W połowie listopada w niemieckim Rust miała miejsce konferencja techniczna INNOVISION 2023, której organizatorem była firma Hella.
Tematami konferencji INNOVISION 2023 dotyczącymi warsztatów niezależnych były między innymi:
Tematy konferencji technicznej INNOVISION dotyczyły warsztatów i serwisów samochodowych oraz technologii i produktów. W każdym z nich zwracano uwagę na najnowsze trendy w motoryzacji i prezentowano rozwiązania, które nie tylko będą wykorzystywane w samochodach, ale też z którymi już spotykają się warsztaty niezależne.
W zakresie warsztatów i serwisów samochodowych duży nacisk położono na obsługę systemów ADAS oraz diagnostykę samochodów elektrycznych. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy zapewniające bezpieczeństwo (ADAS), takie jak tempomat adaptacyjny, asystent utrzymania pasa ruchu i asystent martwego pola są już standardem w wielu nowych modelach pojazdów – asystent hamowania awaryjnego jest nawet obowiązkowy. Ich wspólną cechą jest bezpieczeństwo działania, które zależy od dokładności wykrywania przeszkód przez stosowane czujniki, takie jak radar, lidar i kamery. Niedawne badanie przeprowadzone przez niemiecką organizację Dekra potwierdza znaczenie precyzyjnej kalibracji ADAS. Według raportu nawet minimalne przesunięcie czujników w granicach tolerancji systemu prowadziło do wzrostu liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Wyniki podsumowano w Raporcie bezpieczeństwa ruchu drogowego Dekra 2023 (www.dekra-roadsafety.com).
Dzięki CSC-Tool Digital, CSC-Tool SE i CSC-Tool Mobile w połączeniu z urządzeniem diagnostycznym z serii mega macs, Hella Gutmann oferuje warsztatom wydajne rozwiązania w zakresie kalibracji systemów ADAS z dokładnością wymaganą przez producentów. Oprócz kalibracji przednich kamer i, w stosownych przypadkach, czujnika lidarowego, szeroka gama akcesoriów umożliwia także kalibrację lub testowanie funkcjonalne ważnych czujników bocznych i tylnych do wykrywania otoczenia pojazdu w zakresie 360°. Opcjonalny zestaw do geometrii kół umożliwia ustawienie prawidłowej geometrii podwozia jako warunku wstępnego kalibracji.
Wartość i zasięg samochodu elektrycznego (BEV) rosną i spadają wraz ze stanem akumulatora trakcyjnego. Drogie baterie stanowią część podwozia pojazdu elektrycznego i nie można ich po prostu wymienić, lub jest to utrudnione i kosztowne. Dlatego znajomość ich rzeczywistego stanu zdrowia (SoH) cieszy się dużym zainteresowaniem sprzedawców detalicznych, warsztatów, ubezpieczycieli, banków, operatorów flot i właścicieli pojazdów. Dane akumulatora zapisane w systemach pojazdu nie zawsze są wiarygodne, więc coraz większe znaczenie ma obiektywna ocena stanu baterii. Hella Gutmann w czasie konferencji zaprezentowała procedura oceny, która jest niezawodna i odpowiednia dla warsztatów. W warsztatach posiadających urządzenie diagnostyczne mega macs X w konfiguracji X2 lub wyższej funkcja będzie dostępna automatycznie i bez dodatkowych opłat za dostawę od wersji oprogramowania 71.
Po podłączeniu mega macs X i kabla ładującego do pojazdu, w nowo dodanym punkcie menu mega macs rozpoczyna się diagnostyka akumulatora. Następnie nie jest wymagana żadna dalsza ręczna interwencja. W zależności od pojazdu proces trwa około 90 minut.
„Szczególnie wartością naszego rozwiązania jest to, że rzeczywiste pomiary wielu indywidualnych parametrów są rejestrowane w pełni automatycznie w nieruchomym pojeździe i porównywane z danymi referencyjnymi. Daje nam to wiarygodne zestawienie SoH” – podkreśla Marcel Sieg, menedżer kategorii e-Vehicle i Diagnostyka w Hella Gutmann. „Dzięki funkcji HV Battery Diagnostics PRO możemy teraz zapewnić naszym klientom w warsztatach kolejny ważny moduł pozwalający na obsługę instalacji HV. Jednocześnie warsztaty nie ponoszą żadnych kosztów bieżących, ponieważ są rozliczane na zasadzie płatności za użycie.”
*W momencie wprowadzenia na rynek wymagane jest rozwiązanie do ładowania firmy go-e o mocy 11 kW – do montażu na ścianie lub w wersji mobilnej. Następnie zostaną zatwierdzone inne dostępne na rynku stacje ładowania.
Sztuczna inteligencja (AI) szturmem zdobywa coraz szersze grono użytkowników. Nie jest nowe generowanie obrazów, czy znajdowanie odpowiedzi z użyciem Chat GPT. Producenci samochodów wykorzystują sztuczną inteligencję w procesie rozwoju i produkcji. Warsztaty samochodowe także mogą korzystać z tej cyfrowej rewolucji. Łącząc sztuczną inteligencję z doświadczeniem i danymi z 30 lat diagnostyki systemowej pojazdów, firmie Hella Gutmann Solutions udało się zautomatyzować diagnostykę.
Funkcja „Automatyczna diagnostyka” (AD) jest już dostępna dla warsztatów po aktualizacji oprogramowania do wersji 70 bez dodatkowych kosztów. Po wyborze tej funkcji w testerze następuje automatyczna sekwencja procesów, która kończy się zawężeniem przyczyny usterki do konkretnego komponentu. Dzięki temu cały proces diagnostyczny jest nie tylko znacznie szybszy, ale także dokładniejszy. W przypadku około 80% wszystkich diagnoz sztuczna inteligencja ustala przyczynę za pierwszym razem. Uczenie maszynowe jeszcze bardziej poprawi ten wskaźnik. W trybie automatycznym mega macs określa numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), odczytuje wszystkie zapisane kody usterek, decyduje, które z nich mają być traktowane priorytetowo, a które jedynie wprowadzają w błąd jako tzw. „kolejne awarie”.
Następnie mega macs przeszukuje różne opcje testów, na przykład parametry. Porównuje rzeczywiste dane z danymi docelowymi i sprawdza około dwóch miliardów rekordów danych dotyczących historycznie przeprowadzonych przypadków diagnostycznych. W oparciu o technologię AI i Big Data formułuje następnie oparte na prawdopodobieństwie zalecenie umożliwiające wskazanie wadliwego komponentu. Automatyczny proces trwa średnio mniej niż pięć minut. Następnie ponownie przychodzi kolej na człowieka, aby zweryfikować podaną przyczynę i przeprowadzić naprawę.
„W przyszłości profesjonalna diagnostyka pojazdu powinna być tak prosta, jak prowadzenie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów: wystarczy podłączyć urządzenie diagnostyczne do pojazdu, aktywować automatyczną diagnostykę i za kilka sprawdzić, jaki wynik został osiągnięty. Ponieważ nie jest to funkcja niszowa, ale prawdopodobnie najczęstsza praca w pojazdach klientów, która została zautomatyzowana, jesteśmy przekonani, że Automatyczna Diagnostyka zrewolucjonizuje codzienne życie warsztatu” – mówi Jörg Schläfke CSO Hella Gutmann.
Najnowsze modele pojazdów na rynku posiadają napędy elektryczne lub częściowo elektryczne, rozbudowaną łączność oraz szeroką gamę zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Rozwojowi temu towarzyszy rosnąca ilość danych i nowe architektury sieci pokładowych, które producenci coraz częściej zabezpieczają przed niepożądanym dostępem za pomocą różnych systemów cyberbezpieczeństwa. Aby wesprzeć niezależne warsztaty w możliwie niezakłóconej komunikacji z tymi i przyszłymi pojazdami, Hella Gutmann już w 2020 roku wdrożyła funkcję „Cyber Security Management” (CSM) w swoich urządzeniach diagnostycznych mega macs. CSM umożliwia zweryfikowanym użytkownikom diagnozowanie zabezpieczonych pojazdów bez konieczności korzystania z portali OE.
Dzięki najnowszemu dodatkowi Renault i Kia funkcja CSM została rozszerzona na dwanaście marek. Podobnie jak w przypadku pojazdów marek Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Jeep, Mercedes-Benz, Audi, Cupra, Seat, Skoda i VW, użytkownicy mega macs również bez problemów mogą pracować z dwunastoma nowymi modelami pojazdów od Renault i Kii.
Zamiast rejestrować się indywidualnie na każdym portalu OE, poddawać się kontrolom, przestrzegać odpowiednich procedur aktywacji diagnostyki specyficznej dla pojazdu i uiszczać opłaty, użytkownikowi mega macs wystarczy jedno, bezpłatne uwierzytelnienie w portalu Hella Gutmann. Każdy tester mega macs rozpoznaje, kiedy ma do czynienia z zabezpieczonym pojazdem i w ułamku sekundy inicjuje wszystkie etapy odblokowania bramki Security Gate pojazdu, umożliwiając wykonanie typowych funkcji diagnostycznych, takich jak odczyt/kasowanie kodów usterek, przeglądanie parametrów, podstawowe ustawienia , kalibracje, kodowania, testy siłowników i resety serwisowe. CSM jest dostępny na każdym testerze mega macs X w konfiguracji X2 lub wyższej, a także na innych urządzeniach mega macs z licencjami Update Plus, bez dodatkowych kosztów.
Hella Gutmann zaprezentowała nowy moduł pomiarowy MT-HV, który umożliwia pomiary w zakresie wysokich napięć. Bezprzewodowe połączenie mega macs X z MT-HV tworzy narzędzie do pracy przy pojazdach elektrycznych i hybrydowych, których układy zasilania są zaprojektowane na napięcie do 1000 V, a także pojazdy konwencjonalne z układami zasilania niskonapięciowymi. MT-HV pełni funkcję dwukanałowego multimetru oraz dwukanałowego oscyloskopu oraz narzędzia do pomiaru wysokich napięć.
Narzędzie umożliwia pomiary wysokiego napięcia do 1000 V, pomiary rezystancji izolacji przy zmiennie regulowanym napięciu probierczym, pomiary wyrównywania potencjałów na elementach WN i pomiary rezystancji, na przykład na złączu serwisowym WN. Warunkiem każdego pomiaru wysokiego napięcia jest konfiguracja mega macs X na najwyższym poziomie oprogramowania X5 i aktywacja odpowiedniej licencji użytkownika X5.