Honda była jedną z pierwszych firm, które aktywnie zainteresowały się potencjałem wodoru jako metody doprowadzenia do społeczeństwa neutralnego węglowo. Od ponad 30 lat prowadzi badania i rozwija technologie wodorowe oraz pojazdy FCEV. Od 2013 roku Honda współpracuje z GM nad wspólnym opracowaniem systemu ogniw paliwowych nowej generacji.
W 2024 roku w Ameryce Północnej i Japonii Honda wprowadzi na rynek model FCEV wyposażony w system ogniw paliwowych nowej generacji opracowany wspólnie z GM. System ten ma być tańszy o jedną trzecią w porównaniu do systemu ogniw paliwowych w modelu 2019 Honda Clarity Fuel Cell.
Tak drastyczna redukcja kosztów została osiągnięta m.in. dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów, z których wykonano elektrody, zaawansowaniu struktury uszczelnienia ogniw, uproszczeniu osprzętu pomocniczego oraz poprawie wydajności. Ponadto podwojono trwałość systemu poprzez zastosowanie materiałów odpornych na korozję i kontrolowane ograniczanie zużycia, a także znacząco zwiększono odporność na niskie temperatury.
Firma rozpoczęła badania nad przyszłymi technologiami ogniw paliwowych. Ich celem jest dalsze zmniejszenie o połowę kosztów i podwojenie trwałości w porównaniu z systemem ogniw paliwowych opracowanym wspólnie z GM. Honda dąży przy tym do uzyskania użyteczności i kosztów całkowitych, przy których system ogniw paliwowych zrówna się z konwencjonalnymi silnikami Diesla.
Ze względu na unikalne właściwości wodoru, który będąc nośnikiem energii o dużej gęstości może być przechowywany, transportowany i którym można szybko napełniać zbiorniki, oczekuje się, że systemy ogniw paliwowych będą szczególnie efektywne jako źródło zasilania dla intensywnie eksploatowanych wielkogabarytowych urządzeń mobilnych i wielkoskalowej infrastruktury, a także dla pojazdów wymagających szybkiego tankowania, które trudno jest zasilać z akumulatorów.
Ponadto, wiele modułów systemu ogniw paliwowych może być łączonych równolegle w celu uzyskania większej mocy. W oparciu o te cechy i zalety, Honda zidentyfikowała cztery podstawowe obszary dla zastosowania swoich systemów ogniw paliwowych we wczesnej fazie wejścia na rynek wodorowy: samochody Honda FCEV, pojazdy użytkowe, stacjonarne magazyny energii i maszyny budowlane, a także rozpoczęła rozwój działalności wodorowej skierowanej również do klientów biznesowych (B2B).
Honda planuje rozpocząć sprzedaż całkowicie nowego modelu FCEV w 2024 roku w Ameryce Północnej i Japonii. Model ten będzie oparty na wprowadzonym w ubiegłym roku w Ameryce Północnej modelu CR-V, który zostanie wyposażony w system ogniw paliwowych nowej generacji. Oprócz zalet pojazdów FCEV, które umożliwiają jazdę na długich dystansach przy krótkim czasie tankowania, ten całkowicie nowy model FCEV będzie wyposażony w funkcję plug-in, oferującej wygodę pojazdów EV, które można ładować z domowej instalacji elektrycznej.
W Japonii Honda planuje rozpocząć testy demonstracyjne na drogach publicznych prototypu ciężarówki dużej ładowności zasilanej ogniwami paliwowymi, nad którą badania prowadzone są wspólnie z Isuzu Motors Limited, jeszcze przed końcem nadchodzącego roku fiskalnego 2024 (kończącego się 31 marca 2024 roku).
W prowincji Hubei w Chinach, w styczniu 2023 roku, Honda rozpoczęła demonstracyjne jazdy testowe pojazdów użytkowych wyposażonych w system ogniw paliwowych nowej generacji we współpracy z Dongfeng Motor Group Co, Ltd.
W ostatnich latach, w związku z ekspansją chmury obliczeniowej i wykorzystaniem big data, gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na energię elektryczną w centrach danych, a z perspektywy planowania ciągłości działania (BCP) rośnie zapotrzebowanie na zapasowe źródła zasilania. Aby zaspokoić takie potrzeby, Honda zaproponuje zastosowanie swoich systemów ogniw paliwowych w obszarze wytwarzania energii, począwszy od zastosowania jako czystego i cichego zapasowego źródła energii.
Pierwszym krokiem było zainstalowanie na terenie kompleksu firmy American Honda Motor Co., Inc. w Kalifornii, USA, stacjonarnego magazynu energii z ogniwami paliwowymi o przybliżonej mocy 500 kW, który wykorzystuje systemy ogniw paliwowych z pojazdów Honda Clarity Fuel Cell.
Demonstracyjne działanie stacji jako zapasowego źródła zasilania dla centrum danych rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu. Po zakończeniu tych testów, Honda rozpocznie stosowanie technologii stacjonarnych magazynów energii z ogniwami paliwowymi w swoich fabrykach i centrach danych na całym świecie, co pozwoli na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w związku z ich funkcjonowaniem.
Honda będzie wychodzić z inicjatywą zastosowania swojego systemu ogniw paliwowych najpierw w koparkach i ładowarkach, które stanowią duży segment rynku maszyn budowlanych, przyczyniając się do osiągnięcia neutralności węglowej takich maszyn.
Jeśli chodzi o zaopatrzenie maszyn budowlanych w wodór, co jest uważane za trudne do realizacji wyłącznie przy użyciu konwencjonalnych stacjonarnych stacji wodorowych, Honda podejmie współpracę ze stowarzyszeniami z branży budowlanej i innymi stronami w celu optymalnego rozwiązania tego problemu.
Źródło: Honda