Hyundai rozwija wodorową mobilność | MOTOFAKTOR

Hyundai rozwija wodorową mobilność

Hyundai wprowadza w Szwajcarii innowacyjne rozwiązanie biznesowe w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla i promowania mobilności opartej na wodorze.

Hyundai zamierza wprowadzić na drogi pojazdy elektryczne zasilane wodorem, dzięki flocie pojazdów ciężarowych Xcient Fuel Cell. Partner biznesowy Hyundaia firma H2 Energy będzie rozwijała infrastrukturę niezbędną do tankowania pojazdów. Każda ciężarówka oszczędzi około 65 ton CO2 rocznie, co oznacza, że transformacja w stronę czystej mobilności opartej na energii wodorowej znacznie obniży emisję węglową.

 

Technologia wykorzystująca ogniwa paliwowe staje się coraz ważniejszym elementem światowych założeń ekologicznej mobilności. Hyundai widzi możliwość znacznego obniżenia emisji CO2 poprzez wdrożenie tej technologii nie tylko w samochodach osobowych, ale również w ciężarowych pojazdach dostawczych. Hyundai Hydrogen Mobility (HMM), wraz z partnerami, chce zapewnić wodorowej mobilności także opłacalność finansową.

Produkcja pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi to nie wszystko, kluczowe jest znalezienie partnerów, którzy dostarczą niezbędną infrastrukturę. Nasze działania przyczynią się do efektywnego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla oraz do rozwoju społeczeństwa wykorzystującego energię wodoru. Kompleksowe podejście pokazuje, że Hyundai naprawdę nieszablonowo podchodzi do budowy kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze.

Prezes Hyundai Hydrogen Mobility - Mark Freymüller

Nowa współpraca biznesowa wspierająca promocję wodoru

Hyundai Hydrogen Mobility to spółka stworzona w ramach partnerstwa joint venture między Hyundai Motor Company a szwajcarską firmą specjalizująca się w wodorowych rozwiązaniach – H2 Energy. Celem współpracy jest dostarczenie 1 600 zasilanych ogniwami paliwowymi ciężarówek na rynek szwajcarski do 2025 roku, przy czym dostawa pierwszych 50 sztuk odbędzie się w 2020 roku.

 

Hydrospider, inny partner biznesowy Hyundai, będzie odpowiedzialny za produkcję wodoru. Hydrospider to spółka, która powstała w ramach umowy joint venture pomiędzy H2 Energy, szwajcarskim dostawcą energii Alpiq oraz globalnej firmy z branży gazowej i inżynieryjnej Linde.

Hyundai Xcient i Hyundai Nexo na stacji tankowania wodoru

Zielony wodór wytwarzany z energii wodnej

Pierwszym krokiem realizacji wizji biznesowej Hyundai jest wytwarzanie wodoru ze zrównoważonych źródeł. Pojazd napędzany ogniwami paliwowymi jest tak ekologiczny jak wodór, wykorzystywany do jego zasilania. Wodór pozyskiwany z paliw kopalnych lub przyczyniający się do emisji, nie jest tak naprawdę zielony. Hyundai wykorzystuje tylko zielony wodór wytwarzany z energii wodnej.

 

Potrzebna do produkowania wodoru energia jest generowana w elektrowni wodnej firmy Alpiq w szwajcarskim Gösgen. Prąd elektryczny wykorzystywany jest w procesie elektrolizy do pozyskiwania z wody wodoru, który następnie jest transportowany w kontenerach do rozrastającej się sieci stacji tankowania, rozmieszczonych na terenie Szwajcarii.

 

Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.

 

Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.

Bertrand Piccard podczas tankowania wodoru

Hyundai Xcient Fuel Cell

Podczas gdy Hydrospider przyśpiesza produkcję paliwa wodorowego Hyundai tworzy flotę zasilanych ogniwami paliwowymi ciężarówek Xcient. Technologia ogniw paliwowych ma szczególnie dobrze nadawać się do handlowych dostaw ze względu na krótki czas ładowania i możliwość przejechania długiego dystansu, w porównaniu do bateryjnych pojazdów elektrycznych.

 

System ogniw paliwowych z dwoma stosami waży mniej niż akumulator potrzebny do napędzenia w pełni elektrycznego pojazdu, a przy tym ma zapewniać wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie pojazdy ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie Szwajcarii.

 

Hyundai Xcient Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu Xcient Fuel Cell wynosi około 400 km. Został on optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych klientów flot pojazdów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Hyundai Xcient Fuel Cell na stacji tankowania wodoru w Szwajcarii

Założenie biznesowe: jedna stacja ładowania na każde 15 ciężarówek

Hyundai Hydrogen Mobility będzie wynajmować pojazdy operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co nie wiąże się z ryzykiem początkowej inwestycji. By osiągnąć opłacalność stacji ma wystarczeć 15 pojazdów regularnie tankujących na niej wodór.

 

Dzięki wprowadzeniu na rynek dostawczych pojazdów zasilanych wodorem, Hyundai generuje stabilny poziom zapotrzebowania na wodór. Hydrospider, produkując przemysłowy wodór zapewnia ciągłość dostaw. To podstawa wizji biznesowej, w której mobilność oparta na wodorze ma być rentowna i mieć duży potencjał wzrostu. Dzięki temu procesowi Hyundai będzie stopniowo budować infrastrukturę wodorową w Szwajcarii.

 

Rozwinięta infrastruktura stacji ładowania wodorowych ciężarówek w Szwajcarii daje możliwość adaptacji sieci na potrzeby tankowania samochodów osobowych. Pojazdy ciężarowe wyposażone są w układy obsługujące ciśnienie 350 barów, a do tankowania samochodu osobowego potrzebne jest 700 barów. Rozbudowanie istniejącej sieci ładowania ma być efektywnym i ekonomicznym rozwiązaniem.

 

Łatwy dostęp do odpowiedniej infrastruktury tankowania zmniejszy lęk przed wyczerpaniem się wodoru w czasie jazdy i ma zachęcić większą ilość klientów do zakupu pojazdów zasilanych wodorem. Im więcej osób wybierze ekologiczne pojazdy, tym bardziej zmniejszy się emisja dwutlenku węgla, doprowadzając do poprawy jakości powietrza.

Infografika | Jak Hyundai napędza mobilność wodorową?

Źródło: Hyundai

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).