Na dorocznym walnym zgromadzeniu HELLA GmbH & Co. KGaA w siedzibie spółki w Lippstadt w Niemczech akcjonariusze zatwierdzili wszystkie złożone wnioski. W sumie około 600 akcjonariuszy i gości wzięło udział w piątym walnym zgromadzeniu od czasu debiutu giełdowego. W czasie głosowania obecnych było około 86% reprezentantów kapitału zakładowego z prawem głosu.
Zgodnie z propozycją kierownictwa spółki zgromadzenie zatwierdziło specjalną dywidendę w wysokości 2,30 euro na akcję za ostatni rok obrotowy, oprócz regularnej dywidendy w wysokości 1,05 euro na akcję (poprzedni rok: 1,05 euro na akcję). Wypłata specjalnej dywidendy opiera się na udanej sprzedaży działalności hurtowej i silnym rozwoju bilansu w ostatnich latach. Łącznie dywidenda za rok obrotowy 2018/2019 wynosi 3,35 euro na akcję.
W ubiegłym roku obrotowym osiągnęliśmy dobre wynik.
dyrektor generalny Hella - dr Rolf Breidenbach
Hella zakończyła rok obrotowy 2018/2019 (od 1 czerwca 2018 r. do 31 maja 2019 r.) ze skorygowanym wzrostem sprzedaży o 5,0% oraz wzrostem skorygowanego EBIT o 5,9% do 585 mln euro.
To pokazuje, że możemy osiągnąć dobre wyniki nawet w trudnym otoczeniu rynkowym. Osiągnęliśmy nasze cele na ten rok i dotrzymaliśmy obietnic. Zamierzamy kontynuować naszą ustaloną politykę dywidendową z ostatnich lat i pozwolić naszym akcjonariuszom uczestniczyć w sukcesie spółki.
- dr Rolf Breidenbach
Zgromadzenie zatwierdziło również propozycje regularnego wyboru komitetu akcjonariuszy i rady nadzorczej. Proponowani kandydaci zostali wybrani do odpowiednich komisji znaczną większością głosów. Carl-Peter Forster, wcześniej dyrektor ds. Produkcji w BMW, prezes zarządu Opel, General Motors Europe i Tata Motors, został wybrany przewodniczącym komitetu akcjonariuszy. Z kolei Klaus Kühn, były dyrektor finansowy Bayer AG i już członek komitetu akcjonariuszy i rady nadzorczej Hella, objął przewodnictwo rady nadzorczej.
Hella zakończyła pierwsze trzy miesiące nowego roku obrotowego przewidywanym spadkiem sprzedaży i zysków. W pierwszym kwartale roku obrotowego 2019/2020 (od 1 czerwca do 31 sierpnia 2019 r.) Sprzedaż skorygowana spadła o 5,5% do 1,6 mld euro (rok wcześniej: 1,7 mld euro) ze względu na dalszy spadek rynku motoryzacyjnego. Odnotowana skonsolidowana sprzedaż również spadła o 12,1% w wyniku zmian w portfolio.
Jednocześnie skorygowany EBIT spadł do 113 mln euro (rok wcześniej: 134 mln euro). Skorygowana marża EBIT spadła zatem do 7,2% (przed rokiem: 8,1%). Biorąc pod uwagę środki restrukturyzacyjne i efekty portfolio, raportowany zysk EBIT spadł do 111 mln euro (w poprzednim roku: 139 mln euro), co odpowiada odnotowanej marży EBIT w wysokości 7,1% (w poprzednim roku: 7,8%).
To był trudny początek nowego roku podatkowego, którego się spodziewaliśmy. Przemysł motoryzacyjny nadal słabł w pierwszym kwartale, a produkcja lekkich pojazdów ponownie znacznie spadła. Pomimo negatywnego trendu w branży, nasza branża motoryzacyjna rozwijała się lepiej niż rynek jako całość. Potwierdza to naszą strategię konsekwentnego dostosowywania naszych działań do głównych trendów, takich jak elektryfikacja i jazda autonomiczna.
- dr Rolf Breidenbach
Odnotowana sprzedaż w segmencie motoryzacyjnym spadła w pierwszym kwartale o 3,6% do 1,3 mld euro (rok wcześniej: 1,4 mld euro). Główną przyczyną tego był z jednej strony ciągły spadek rozwoju przemysłu, przy jednoczesnym spadku światowej produkcji lekkich pojazdów o 7,1% w tym samym okresie. Z drugiej strony efekty „pull-forward” związane z wprowadzeniem WLTP we wrześniu 2018 r. doprowadziły do wyjątkowo wysokich wzrostów w roku ubiegłym. W wyniku zmniejszenia wolumenu działalności i dalszego wzrostu nakładów inwestycyjnych na badania i rozwój, zyski segmentu przed odsetkami i podatkami w pierwszym kwartale zmniejszyły się do 93 mln euro (rok wcześniej: 106 mln euro). Marża EBIT spadła następnie do 7,0% (w poprzednim roku: 7,6%).
W segmencie rynku wtórnego odnotowana sprzedaż spadła o 8,9% do 159 mln euro (rok wcześniej: 174 mln euro). Przyczyną tego był niższy popyt rynkowy w branży części zamiennych. Ponadto analogiczny kwartał poprzedniego roku charakteryzował się wyjątkowo wysokim popytem na produkty warsztatowe ze względu na nowe wymogi regulacyjne w Niemczech. Zysk segmentu przed odsetkami i podatkami spadł do 13 mln euro w ciągu pierwszych trzech miesięcy (w poprzednim roku: 15 mln euro). Dzięki poprawie efektywności kosztowej marża EBIT w wysokości 8,4% została utrzymana na poziomie z poprzedniego roku.
W pierwszych trzech miesiącach roku obrotowego sprzedaż w segmencie zastosowań specjalnych spadła do 83 mln euro (rok wcześniej: 100 mln euro). Spadek ten wynika głównie ze słabszego popytu w branży pojazdów rolniczych i budowlanych, a także przyczep. Pomimo dalszej poprawy efektywności, EBIT segmentu spadł do 8 mln euro (rok wcześniej: 13 mln euro) z powodu niższej sprzedaży i wyższych wskaźników kosztów badań i rozwoju, a także dystrybucji. Marża EBIT wynosi zatem 9,4% (rok wcześniej: 12,8%).
Po pierwszym kwartale Hella potwierdziła też perspektywy na bieżący rok obrotowy 2019/2020.
Branża wciąż stoi przed wieloma niepewnościami i wyzwaniami. Nadal nie oczekujemy ożywienia na rynku. Wręcz przeciwnie: globalny przemysł motoryzacyjny będzie nadal słabł w najbliższej przyszłości. Niemniej jednak wciąż jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia naszych celów na bieżący rok.
- dr Rolf Breidenbach
W bieżącym roku obrotowym 2019/2020 Hella spodziewa się sprzedaży skorygowanej w przedziale od około 6,5 mld euro do 7,0 mld euro , a marży EBIT skorygowanej o środki restrukturyzacyjne i efekty portfolio w przedziale od około 6,5% do 7,5%.
Źródło: Hella