Jest to pisk, zgrzyt, jęk, a może grzechotanie? Cóż, są to po prostu hałasujące hamulce i dźwięk ten może być jedną z pierwszych oznak, że coś zaczyna się z nimi dziać. Jest to również jeden z najczęstszych powodów wizyt klientów w każdym warsztacie. Jednocześnie stanowi on na ogół jeden z najtrudniejszych do rozwiązania problemów. Przyjrzymy się bliżej hałasującym hamulcom, temu jakie są przyczyny tego zjawiska oraz w jaki sposób w kilku krokach można je wyeliminować.
Wróćmy do podstaw. Mówiąc prostym językiem, dźwięk to wibracja. Czy to świergot ptaków, dźwięk gitary akustycznej czy grzmot pioruna, wibracje te wprawiają powietrze w ruch, tworząc falę dźwiękową, której częstotliwość zależy od prędkości wibracji.
Tak samo wygląda to w przypadku hałasujących hamulców. Wszystkie elementy hamulców wibrują w pewnym zakresie, generując hałas. W większości przypadków hałas ten nie jest słyszalny dla ludzkiego ucha. Jednak jeśli natężenie wibracji wzrasta lub wzbudza dalsze wibracje w innej części, tarcza hamulcowa działa jak głośnik, wzmacniając dźwięk i sprawiając, że wibracja staje się słyszalna. Rezultat? Hałasujące hamulce.
Hałas wydobywający się z hamulców może być spowodowany przez wiele różnych czynników, związanych zarówno z komponentami, jak i ich instalacją. Nadmierna korozja, zapieczone lub wygięte sworznie ustalające, częściowo zapieczone zaciski, nagromadzony kurz i pył z hamulców, zbyt duże bicie – różnice w grubości tarcz lub nawet zużyte tarcze hamulcowe – wszystkie te czynniki mogą powodować wibracje na styku tarcza-klocek hamulcowy, tym samym powodując hałas. Najczęstszym źródłem hałasu jest układ hamulcowy, może on jednak powstawać również wtedy, kiedy hamowanie generuje ruch w innej części, na ogół w elementach układu kierowniczego oraz w silniku i poduszce skrzyni biegów.
Tak, to prawda! Istnieją różne rodzaje hałasu generowanego przez hamulce, każdy spowodowany inną częstotliwością wibracji. Na przykład niska wibracja może brzmieć jak jęk, a wyższa przypomina raczej pisk. Najczęściej występujące rodzaje hałasu z hamulców to:
Poza wyżej wymienionymi dźwiękami występuje jeszcze odgłos przypominający szlifowanie, na ogół spowodowany przez brak materiału ciernego, na skutek czego klocki hamulcowe i tarcze trą metal o metal, oraz szuranie oznaczające, że między klockiem i tarczą znalazło się ciało obce.
Dobrym pomysłem jest sprawdzenie całego układu hamulcowego, w szczególności klocków, jako że najczęściej to one są elementem wskazującym, że coś jest nie tak. Na przykład stożkowe zużycie klocków może oznaczać uszkodzony zacisk. Uszkodzona płytka nośna klocka sugeruje, że przy instalacji użyto nadmiernej siły. Różnice w grubości tarcz również są pewnym sygnałem występowania drgań o niskiej częstotliwości. Wśród innych symptomów, na które należy zwrócić uwagę, znajduje się nierównomierne zużycie klocków, wycieki płynu hamulcowego, uszkodzenie tłoczków i lepiące się wsporniki zacisku.
W celu zminimalizowania problemów związanych z hałasującymi hamulcami należy postępować zgodnie z najlepszymi praktykami:
Jednym z najlepszych sposobów na zapobieganie powstawaniu hałasu z hamulców jest oczywiście używanie klocków hamulcowych o jakości dorównującej jakości wyposażenia oryginalnego – jedną z głównych przyczyn hałasu są złej jakości klocki hamulcowe. W ostatnich latach zapotrzebowanie na wyższe osiągi nowoczesnych samochodów przy zredukowanej wadze doprowadziło do wprowadzenia istotnych zmian materiałów ciernych, skutkujących szerszym stosowaniem dodatkowych procesów przeciwdziałających wibracjom.
W odróżnieniu od innych producentów na rynku posprzedażowym, każdy klocek hamulcowy firmy Delphi wyprodukowany jest z użyciem technologii warstwy spodniej stosowanej w wyposażeniu oryginalnym. 3-milimetrowa warstwa zmodyfikowanego, absorbującego hałas materiału ciernego redukuje występowanie hałasu powyżej 70 db o 83 proc. Działa również jako warstwa izolująca termicznie i wzmacniająca klocek.
Klocki firmy Delphi posiadają też fazowanie oraz płytki tłumiące drgania zgodne ze standardem OE. Montowane w taki sam sposób, jak w częściach oryginalnych, podkładki te składają się z kilku warstw wykonanych z różnego rodzaju materiałów tłumiących hałas. Każda z nich została starannie dopracowana przez inżynierów w celu zagwarantowania, że wydobyte zostaną z niej jej najlepsze cechy. Materiał jest starannie dobierany, a następnie montowany mechanicznie, za pomocą klamer i/lub łączony na gorąco, dzięki czemu zwiększają się jego właściwości wygłuszające.
Artykuł sponsorowany przez firmę Delphi Technologies