafen AG, odpowiedzialny za Dział Rozwiązań dla Pojazdów Użytkowych i Technologii Przemysłowych oraz Dział Produkcji Korporacyjnej.
„Jedną z naszych najmocniejszych stron jest elastyczność. Od ponad 100 lat otwartość na technologię jest częścią DNA naszej strategii korporacyjnej. To podejście nadal się opłaca” – mówi dr Holger Klein, dyrektor generalny Grupy ZF.
Aby nadal oferować klientom technologie zapewniające bezpieczną, ekologiczną i wygodną mobilność w przyszłości, ZF już teraz określa strategiczne kierunki. Dzięki długoterminowemu planowi strategicznemu, Grupa ZF kontynuuje restrukturyzację organizacji i przyspiesza procesy rozwojowe, aby dostosować się do dynamicznych zmian w branży motoryzacyjnej. Nowa struktura obejmuje silne jednostki biznesowe w sektorach samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i przemysłowych, oraz efektywną sieć dystrybucji części zamiennych. Wszystkie te segmenty mają na celu utrzymanie sukcesu i zyskowności w długoterminowej perspektywie.
Równocześnie, inne działy mają mieć możliwość szybszego rozwoju i większej zdolności do adaptacji do wymagań rynku, chociażby poprzez partnerstwa lub zwiększoną niezależność. Na przykład, w ramach rozwoju głównego rynku montażu systemów, strategiczne partnerstwo z Foxconn przyczyniło się do przyśpieszenia wzrostu i poszerzenia bazy klientów obu firm. Innym przykładem wdrożenia jest dział technologii bezpieczeństwa pasywnego, który obecnie działa pod nazwą ZF LIFETEC.
ZF i Hon Hai Technology Group (Foxconn) rozpoczynają współpracę
„Wzmacniając nasze mocne strony, tworzymy silny i solidny okręt-matkę ZF, otoczony flotą motorówek, które pomagają rozwijać podstawową działalność” – mówi dr Holger Klein.
Dane z działu pojazdów użytkowych potwierdzają skuteczność tej strategii: „Przy wzroście organicznym na poziomie 20 procent w 2023 r., nasza dywizja rozwiązań dla pojazdów użytkowych rozwijała się znacznie szybciej niż rynek. Wraz z dywizją technologii przemysłowych mamy dwa szczególnie dobrze prosperujące sektory, które dodatkowo przyczyniają się do sukcesu naszej firmy”.
Doświadczenie ZF nie jest ograniczone tylko do pojazdów użytkowych, ale obejmuje różne klasy pojazdów, co ma pozwalać na synergiczne efekty. Dzięki temu ZF korzysta z transferu technologii i ekonomii skali we wszystkich swoich działach, co pozwala szybko wprowadzać innowacje i oferować je klientom po konkurencyjnych cenach.
Przykładem takiego podejścia jest wdrożenie oprogramowania cubiX do sterowania ruchem pojazdów użytkowych. W obliczu rosnącej automatyzacji, zelektryfikowane i zintegrowane technologie kontroli ruchu pojazdów stają się coraz bardziej istotne. Klienci OEM coraz częściej poszukują punktów różnicujących, zwłaszcza w obszarze podwozia, cechujących się funkcjonalnością, ułatwionym rozwojem i standaryzowanymi interfejsami. Oprogramowanie cubiX, stworzone przez ZF, zostało zaprojektowane z myślą o spełnieniu tych wymagań. Ma zapewniać optymalne zachowanie pojazdu podczas jazdy pod względem stabilności, bezpieczeństwa, precyzji i wydajności. cubiX współpracuje zarówno z wirtualnymi systemami kierowcy, jak i siłownikami pojazdu, zapewniając optymalny ruch pojazdu, niezależnie od ich źródła.
Początkowo zaprojektowany z myślą o sektorze samochodów osobowych, gdzie został już skutecznie wprowadzony do produkcji seryjnej, ZF teraz poszerza swoje portfolio technologii cubiX, wprowadzając ofertę kontroli ruchu pojazdu dla klientów z branży pojazdów użytkowych, dostosowaną do ich specyficznych wymagań.
„ZF wchodzi zatem na rynek z ujednoliconym i holistycznym portfolio zaawansowanej kontroli ruchu pojazdu – we wszystkich segmentach pojazdów” – mówi dr Holger Klein.
Kolejną ważną nowością zaprezentowaną podczas ZF Global Technology Day 2024 jest usługa AI Annotate oparta na chmurze, która jest gotowa do wejścia na rynek. Dzięki niej Grupa rewolucjonizuje rozwój zaawansowanych systemów wspomagających, które są autonomiczne i sięgają od poziomu 2+ do poziomu 5. Ta innowacyjna usługa działa jako system referencyjny do testowania czujników, co ma zapewniać precyzyjną kontrolę po adnotacji danych z testów drogowych. Dzięki inteligentnym algorytmom śledzenia 2D i 3D, ten system referencyjny, odpowiedni zarówno dla samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, działa nawet dziesięciokrotnie szybciej i ma być aż o 80% bardziej opłacalny niż inne produkty dostępne na rynku.
Innowacje poprawiające bezpieczeństwo podczas jazdy są także jednym z głównych zagadnień tegorocznego Global Technology Day. Proces zmiany pasa ruchu może być trudny, zwłaszcza dla ciężarówek z przyczepami. W Jeversen firma ZF zaprezentowała swój własny pojazd testowy, który ma ułatwić ten manewr. Dzięki wsparciu radaru i kamer, system monitoruje sytuację na drodze podczas jazdy z automatycznym trybem, jednocześnie zwracając uwagę na kierowcę. Dzięki ostrzeżeniom dźwiękowym i wizualnym, system informuje o potencjalnie niebezpiecznych zmianach pasa ruchu lub wykonuje ją automatycznie w bezpiecznych sytuacjach. Dzięki temu można uniknąć nawet 12% wypadków na niemieckich drogach. Firma ZF wykorzystała synergiczną technologię całej Grupy w celu opracowania tego systemu, wykorzystując około 50% komponentów, w tym radar i kamerę, które pochodzą z sektora samochodów osobowych i zostały już szeroko przetestowane.
Wszystkie powyższe technologie Grupa ZF zaprezentuje na targach IAA 2024 w Hanowerze. W hali 21, stoisko B54, od 17 do 22 września 2024 r., odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć wiele innowacyjnych technologii ZF na miejscu i wymienić się doświadczeniami z ekspertami firmy.
Źródło: ZF
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?