Według oficjalnego raportu, który obejmuje okres 1.06.2019-31.05.2020, skonsolidowana sprzedaż Helli skorygowana o kurs walutowy i efekty portfela spadła o 14,3% do 5,8 mld euro (rok ubiegły: 6,8 mld euro) ze względu na wyraźnie negatywne otoczenie rynkowe. Skorygowany EBIT spadł do 233 mln euro ze względu na niższy wolumen działalności (rok ubiegły: 572 mln euro); skorygowana marża EBIT wynosi zatem 4,0% (rok ubiegły: 8,4%).
Ponadto Hella musiała uwzględnić niepieniężne odpisy aktualizujące w wysokości 533 mln euro w czwartym kwartale ubiegłego roku podatkowego. Wynikały one z założenia, że światowa wielkość produkcji samochodów i lekkich samochodów dostawczych byłaby znacznie niższa od założeń planistycznych i oczekiwań rynkowych prognozowanych przed kryzysem koronawirusa w średnim i długim okresie, co doprowadziłoby do niższego wykorzystania globalnej sieci produkcyjnej Helli.
W rezultacie Hella zakończyła rok obrotowy z raportowanym zyskiem EBIT w wysokości minus 343 mln euro (rok poprzedni: 808 mln euro). Na wysoki wynik z ubiegłego roku wpłynęły jednorazowe przychody firmy Hella ze sprzedaży działalności hurtowej. W konsekwencji raportowana marża EBIT wynosi minus 5,9% w roku podatkowym 2019/2020 (rok poprzedni: 11,6%). Wobec straty netto oraz negatywnych oczekiwań rynkowych, zarząd Spółki ma zaproponować na corocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 25 września 2020 r., wstrzymanie wypłaty dywidendy za rok obrotowy 2019/2020.
Światowa produkcja lekkich samochodów spadła w ubiegłym roku podatkowym o około 18%. Oznacza to, że wyprodukowano około 16 milionów mniej samochodów niż w roku poprzednim. Jednym z istotnych powodów takiego rozwoju rzeczy jest globalna pandemia COVID-19. Jednak już wcześniej rynki spadały. W obliczu trudnego otoczenia rynkowego możemy jednak być zadowoleni z naszych ogólnych wyników. Podejmując zdecydowane działania na wczesnym etapie, byliśmy w stanie częściowo zrekompensować, szczególnie po stronie kosztów, straty biznesowe.
dyrektor generalny Hella - dr Rolf Breidenbach
W minionym roku podatkowym 2019/2020 Hella odnotowała dodatnie skorygowane wolne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości 227 mln euro (rok poprzedni: 243 mln euro) pomimo wymagającego otoczenia rynkowego.
W wyniku znacznego spadku produkcji lekkich samochodów sprzedaż wygenerowana przez segment Automotive spadła w roku podatkowym 2019/2020 o 14,3% do 4,9 mld euro (rok poprzedni: 5,8 mld euro). Pierwsze oznaki ożywienia na chińskim rynku motoryzacyjnym pod koniec roku fiskalnego nie były w stanie zrekompensować poniesionych znacznych strat, szczególnie na rynku europejskim i amerykańskim.
W sumie segment nadal radził sobie lepiej niż rynek, który w tym samym okresie skurczył się o 17,7% ze względu na zmniejszony wolumen działalności i niewielki wzrost wydatków na badania i rozwój, EBIT segmentu spadł do 164 mln euro (rok wcześniej: 452 mln euro). Marża EBIT segmentu wynosi zatem 3,3% (rok ubiegły: 7,8%).
W segmencie Aftermarket sprzedaż spadła o 7,1% do 560 milionów euro w poprzednim roku podatkowym (rok poprzedni: 604 mln euro). Zarówno biznes części zamiennych, jak i biznes związany z zaawansowanym wyposażeniem warsztatów spadł z powodu pandemii COVID-19.
Ponadto branża części zamiennych ucierpiała z powodu utrzymującego się niskiego popytu na rynku w Europie Południowo-Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. Spadek na rynku produktów posprzedażnych jest spowodowany tym, że poprzedni okres charakteryzował się wyjątkowym niecyklicznym popytem, spowodowanym wprowadzeniem nowych wymogów regulacyjnych. EBIT segmentu spadł do 51 mln euro w roku podatkowym 2019/2020 (rok poprzedni: 63 mln euro). Marża EBIT segmentu wynosi zatem 9,2% (rok ubiegły: 10,4%).
Sprzedaż w segmencie zastosowań specjalnych spadła o 14,2% do 343 mln euro w ciągu roku podatkowego 2019/2020 (rok poprzedni: 399 mln euro). Wynikało to głównie z utrzymującej się słabości rynku w branży maszyn rolniczych i budowlanych, co miało negatywny wpływ na rozwój działalności segmentu w całym okresie sprawozdawczym.
Dodatkowe obciążenia wynikały z konsekwencji globalnej pandemii COVID-19. Zysk przed odliczeniem odsetek i podatków spadł do 27 mln euro (rok ubiegły: 61 mln euro); marża EBIT wynosi zatem 8,0% (rok ubiegły: 15,2%). Główne czynniki wpływające na spadek zysków to niższy wolumen biznesu i nakłady inwestycyjne na rozszerzenie portfolio elektroniki.
Jak już ogłoszono pod koniec lipca, firma Hella przewiduje na bieżący rok podatkowy 2020/2021 (od 1 czerwca 2020 r. do 31 maja 2021 r.) skonsolidowaną sprzedaż skorygowaną o kurs walutowy i efekty portfolio w przedziale od około 5,6 mld euro do 6,1 mld euro (rok poprzedni: 5,7 mld euro*) i marżę EBIT skorygowaną o środki restrukturyzacyjne i efekty portfolio w przedziale od około 4,0% do 6,0% (rok poprzedni: 4,0%*).
Ogólnie rzecz biorąc, niepewność pozostaje wysoka - zarówno w odniesieniu do ogólnego rozwoju przemysłu, jak i rozwoju pandemii COVID-19. Globalna produkcja lekkich samochodów najprawdopodobniej pozostanie znacznie poniżej poziomu sprzed kryzysu również w nadchodzących latach. Proaktywnie dostosowujemy się do tej sytuacji na wczesnym etapie. Nasz model biznesowy w połączeniu z wypróbowanym i przetestowanym podejściem do kontroli kosztów stawia nas w silnej pozycji, aby z powodzeniem rozwijać się nawet w tych wymagających warunkach rynkowych.
- dr Rolf Breidenbach
Pełny raport jest dostępny TUTAJ.
*skorygowany o działalność w zakresie zarządzania ciepłem sprzedaną na dzień 31 grudnia 2019 r. (Behr Hella Service)
Źródło: Hella