Firma Hankook opracowała nowy produkt klasy premium, przeznaczony szczególnie do warunków zimowych w Europie Zachodniej i Środkowej. Opony samochodowe UHP (o ultrawysokich osiągach) Winter i*cept evo 3 i opony Winter i*cept evo 3 X do SUV-ów są następcami wcześniejszego udanego modelu Winter i*cept evo 2, montowanego fabrycznie przez wielu europejskich producentów pojazdów klasy premium.
Nowa seria opon Winter i*cept jest obecnie dostępna w 95 rozmiarach i – po raz pierwszy w serii opon zimowych Hankook UHP – posiada kierunkową rzeźbę bieżnika.
Tworząc opony Winter i*cept evo 3 i Winter i*cept evo 3 X nasi inżynierowie ds. rozwoju stworzyli dwie linie opon zimowych o szerokiej gamie cech, które sprawdzają się szczególnie dobrze w zmieniających się i coraz bardziej wymagających warunkach zimowych. Jesteśmy zatem przekonani, że te nowe rzeźby bieżnika spełnią wysokie oczekiwania naszych klientów również pod względem nowoczesnych koncepcji jazdy.
prezes firmy Hankook Tire Europe - Sanghoon LeeEuropejskie zimy zmieniły się w wyniku zmian klimatycznych – łagodne temperatury na przemian z nagłymi atakami zimy, które przynoszą mróz i śnieg oraz suche dni, które są niespodziewanie przerywane przez obfite opady deszczu.
szef Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju ETC w Hanowerze - Klaus Krause
Nawet mokre liście na powierzchni drogi mogą szybko spowodować powstanie niebezpiecznych warunków jazdy. Tym ważniejsze jest, aby odpowiedzialni kierowcy korzystali z odpowiednich opon podczas chłodnej pory roku i byli dobrze przygotowani na wszystkie zimowe warunki pogodowe.
Cecha szczególna trzeciej serii i*cept evo jest ukryta w mieszance bieżnika. Oprócz naturalnych żywic zastosowano tu również specjalne dodatki, które zapewniają stałą elastyczność opony, zwłaszcza w niskich temperaturach, przy jednoczesnej znacznej poprawie przyczepności na mokrych nawierzchniach.
- Klaus Krause
Potwierdził to także najnowszy test opon zimowych, przeprowadzony przez wiodący europejski magazyn samochodowy. W jego ostatnim wydaniu (nr 38 wydany 17 września 2020), czasopismo “Auto Bild” sprawdziło łącznie 56 opon o rozmiarze 245/45R18 100V na BMW serii 5. Wynik był następujący: tylko sześć bieżników można było polecić bez zastrzeżeń, a najwyższą ocenę „Exemplary” (wzorowy) przyznano nowej oponie Hankook Winter i*cept evo 3.
Nowe opony Hankook mają być bardzo dobrze przystosowane do warunków zimowych dzięki innowacjom technicznym, szczególnie pod względem zastosowanej mieszanki i samej rzeźby bieżnika. Zastosowanie naturalnych żywic sosnowych ma zapewniać niezbędną elastyczność w bardzo szerokim zakresie temperatur, zapobiegać twardnieniu, a tym samym przyczyniać się do poprawy przyczepności na zimowych i mokrych drogach dzięki zwiększonej elastyczności powierzchni styku opony.
W połączeniu z kierunkową rzeźbą bieżnika, przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni ma być jeszcze bardziej zoptymalizowana. Szczególnie wydajne wypieranie i odprowadzanie wody (lub błota pośniegowego) przez dwa główne rowki odprowadzające, które są o 20% szersze w rzeźbie bieżnika przypominającej literę V, odgrywają ważną rolę w dalszym zmniejszaniu ryzyka wystąpienia aquaplaningu.
Droga hamowania na mokrych drogach została również skrócona o 7%, a na ośnieżonych – nawet o 10% w porównaniu z poprzednimi rzeźbami bieżników. Oprócz żywic naturalnych stosowana jest także wysoce dyspergowalną nanokrzemionkę, uzupełniona innymi dodatkami poprawiającymi trakcję. Wraz z dalszą optymalizacją stosunku elementów dodatnich do ujemnych w rzeźbie bieżnika, sprawiać ma to, że opona Winter i*cept evo 3 jest bardzo dobrze przystosowana do bardzo zróżnicowanych warunków drogowych tworzonych przez europejską zimę.
Poza mieszanką bieżnika o wysokiej przyczepności, dalsze zoptymalizowane rozmieszczenie lameli 3D w połączeniu z kierunkową rzeźbą bieżnika zapewniać ma niezawodną trakcję i boczną stabilność jazdy na zaśnieżonych drogach. Właściwości trakcyjne na śniegu są wspierane przez zwiększoną liczbę krawędzi klocków bieżnika w kształcie czekanu, które mają skutecznie wzmacniać przyczepność na śniegu.
Minimalizacja ruchów klocków, osiągnięta dzięki dalszej optymalizacji rozmieszczenia i konstrukcji lamel 3D, ma mieć pozytywny wpływ na ścieranie, jak również zapewniać wysoką stabilność jazdy. Zmaksymalizowany efekt krawędziowania ma poprawiać również ogólne właściwości jezdne.
Nową serię Winter i*cept evo 3 opracowano szczególnie z myślą o zastosowaniu w pojazdach o dużej mocy i momencie obrotowym. Wzmocniona konstrukcja osnowy ma zapewniać wysoką stabilność jazdy, a wypełniacz stopki o dużej wytrzymałości utrzymywać optymalne położenie na obręczy. W połączeniu z szerokim barkiem opony i zoptymalizowaną konstrukcją klocków zapewniać ma to bardziej precyzyjną sterowalność i lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów, a także zoptymalizowane prowadzenie nawet na suchych drogach. Obszar barku nowej opony zimowej Hankook UHP, z szerokimi, zazębiającymi się klockami, zapewniać ma również ich niezbędną sztywność zwiększając w ten sposób stabilność na zakrętach nawet przy wyższych prędkościach.
Obie rzeźby bieżników są produkowane głównie w nowoczesnym, europejskim zakładzie firmy Hankook na Węgrzech. Jeżeli chodzi o rynek, rzeźba bieżnika Winter i*cept evo 3 do samochodów osobowych ma być dostępna w 50 rozmiarach od 17 do 21 cali z szerokościami przekroju od 195 do 295 mm i o profilu od 30 do 60, z indeksami prędkości od H do W. Wersja dla SUV-ów, Winter i*cept evo 3 X, jest obecnie dostępna w 45 rozmiarach od 17 do 22 cali, z szerokościami przekroju od 215 do 315 mm i o profilu od 30 do 65 przy indeksach prędkości od H do W. Przez najbliższy rok do serii mają być dodawane nowe modele, a starsze – stopniowo wycofywane.
Źródło: Hankook Tire