Przyczyna tego zjawiska jest bardzo prosta: w zależności od przeznaczenia i wykonania termostatu, na płytce termostatu zamontowany jest zawór odpowietrzający (patrz ilustracje 1 i 2), przez który po zamontowaniu wypuszczane jest skumulowane powietrze (patrz ilustracja 4).
Zapobiega to powstaniu pęcherzyka powietrza (izolująca warstwa), który pogarsza działanie termostatu i w efekcie może spowodować przegrzanie silnika.
Gdy silnik pracuje, zawór odpowietrzający jest zamykany przez przepływ chłodziwa, a tym samym odgłos grzechotania ustaje (patrz ilustracja 3).
WAŻNE! Podczas wymiany termostatu pojawiające się pęcherzyki uwięzionego powietrza są główną przyczyną problemów natury termicznej w obiegu chłodzącym. Z tego powodu zdecydowanie zaleca się staranne odpowietrzenie np. za pomocą urządzenia podciśnieniowego!
Treść artykułu pochodzi z Technical Messengera Mahle Aftermarket 2/2019.
Źródło: Mahle