Coraz więcej kierowców zdaje sobie sprawę, że o opłacalności wyboru samochodu przy zakupie decyduje nie tylko cena. Informacje o całkowitym koszcie posiadania (TCO) zazwyczaj wprowadzają zupełnie nowe spojrzenie na to, które samochody są faktycznie najtańsze na rynku.
Problem w tym, że ocena wszystkich kosztów posiadania danego auta jest często trudna bez specjalistycznych narzędzi. Na amerykańskim rynku odpowiedzi na pytanie, ile samochód będzie naprawdę kosztował w całym okresie użytkowania, udziela m.in. portal analityczny Kelley Blue Book.
Ostatnio KBB opublikował zestawienie „Lowest 5-Year Cost to Own”, czyli rankingi samochodów najtańszych w użytkowaniu w poszczególnych kategoriach i segmentach, w tym aut hybrydowych. Oto trzy samochody z napędem hybrydowym z najniższym TCO na amerykańskim rynku.
Według badań Kelley Blue Book nowa Corolla Hybrid w ciągu pięciu lat kosztuje swojego właściciela w USA 30 918 dolarów. Jest to najlepszy wynik ze wszystkich samochodów przeanalizowanych przez amerykański portal w tegorocznym zestawieniu „Lowest 5-Year Cost to Own”. Jeszcze tylko jeden samochód wykazał się kosztem utrzymania poniżej 31 tys. dolarów – to subkompaktowy SUV Hyundai Venue, którego TCO wynosi 30 936 dolarów.
O tym, że hybrydy mało palą, wiadomo od dawna. W przypadku nowej Corolli sedan amerykańska agencja rządowa EPA oceniła zużycie paliwa na poziomie 53 mil na galon paliwa w mieście i 52 mile na galon na autostradzie. Wiadomo też, że Toyota dysponuje najbardziej rozwiniętą i dopracowaną technologią hybrydową, której udoskonalaniem i dostosowywaniem do potrzeb rynku zajmuje się od 23 lat.
To przekłada się zarówno na wydajność, jak i niezawodność hybryd tej marki, co oznacza mniejsze koszty serwisu. Samochody Toyoty mają też wysokie wartości odsprzedaży ze względu na wysoką jakość i długowieczność oraz odporność na zużycie.
Ceny Corolli sedan w wersji hybrydowej zaczynają się od przystępnego poziomu 23 880 dolarów. Podstawowa wersja ma światła LED z przodu i z tyłu, automatyczną klimatyzację, materiały wykończeniowe we wnętrzu wyższej jakości, inteligentny kluczyk i system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym.
Samochód wyposażony jest także standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. generacji, który zawiera między innymi adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości. Samochód jest napędzany układem hybrydowym o mocy 122 KM, opartym na silniku 1,8 l. Mocniejsza, 2-litrowa wersja napędu hybrydowego, zapewniająca moc 184 KM, nie jest dostępna w USA, a jedynie w Europie.
Przewidywany 5-letni koszt posiadania w przypadku Priusa ładowanego z zewnętrznej sieci wynosi 32 695 dolarów. Ten 5-osobowy, 4-drzwiowy liftback ma zasięg na jednym tankowaniu 640 mil. Jego zużycie paliwa w samym trybie hybrydowym (bez wykorzystania prądu naładowanego z zewnętrznej sieci) wynosi 55 mil na galon w mieście i 53 ml na galon na autostradzie.
Według EPA zasięg Priusa Prime na samym silniku elektrycznym wynosi 25 mil. Samochód może się poruszać nieprzerwanie w trybie EV przy prędkości do 84 mil/h (135 km/h). Ceny Toyoty Prius Prime w USA zaczynają się od 27 750 dolarów.
Zakup i utrzymanie przez 5 lat Hyundaia Ioniq z napędem hybrydowym plug-in przyniesie według KBB koszty na poziomie 34 246 dolarów. Samochód ma według EPA zasięg 29 mil w trybie elektrycznym.
Średnio na 1 galonie paliwa może przejechać 52 mile. Ioniq Plug-in Hybrid kosztuje na amerykańskim rynku od 26 500 dolarów.
Źródło: Toyota