HERE Technologies, Porsche i Vodafone testują technologię 5G oraz wyjątkowo precyzyjne określanie lokalizacji pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Firmy współpracują przy opracowywaniu systemu ostrzegania o niebezpieczeństwach w czasie rzeczywistym, dzięki któremu pojazdy i ich kierowcy mogliby otrzymywać ostrzeżenia o zagrożeniach bezpośrednio, bez żadnych opóźnień, a tym samym natychmiast na nie reagować. W tzw. laboratorium mobilności 5G Vodafone w Aldenhoven partnerzy po raz pierwszy testują system ostrzegania w czasie rzeczywistym w warunkach podobnych do codziennych sytuacji.
Przede wszystkim skupiono się tu na sytuacjach niebezpiecznych z powodu ograniczonej widoczności, np. gdy widok przesłania ruch uliczny przed pojazdem. Dane przechwycone przez systemy kamer i czujników, przeanalizowane z użyciem sztucznej inteligencji i precyzyjnie zlokalizowane z wykorzystaniem mapy o wysokiej rozdzielczości oraz technologii pozycjonowania, będą przetwarzane i oceniane bezpośrednio przy drodze i na brzegu sieci, za pomocą wielodostępowych obliczeń brzegowych (MEC – Multi-access Edge Computing). Następnie mogą być one bezzwłocznie przesyłane do użytkowników dróg zmierzających w kierunku zagrożenia – w postaci określonych alertów wykorzystujących technologię 5G i inteligentnego brokera komunikatów MQTT.
W przyszłości do wykrywania niebezpiecznych sytuacji obok map HD i technologii pozycjonowania ma być wykorzystywany pakiet Live Sense SDK firmy HERE Technologies. System ten, zintegrowany z urządzeniami konsumenckimi dysponującymi przednimi kamerami, wykorzystuje obraz komputerowy i sztuczną inteligencję do identyfikacji obiektów oraz zmian w zachowaniu innych uczestników ruchu lub warunków drogowych, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Na podstawie tych informacji Live Sense SDK w czasie rzeczywistym generuje ostrzeżenia o zagrożeniach dla kierowców.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to dla nas kluczowa kwestia. Technologia lokalizacji w połączeniu z 5G i MEC dostarczą potężne rozwiązania, które uczynią drogi bezpieczniejszymi, zapewniając ich użytkownikom lepszą mobilność.
członkini zespołu innowacji produktów HERE Technologies - Antina LeePrzetwarzanie danych w wielu przypadkach odbywa się w chmurze, w scentralizowanych ośrodkach przetwarzania. Dzięki wielodostępowym obliczeniom brzegowym (MEC) moc obliczeniowa staje się jeszcze bliższa użytkownikowi – a w tym przypadku pojazdom. Pozwala to oszczędzić czas i umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym.
Droga, jaką dane pokonują do odbiorcy, zostaje znacznie skrócona. Dzięki technologii sieci komórkowej 5G nie ma również opóźnień w zakresie właściwej transmisji danych. Oznacza to, że ostrzeżenia o zagrożeniach są dostarczane użytkownikowi w czasie rzeczywistym, z opóźnieniem poniżej 10 ms. Ponadto dane, które wcześniej były przetwarzane w samochodzie, w przyszłości będą przetwarzane poza nim.
Jeśli samochody będą w czasie rzeczywistym wzajemnie ostrzegać się o zagrożeniach, może to uratować ludzkie życie. 5G i przydrożne przetwarzanie danych pomagają bezzwłocznie przesyłać ostrzeżenia o zagrożeniach i sprawiają, że ruch drogowy jest jeszcze bezpieczniejszy. Obecnie testujemy to w codziennych warunkach.
dyrektor Vodafone Germany ds. innowacji - Michael Reinartz
Studia wykonalności, zwane również dowodami koncepcji (PoC – Proof of Concept), to ważne procesy zarządzania projektami, które we współpracy z partnerami umożliwiają walidację zastosowań oraz przeprowadzanie testów akceptacyjnych. W kontekście nowych technologii studia wykonalności są niezbędne we wczesnej fazie projektu celem przetestowania ogólnej funkcjonalności projektu.
PoC daje nam możliwość prowadzenia badań w dziedzinie 5G i testowania najnowszych technologii oraz usług lokalizacyjnych z myślą o rozwoju potencjalnych przyszłych produktów.
odpowiedzialny w Porsche AG za łączność i zarządzanie SIM - André SchlufterPo wstępnych testach w Aldenhoven firmy HERE Technologies, Porsche i Vodafone planują dalszą optymalizację systemu ostrzegania w czasie rzeczywistym oraz ocenę jego potencjału w codziennym użytkowaniu. Dodatkowe testy zostaną przeprowadzone w szeregu lokalizacji, w zróżnicowanych warunkach.
Źródło: Porsche