Grzechoczący termostat | MOTOFAKTOR

Grzechoczący termostat

Nieustannie pojawiają się niejasności związane z dźwiękami, jakie wydaje niezamontowany termostat (po jego potrząśnięciu słychać grzechotanie).

Przyczyna tego zjawiska jest bardzo prosta: w zależności od przeznaczenia i wykonania termostatu, na płytce termostatu zamontowany jest zawór odpowietrzający (patrz ilustracje 1 i 2), przez który po zamontowaniu wypuszczane jest skumulowane powietrze (patrz ilustracja 4).

Ilustracja 1 i 2: Zawory kulowe (strzałka) na płytce termostatu w różnych wersjach termostatów

Zapobiega to powstaniu pęcherzyka powietrza (izolująca warstwa), który pogarsza działanie termostatu i w efekcie może spowodować przegrzanie silnika.

 

Gdy silnik pracuje, zawór odpowietrzający jest zamykany przez przepływ chłodziwa, a tym samym odgłos grzechotania ustaje (patrz ilustracja 3).

Ilustracja 3: Gdy silnik pracuje, zawór kulowy jest zamykany przez płynące chłodziwo
Ilustracja 4: Gdy silnik nie pracuje, zawór kulowy jest otwarty i uwięzione powietrze może się wydostać

WAŻNE! Podczas wymiany termostatu pojawiające się pęcherzyki uwięzionego powietrza są główną przyczyną problemów natury termicznej w obiegu chłodzącym. Z tego powodu zdecydowanie zaleca się staranne odpowietrzenie np. za pomocą urządzenia podciśnieniowego!

 

Treść artykułu pochodzi z Technical Messengera Mahle Aftermarket 2/2019.

 

Źródło: Mahle

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).