W pierwszej części relacji opisywaliśmy ofertę marki HELLA skierowaną dla warsztatów niezależnych. W tej części skupimy się na rozwiązaniach przewidywanych dla nowych samochodów.
W systemach sterowanych przewodowo polecenia dotyczące kierowania przekazywane są wyłącznie elektrycznie, bez pomocy połączeń mechanicznych lub hydraulicznych pomiędzy kierownicą a przednią osią. W takim układzie kierowniczym czujniki układu kierowniczego wykrywają moment obrotowy i kąt obrotu kierownicy z dużą precyzją i niezawodnością oraz przesyłają je w postaci sygnału elektrycznego do urządzeń wykonawczych.
Steer-by-wire to kluczowa technologia, dzięki której HELLA znacząco przyczynia się do rozwoju systemów sterowanych przewodowo. Oczekuje się, że produkcja seryjna dla różnych znanych klientów rozpocznie się w 2025 roku w zakładach elektronicznych HELLA w Recklinghausen (Niemcy) i Xiamen (Chiny). Rozwój odbywa się w siedzibie firmy w Lippstadt (Niemcy). Pierwsza produkcja seryjna rozpocznie się w 2025 roku.
„Dzięki najnowszym zamówieniom wyznaczamy kurs w kierunku w pełni elektrycznych układów kierowniczych. To po raz kolejny podkreśla wyraźną orientację na przyszłość naszego portfolio elektroniki” – mówi Jörg Weisgerber, dyrektor zarządzający ds. elektroniki w firmie HELLA. „Jednocześnie demonstrujemy nasze wyjątkowe możliwości we wprowadzaniu komponentów pojazdów istotnych dla bezpieczeństwa do produkcji seryjnej w kluczowych obszarach rozwoju branży motoryzacyjnej, w tym przypadku w technologii steer-by-wire”.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hamulcowych, tak zwana technologia Brake-by-wire przekazuje polecenia hamowania wyłącznie drogą elektryczną od pedały hamulca do elektrycznych zacisków hamulcowych. Oczekuje się, że pierwsza wielkoseryjna produkcja takich układów hamulcowych w europejskiej sieci produkcyjnej HELLA rozpocznie się w 2025 roku. Początkowo w ten układ hamulcowy wyposażone będą samochody jednego z niemieckich producentów.
Pedał hamulca typu „Brake-by-wire” symuluje odczucie i zachowanie konwencjonalnego układu hamulcowego, w którym pedał jest mechanicznie połączony z pompą hamulcową, a dalej hydraulicznie z pozostałymi elementami układu. Ponieważ sterowanie poleceniami hamowania w rozwiązaniu by-wire odbywa się wyłącznie w sposób elektryczny, możliwe jest obsługiwanie rozszerzonych funkcji związanych z jazdą zautomatyzowaną. Ponadto możliwe jest indywidualne ustawienie funkcji hamulca, co oznacza, że siłę hamowania można dostosować do każdego scenariusza jazdy. Ponadto programowane może być zachowanie samego pedału, co ma wpływ na odczucia kierowcy. Dzięki stosowaniu tworzyw sztucznych masę elementu udało się obniżyć o 20% w stosunku do układu tradycyjnego.
„HELLA od ponad dwudziestu lat jest jednym z wiodących na świecie dostawców czujników pedałów. Na tej podstawie postawiliśmy kolejny kamień milowy w dziedzinie technologii dzięki naszemu rozwiązaniu Brake-by-Wire, które stanie się standardem we wszystkich pojazdach w ciągu kilku lat” – wyjaśnia Björn Twiehaus, który w zarządzie HELLA odpowiada za globalny biznes elektroniczny.
Dzięki nowej technologii Brake-by-wire HELLA jednocześnie przyspiesza rozwój „Kokpitu przyszłości” – jednego z głównych trendów, którymi HELLA i Faurecia wspólnie zajmują się w ramach Grupy FORVIA.
Przetwornice napięcia łączą ze sobą napięcia różnych sieci pokładowych w pojeździe. Stosowane są w szczególności do redundantnego zasilania komponentów do zautomatyzowanej jazdy, a także do innych funkcji istotnych dla bezpieczeństwa w zakresie od 400 do 800 V napięcia sieci pokładowej. Jednocześnie przetwornica wysokiego napięcia zasila akumulator 12 V, niezbędny m.in. w pojazdach elektrycznych i hybrydach typu plug-in do zapewnienia prądu spoczynkowego i redundantnego zasilania.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na rok 2025 w fabryce elektroniki HELLA w niemieckim Recklinghausen.
„HELLA już od lat aktywnie promuje elektryfikację pojazdów. Na przykład ponad pięć lat temu z sukcesem wprowadziliśmy do produkcji seryjnej system zarządzania akumulatorami do pojazdów w pełni elektrycznych. Jednocześnie jesteśmy światowym liderem na rynku przetwornic napięcia 48 V DC/DC” – mówi Björn Twiehaus, dyrektor zarządzający ds. elektroniki w firmie HELLA. „Ponieważ obecnie z powodzeniem przenosimy te podstawowe kompetencje do energoelektroniki wysokiego napięcia, w dalszym ciągu umacniamy naszą pozycję wiodącego dostawcy w dziedzinie elektromobilności gdzie widzimy znaczny potencjał”.
W zakresie oświetlenia jesteśmy świadkami postępującej rewolucji, która wchodzi na nowy poziom. Nie są nowością reflektory matrycowe typu Matrix LED, jednak Hella podniosła w tej kwestii poprzeczkę. Nowe oświetlenie SSL HD składa się z 32 000 indywidualnie sterowanych punktów świetlnych przypadających na 1 reflektor. Nowe reflektory są dostępne jako wyposażenie dodatkowe w Porsche Cayenne.
W porównaniu z konwencjonalnymi reflektorami przestrzeń wymaganą na moduł świetlny zmniejszono o 75%. Sterowanie pikselami świetlnymi odbywa się za pomocą jednej elektronicznej jednostki sterującej dla każdego reflektora, którą HELLA opracowała również jako dostawca całego systemu. W tym kontekście po raz pierwszy ze względu na dużą ilość danych zastosowano tzw. interfejsy GMSL. Aby sterować dwoma źródłami światła na reflektor za pomocą jednego sterownika, firma HELLA opracowała także nowe algorytmy, które umożliwiają obliczanie rozkładu światła w czasie rzeczywistym.
Na tej podstawie system reflektorów o wysokiej rozdzielczości realizuje nie tylko dalsze ulepszenia już istniejących funkcji, takich jak adaptacyjne, nieoślepiające światła drogowe, ale także najbardziej wyrafinowane nowe funkcje oświetleniowe. Na przykład na autostradzie lub na wąskich placach budowy można dynamicznie rzutować optymalny pas jazdy na drogę, aby zapewnić kierowcy dodatkowe wsparcie w bezpiecznym prowadzeniu pojazdu.
Flat Light i technologia µMX, którą HELLA wprowadzi na rynek opiera się na innowacyjnej koncepcji światłowodu LED z tak zwaną mikrooptyką, której wielkość jest mniejsza niż ziarnko soli. Daje to wiele korzyści:
Dzięki wyjątkowo małej głębokości modułu wymagana przestrzeń montażowa zostaje zmniejszona o około 90 procent. Podczas gdy konwencjonalne systemy wymagają głębokości montażu około 40 milimetrów, technologia FlatLight może być używana tam, gdzie dostępne jest już 5 mm. Ponadto różne funkcje tylnych lamp zespolonych można zrealizować w jednym elemencie optycznym. W ramach projektu dla nowego klienta łączone są na przykład funkcje hamulców i tylnych świateł. Pod względem wymagań dotyczących przestrzeni instalacyjnej, uzyskanej jednorodności i wydajności nie można tego osiągnąć za pomocą żadnego innego dostępnego rozwiązania. W oparciu o technologię FlatLight możliwa jest również integracja kierunkowskazu. Kolejną zaletą jest to, że zużywają do 80 procent mniej energii niż konwencjonalne tylne światła LED dostępne na rynku – przy zachowaniu tej samej wysokiej wydajności i jednorodności oświetlenia.
Tylna lampa zespolona FlatLight ma wejść do produkcji seryjnej już w połowie 2024 roku. Jest rozwijany w centrali firmy w Lippstadt i Mohelnicach w Czechach. Produkcja rozpocznie się w Bánovcach na Słowacji.
Równolegle z pierwszym projektem seryjnym HELLA kontynuuje prace nad następną generacją FlatLight. Na przykład technologia ta może w przyszłości stać się cyfrowa dzięki zintegrowaniu wyświetlacza SmartGlass, co umożliwi jeszcze bardziej indywidualne i precyzyjne sterowanie poszczególnymi segmentami tylnej lampy zespolonej.
Od połowy 2025 r. HELLA będzie zaopatrywać międzynarodowego producenta premium w przednie światła wykonane w tej technologii.
Przednie osłony Phygital to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów w całym portfolio oświetlenia firmy HELLA. W zależności od specyfikacji klienta dostępne są w różnym stopniu integracji, np. z różnymi funkcjonalnościami oświetleniowymi. W zależności od wymagań klienta można zintegrować funkcje reflektorów i świateł sygnalizacyjnych. Diody LED można także wykorzystać do oświetlenia przodu pojazdu, uwydatnienia typowych dla marki elementów designu czy wygenerowania animacji powrotu do domu/wychodzenia z domu.
Jednocześnie przednie osłony Phygital zapewniają realizację funkcji zautomatyzowanej jazdy, takich jak automatyczna kontrola odległości (ACC). W tym celu przednie osłony Phygital służą jako przezroczysta osłona dla czujników radarowych zintegrowanych z przodu pojazdu, chroniąc je przed działaniem czynników atmosferycznych i brudu.
Przednie osłony Phygital Shields składają się z aż ośmiu różnych warstw tworzywa sztucznego, z których część wykonana jest z materiałów pochodzących z recyklingu. W jednym z projektów klienta, który obejmuje pięć różnych modeli pojazdów, HELLA po raz pierwszy wykorzystuje również tworzywa poliuretanowe. Dają one Phygital Shields efekt samoleczenia – np. po niewielkich uszkodzeniach lub odkształceniach spowodowanych czynnikami atmosferycznymi lub odpryskami kamieni. Dzięki zastosowanym poliuretanom mogą one powrócić do pierwotnego stanu pod wpływem ciepła, np. światła słonecznego.