Hybrydy i elektryki popularne na rynku wtórnym | MOTOFAKTOR

Hybrydy i elektryki popularne na rynku wtórnym

Według danych carVertical hybrydy i pojazdy elektryczne odnotowują największy wzrost zainteresowania w grupie używanych i stosunkowo młodych aut (0-3 lat).

carVertical od lat oferuje kupującym i sprzedającym samochody używane raporty historii pojazdu. Liczba pobranych raportów w pewnym sensie odzwierciedla aktywność rynku. Analiza rodzajów pobieranych raportów wskazuje natomiast na preferencje kierowców. Kiedyś najczęściej pobierane były raporty dotyczące pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.

Wzrost zainteresowania elektrykami

Diesle wciąż są na czele, ale ich przewaga nad modelami benzynowymi znacząco się zmniejszyła i jeśli obecny trend się utrzyma – za rok lub maksymalnie za dwa lata najczęściej będą pobierane raporty historii pojazdów benzynowych.

Samochody elektryczne i hybrydowe nie mają na razie najmniejszych szans na to, aby zagrozić spalinowym liderom, ale pod względem tendencji – widać wyraźny wzrost zainteresowania.

W 2021 roku pobrane raporty historii pojazdów elektrycznych stanowiły 0,16% a pojazdów hybrydowych 0,05%. W roku 2023 było to odpowiednio 0,24% i 0,17%. Niezwykle obiecująco zapowiada się rok 2024. Na samym początku stycznia udział pobranych raportów pojazdów elektrycznych wyniósł 0,31% a hybrydowych 0,26%. Oznacza to wyraźny wzrost zainteresowania.

Dlaczego raporty dla aut elektrycznych i hybrydowych są takie ważne?

Z jednej strony uważa się, że pojazdy elektryczne są znacznie mniej awaryjne niż spalinowe i przez to dużo wytrzymalsze. Z drugiej – nie jest tajemnicą, że ich najdroższym podzespołem jest zespół akumulatorów trakcyjnych, którego zużycie zależy właśnie od sposobu eksploatacji i przebiegu. Samochody hybrydowe również wyposażone są w akumulatory trakcyjne – mniejsze, gwarantujące bez porównania mniejszy zasięg (lub pełniące jedynie rolę wspomagającą), ale także są drogie i także się zużywają.

W interesie kupującego używany pojazd elektryczny lub hybrydowy jest to, aby znać pełną historię pojazdu, ponieważ to właśnie od niej zależy w dużej mierze stan akumulatorów. Odnotowane naprawy blacharskie każą spodziewać się mechanicznych uszkodzeń akumulatorów, złączy lub przewodów. Ukrywany ponadnormatywny przebieg oznacza większe wyeksploatowanie akumulatorów. To jednak nie wszystkie cenne informacje, które mogą świadczyć o stanie samochodu.

Niezwykle ważny jest także sposób eksploatacji. W przypadku pojazdów elektrycznych istotne jest np. to czy samochód był użytkowany prywatnie i najczęściej ładowany z garażowego wall-boxa czy też eksploatowany we flocie i ładowany głównie z szybkich publicznych ładowarek. W przypadku hybryd ma to znaczenie wyłącznie dla odmian plug-in.

Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical

„Coraz więcej samochodów ma regularnie odczytywany stan licznika podczas przeglądów, a dane te są archiwizowane zarówno w stacjach diagnostycznych, jak też warsztatach. Fakt, że większość aut kupujemy w ramach leasingu lub na kredyt także ułatwia gromadzenie danych o charakterze eksploatacji (użytkowanie prywatne, służbowe, wynajem itp.). Z baz danych carVertical wynika, że ponad 4% samochodów hybrydowych weryfikowanych w Polsce miało cofnięty licznik. Nie jest to dużo, ale jednocześnie wystarczająco, aby nie bagatelizować tematu i przed zakupem auta hybrydowego pobrać raport o jego historii” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Źródło: carVertical

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).