Hyundai Motor ogłosił plan podczas wydarzenia Design Talk w Seulu, w którym udział wzięli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group oraz SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.
Jesteśmy absolutnie podekscytowani, mogąc powitać Giorgetto i Fabrizio w Seulu z tej nietypowej okazji i nie możemy się doczekać współpracy z nimi oraz GFG Style przy tym niezwykłym projekcie. Ten projekt nie tylko ma wartość historyczną, ale także stanowi wymianę międzykulturową, która może utorować drogę do większej współpracy w przyszłości – powiedział Luc Donckerwolke, Dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group.
Oryginalne prototypy Pony i Pony Coupe były jednymi z rzadkich dzieł, które wpłynęły na stylizację nie tylko jednego, ale wielu pojazdów produkcyjnych i koncepcyjnych, w tym naszego wielokrotnie nagradzanego modelu IONIQ 5 oraz przyciągającego uwagę N Vision 74. Ponieważ oryginalny samochód koncepcyjny już nie istnieje, zleciliśmy Giorgetto Giugiaro jego odbudowę w oparciu o filozofię naszego designu: Kształtowanie przyszłości dzięki dziedzictwu – powiedział SangYup Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.
W 1974 roku, kiedy Hyundai Motor był jeszcze we wczesnych latach produkcji pojazdów, kierownictwo firmy skontaktowało się z Giorgetto Giugiaro, aby zlecić prace nad zaprojektowaniem pierwszego niezależnego modelu Hyundaia i pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z Korei. W tamtym czasie w Korei nie było możliwości projektowania i stylizacji pojazdów, więc Hyundai Motor zlecił Giugiaro zaprojektowanie, wykonanie planów i zbudowanie pięciu prototypów, z których jeden był w wersji coupe. W procesie projektowania Hyundai zdecydował się pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie, aby promować debiut marki na światowym rynku.
Z przodem w kształcie klina, okrągłymi reflektorami i geometrycznymi liniami przypominającymi origami, Pony Coupe był przeznaczony na rynki Ameryki Północnej i Europy, ale projekt został wstrzymany w 1981 roku, tuż przed startem masowej produkcji, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych.
Chociaż prototyp ten był wówczas niedokończonym marzeniem, to pomógł ożywić koreański przemysł motoryzacyjny, bezpośrednio wpływając na pierwsze niezależne modele produkcyjne Hyundaia pod nazwą Pony, które były dostępne na całym świecie w latach 1975-1990. Koncepcyjne Pony Coupe pozostaje ważną częścią spuścizny Hyundaia i znakiem rozpoznawczym wizji firmy, którą przedstawił prezes-założyciel Ju-Yong Chung.
Dzięki koncepcyjnemu Pony Coupe i późniejszej gamie produktów Pony, założyciel Chung utorował drogę dla koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jego przywództwo pomogło Korei wyjść z trudów wojny i stać się potęgą gospodarczą pod koniec 20. wieku.
Projekt tych aut koncepcyjnych posłużył również jako ogromne źródło inspiracji dla Giugiaro, przy pracy nad słynnym DeLoreanem DMC 12, który zadebiutował w 1983 roku i był wykorzystywany w filmach z serii „Powrót do przyszłości” (1985-90).
Wciąż można odczuć wpływ prototypów Pony i Pony Coupe. W 2019 roku Hyundai Motor czerpał inspirację z oryginalnego Pony dla samochodu koncepcyjnego o nazwie „45”, co bezpośrednio wpłynęło na stylizację modelu IONIQ 5, który zadebiutował dwa lata później. Również w 2021 roku Hyundai ponownie zinterpretował oryginalne Pony w formie prototypu pojazdu elektrycznego typu restomod. W 2022 roku Hyundai po raz kolejny skinął głową na prototypowe coupe, prezentując cieszący się dużym zainteresowaniem koncepcyjny samochód N Vision 74, stanowiący laboratorium na kołach dla zaawansowanej technologii hybrydowej.
Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Czułem się bardzo dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie pojazdu dla firmy i kraju, który miał zaatakować konkurencyjny globalny rynek. Teraz jestem głęboko zaszczycony, że Hyundai poprosił mnie o odbudowę tego pojazdu, dla potomności i w ramach uczczenia dziedzictwa marki – powiedział o swoim oryginalnym projekcie Giorgetto Giugiaro.
Źródło: Hyundai