Honda wciąż największym producentem silników na świecie | MOTOFAKTOR

Honda wciąż największym producentem silników na świecie

Już od wielu lat silniki marki Honda spotkać możemy dosłownie wszędzie. Obecnie średnio każdego roku na rynek trafia 25 mln jej silników.

Honda jest jedyną firmą na świecie, której produkty funkcjonują na ziemi, na wodzie oraz powietrzu. Wśród całkowitej liczby jednostek napędowych, wprowadzanych na rynek przez Hondę, największy udział mają silniki motocyklowe. Średnio firma sprzedaje ponad 15,1 miliona jednośladów rocznie wyposażonych w swoje układy napędowe. Ponad 4,5 miliona jednostek każdego roku wprowadzanych jest na rynek w samochodach Hondy.

 

Z kolei Honda Power Products – dział obejmujący m.in. silniki do zastosowań przemysłowych oraz użytkowych – to liczba ponad 5,6 miliona sztuk rocznie. W tej grupie znajdują się m.in. generatory prądu czy układy wykorzystywane maszynach ogrodniczych. Warto wspomnieć, że oprócz silników spalinowych, hybrydowych i elektrycznych Hondy, firma od 1986 roku prowadzi badania i konstruuje jednostki odrzutowe Honda Jet, które są stosowane w lotnictwie cywilnym.

Aktualnie kluczowym wyzwaniem, jakie stoi przed Hondą w zakresie produkcji silników, jest pełna elektryfikacja gamy samochodów. Zgodnie z założeniami, do końca 2022 roku firma wyposaży wszystkie główne modele aut w Europie w układy hybrydowe lub silniki elektryczne. Historia Hondy z silnikami hybrydowymi zaczęła się w 1999 roku, kiedy na rynek weszła Honda Insight pierwszej generacji. Posiadała ona benzynowo-elektryczny układ hybrydowy z systemem IMA, który wraz z 1-litrowym silnikiem VTEC sprawił, że  Insight był najbardziej oszczędnym samochodem w latach 90-tych.

 

Najnowsze hybrydy Hondy posiadają oznaczenie e: HEV (gdzie „e:” oznacza elektryfikację, a „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). Wszystkie modele Hondy z emblematem e:HEV są wyposażone w innowacyjny system hybrydowy nowej generacji – i-MMD – opracowany przez Hondę, która wykorzystała swoje ogromne doświadczenie w tworzeniu napędów hybrydowych.

 

Hybrydowy system i-MMD składa się z dwóch silników elektrycznych (napędowego i generatora), silnika benzynowego, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnego, stałego przełożenia e-CVT i jednostki sterującej przepływem mocy (PCU), co zapewnia stabilną pracę systemu poprzez efektywne rozpraszanie wytworzonego ciepła. i-MMD zawsze pracuje w jednym z trzech trybów – elektrycznym, hybrydowym lub silnika spalinowego, które bardzo szybko i płynnie mogą zostać zmienione w zależności od sytuacji na drodze.

 

Globalna potęga Hondy na rynku silników ma swoje źródło w wartościach wyznawanych przez Soichiro Hondę. Założycielowi firmy od początku prac projektowych nad silnikami przyświecały dwa cele: ułatwienie pracy człowiekowi oraz motto „Po pierwsze człowiek, potem maszyna”. Założenia te udało się spełnić już przy jego pierwszym projekcie. W czasach, gdy głównym środkiem komunikacji w Japonii były rowery, zaprojektował i zbudował on pierwszy własny silnik do motoroweru.

 

Moment ten był przełomowy z uwagi na to, że wówczas zaczęła się historia marki Honda. Kolejnymi projektem Soichiro była pierwsza uniwersalna jednostka napędowa typu H, która została dostarczona do zakładów maszyn rolniczych Kyoritz LTD. Zastosowano ją w konstrukcji opryskiwacza rolniczego. Druga połowa lat 40-tych była kluczowa dla rozwoju Hondy. Produkcja żywności stała się wówczas priorytetem dla Japonii i z tego powodu każdego miesiąca fabrykę Kyoritz opuszczało około 5000 sztuk opryskiwaczy z silnikiem Hondy typu H.

Źródło: Honda

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).