Hella zakończyła rok finansowy 2018/2019 (od 1 czerwca 2018 r. do 31 maja 2019 r.) ze wzrostem sprzedaży i zysków. Sprzedaż skorygowana o walutę i portfolio wzrosła o 5,0% w porównaniu z rokiem poprzednim. Odnotowana sprzedaż spadła do 7,0 mld euro (rok wcześniej: 7,1 mld euro) w wyniku zbycia działalności hurtowej i uwzględnienia skutków kursów walutowych.
Skorygowany EBIT wzrósł o 5,9% do 585 mln euro (w poprzednim roku: 552 mln euro). Odpowiada to skorygowanej marży EBIT w wysokości 8,4% (w poprzednim roku: 8,3%). Zgłoszony zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) wzrósł do 808 mln euro (w poprzednim roku: 574 mln euro); przede wszystkim wynikało to z dodatkowych dochodów powstałych przez rezygnację z hurtowni. Zgłoszona marża EBIT wyniosła zatem 11,6% (poprzedni rok: 8,1%).
Ogólne warunki dla Helli uległy znacznemu pogorszeniu w ostatnim roku podatkowym. Globalna produkcja lekkich pojazdów ogólnie spada. To, że wciąż byliśmy w stanie znacznie przewyższyć rynek, wynika przede wszystkim z naszego solidnego modelu biznesowego, który obejmuje innowacyjne rozwiązania oświetleniowe i elektroniczne dla głównych trendów na rynku motoryzacyjnym, a także z naszej szerokiej pozycji międzynarodowej.
CEO Helli - dr Rolf Breidenbach
W ostatnim roku finansowym Hella odnotowała gwałtowny wzrost, w szczególności w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej, gdzie odnotowano wzrost sprzedaży o 13%. Jednak biznes rozwijał się pozytywnie również w Europie, a jego wzrost wyniósł ponad 6%. Umożliwiło to zrekompensowanie wahań popytu na innych ważnych rynkach, takich jak Chiny.
Szczególnie segment motoryzacyjny był głównym motorem wzrostu sprzedaży w całej firmie w roku obrotowym 2018/2019. Było to spowodowane dużym popytem na systemy oświetleniowe i rozwiązania elektroniczne, zwłaszcza w zakresie systemów wspomagania kierowcy i zarządzania energią. W rezultacie odnotowana sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 6,1% do 5,8 mld euro (rok wcześniej: 5,4 mld euro). Biorąc pod uwagę wzrost nakładów inwestycyjnych na badania i rozwój oraz stale rosnące koszty materiałów i personelu, skorygowany EBIT segmentu nieznacznie spadł w porównaniu z rokiem poprzednim do 452 mln euro (rok poprzedni: 459 mln euro). Skorygowana marża EBIT spadła zatem odpowiednio do 7,8% (rok poprzedni: 8,5%).
Nie uwzględniając zbytej działalności hurtowej, sprzedaż w segmencie rynku wtórnego wzrosła o 2,7% do 665 mln euro (poprzedni rok: 647 mln euro). Silny wzrost odnotowano w sprzedaży zaawansowanego sprzętu warsztatowego, takiego jak urządzenia do pomiaru emisji i wiązki światła. Skorygowany EBIT segmentu wzrósł znacznie do 70 mln euro (w poprzednim roku: 53 mln euro), a zatem skorygowana marża EBIT wzrosła do 10,5% (w poprzednim roku: 8,1%). Wzrost zysków został wsparty wyższą marżą zysku brutto i lepszą efektywnością kosztową po strategicznej zmianie segmentu.
W segmencie zastosowań specjalnych branża pojazdów rolniczych i budowlanych odnosiła szczególne sukcesy. Jednak ze względu na zamknięcie zakładu produkcyjnego w Australii, odnotowana sprzedaż w tym segmencie spadła ogółem o 7,0%, do 399 mln euro (poprzedni rok: 430 mln euro). Pomijając to zamknięcie, sprzedaż segmentu wzrosła o 2,2%. Skorygowany zysk EBIT dla segmentu wzrósł znacznie do 61 mln euro (w poprzednim roku: 48 mln euro). Skorygowana marża EBIT wzrosła do 15,2% (poprzedni rok: 11,2%). Znacząca poprawa rentowności jest wynikiem dobrego rozwoju działalności w zakresie produktów do pojazdów rolniczych i budowlanych, a także dochodów z zamknięcia zakładu w Australii.
Zgodnie z ustaloną przez Spółkę polityką dotyczącą rozwoju dywidend, w roku obrotowym 2018/2019 proponuje się wypłatę regularnej dywidendy w wysokości 1,05 euro na akcję (poprzedni rok: 1,05 euro). Ponadto, biorąc pod uwagę silny rozwój bilansu w ostatnich latach i udane zbycie działalności hurtowej, zarząd spółki w Hella GmbH & Co. KGaA zaproponuje wypłatę specjalnej dywidendy w wysokości 2,30 euro na akcję na corocznym walnym zgromadzeniu w dniu 27 września 2019 r. Całkowita dywidenda za rok obrotowy 2018/2019 wyniesie zatem 3,35 euro na akcję.
W związku z utrzymującymi się wysokimi niepewnościami w otoczeniu rynkowym i dalszym spadkiem rozwoju branży, Hella spodziewa się w bieżącym roku budżetowym 2019/2020 skorygowanej sprzedaży w przedziale od około 6,5 mld euro do 7,0 mld euro (w poprzednim roku: ok. 6,8 mld euro), a także marży EBIT skorygowanej o środki restrukturyzacyjne i efekty portfolio w przedziale od około 6,5% do 7,5% (w poprzednim roku: 8,4%).
Przemysł motoryzacyjny nie poprawi się w krótkim okresie. Zamiast tego zakładamy, że rynki będą nadal spadać. Pomimo tych wyzwań nasza orientacja strategiczna i nasze dobrze wypełnione księgi zamówień oznaczają, że mamy potencjał, aby wyprzedzić rynek motoryzacyjny również w przyszłości i skorzystać ze zmian w branży w perspektywie długoterminowej.
- dr Rolf Breidenbach