Honda Civic 8. generacji to dość nietypowe auto. Kiedy samochód ten debiutował na rynku, wiele osób było w szoku. Kontrowersje wzbudzała futurystyczna stylizacja. Zarówno sylwetki auta, jak i jego wnętrza. Jednak obecnie to jeden z najchętniej wybieranych samochodów kompaktowych na rynku aut używanych. Jakie usterki najczęściej zdarzają się w tym modelu?
Samochód zadebiutował na rynku w 2005 roku i od razu wielu ochrzciło go mianem UFO. Nazwa na tyle się przyjęła, że wystawiając części do tego auta, sprzedawcy wpisują w tytule aukcji np. ,,zderzak przedni Civic UFO’’. W 2009 roku japoński kompakt przeszedł modernizację. Najbardziej widoczną zmianą jest atrapa chłodnicy.
Pojawiła się czarna kratownica, która zastąpiła panel przypominający nieco centralny reflektor. Samochód produkowano do 2011 roku. Zastąpiła go kolejna generacja, która również trochę przypominała statek kosmiczny, ale była już znacznie mniej kontrowersyjna.
Samochód jest dostępny w zaledwie trzech wersjach benzynowych. Podstawowa jednostka ma pojemność 1,4 l i generuje moc na poziomie 99 KM. W takiej odmianie Honda Civic rozpędza się dość wolno, pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po około 13 s.
Najbardziej racjonalnym wyborem wydaje się zakup jednostki o pojemności 1,8 l, która generuje moc rzędu 140 KM. W takiej odmianie japoński hatchback osiąga prędkość 100 km/h dość sprawnie, bo w zaledwie 8,9 s.
Prawdziwą wisienką na torcie jest usportowiona wersja Type-R o mocy 201 KM. W takiej odmianie Civic UFO rozpędza się do setki w rewelacyjnie krótkim czasie. Dokładnie w 6,6 s. Co istotne, każda z odmian silnikowych jest niezawodna i trwała. Wybór zależy od preferencji związanych z osiągami i zużyciem paliwa.
Do wyboru jest właściwie tylko jeden silnik Diesla, ale za to bardzo udany. To jednostka 2.2 i-CTDi. Ma moc 140 KM i dzięki niej auto osiąga pierwszą setkę w 8,6 s. Nie można tutaj narzekać na elastyczność, samochód świetnie się zbiera i to zarówno w mieście jak i w trasie. Jego mocną stroną jest niezawodność i fakt, że ma wtryskiwacze marki Bosch. Dzięki temu można je zregenerować za stosunkowo atrakcyjną cenę. Na pewno taniej niż wtryskiwacze Denso, montowane powszechnie w większości japoński aut. Te potrafią kosztować nawet około 2000 zł za sztukę.
Decydując się na egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym, radzimy jednak przed zakupem sprawdzić korekty wtryskiwaczy, poziom napełnienia filtra cząstek stałych oraz stan dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki. Te elementy psują się w każdym dieslu, a ich naprawy nie odbiegają od konkurencji. Jednak nie są to tanie części.
Największą bolączką Hondy Civic 8. generacji są manualne skrzynie biegów, w których z czasem zużywają się łożyska i zaczynają szumieć. Spotykane są również przypadki uszkodzenia przegubów półosi napędowych. Jednak taki problem występuje głównie w dieslu. Kolejnym słabym punktem tej japońskiej konstrukcji jest podatność na rdzę. Choć jak na Hondę i tak nie jest tak źle, jak można by przypuszczać. Warto dokładnie sprawdzić samochód pod tym kątem i to jeszcze przed zakupem. Radzimy też zainwestować w dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne.
Użytkownicy Civiców 8. generacji zwracają uwagę na problemy z elektronicznymi wyświetlaczami oraz z mechanizmami składania bocznych lusterek. Jednak zdecydowana większość usterek to drobnostki. To bardzo solidna i niezawodna konstrukcja. Z pewnością pod tym względem wyróżnia się na tle konkurencji.
Honda Civic 8. generacji to ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają samochodu dającego przyjemność z jazdy i zarazem niezawodnego. Japoński hatchback spodoba się również osobom lubiącym oryginalny design, choć przez lata auto zdążyło się już opatrzeć. Nie zwraca już, tak naprawdę, uwagi na ulicach, ale nadal może się podobać. Civic dzięki ergonomicznemu systemowi składania tylnej kanapy jest też bardzo praktyczny.
Przed zakupem warto jednak obejrzeć samochód pod kątem korozji i skontrolować w jakim stanie jest skrzynia biegów – czy nie huczy w trakcie jazdy. Najbardziej godna uwagi jest wersja 1.8 i-VTEC. Zapewnia dobre osiągi przy bardzo rozsądnym zużyciu paliwa. Uzyskanie wyniku na poziomie 8,5 l/100 km w mieście nie stanowi problemu.
Polecamy także:
„Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki”
„Audi A4 B7 – najczęstsze usterki„
„BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki„
„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”
„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”
„Opel Insignia A – najczęstsze usterki„
„Dacia Duster 1. generacji – najczęstsze usterki„
„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki„
„Ford Focus Mk3 – najczęstsze usterki”
„Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki”
„Renault Clio 3 – najczęstsze usterki”
„Fiat Bravo 2. generacji – najczęstsze usterki”
„Toyota Yaris 2. generacji – najczęstsze usterki”
„BMW Serii 5 E60 – najczęstsze usterki”
Zdjęcia: Honda