Konferencja dotycząca napraw samochodów ciężarowych organizowana przez Instytut Technologii Karoserii (ITK) skierowana była do serwisów zajmujących się naprawami powypadkowymi samochodów użytkowych.
Konferencja skierowana była do firm zajmujących się naprawami blacharskimi oraz naprawami ram samochodów ciężarowych. Część teoretyczna konferencji dotyczyła technologii i organizacji serwisu pojazdów użytkowych oraz likwidacji szkód komunikacyjnych, technologii napraw powypadkowych i diagnostyki pojazdów użytkowych, napraw kabin pojazdów użytkowych, wpływu kolizji pojazdu na parametry mechaniczne, technologii lakierniczych w pojazdach użytkowych oraz rozwiązań prawnych pomagających na zwiększaniu zysków warsztatu.
Wśród prelegentów byli między innymi Sławomir Zwalich – specjalista od spraw projektowania oraz planowania i technologii serwisów pojazdów użytkowych obecnie prowadzący firmę projektowo-doradczą KONCEPT SERWIS i współpracujący z HERKULES AUTO-TECHNIKA, Bogusław Raatz – ekspert w dziedzinie technologii serwisowania pojazdów, autor wielu książek i artykułów o tej tematyce, od ponad 30 lat roku prowadzący firmę HERKULES AUTO-TECHNIKA, Sławomir Gołąb – wieloletni pracownik serwisów blacharsko-lakierniczych, aktualnie właściciel wzorcowego warsztatu blacharsko-lakierniczego oraz aktywny uczestnik rynku likwidacji szkód i audytor serwisów, współzałożyciel SEKCJI BLACHARSKO-LAKIERNICZEJ przy Polskiej Izbie Motoryzacji, dr inż. Tomasz Kałaczyński – pracownik Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, współautor specjalności Samochody i ciągniki na studiach II stopnia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn, Piotr Ziegert – specjalista w dziedzinie technologii lakierniczych dla samochodów osobowych, użytkowych i przemysłowych związany z marką KANSAI HELIOS, Marek Czarnigowski – radca prawny specjalizujący się w rozwiązaniach prawnych związanych ze zwiększeniem efektywności podczas likwidacji szkód komunikacyjnych.
W trakcie części teoretycznej przedstawiano między innymi zagadnienia związane z aspektami technicznymi prowadzenia napraw pojazdów użytkowych.
Dr Kałaczyński prezentował zagadnienia związane z analizą modalną elementów blaszanych i ram pojazdów polegającą na nieniszczącym badaniu zmian wytrzymałości elementów stalowych poddanych naprawom. Dzięki tej metodzie możliwe jest określenie, czy dany element został naprawiony w odpowiedni sposób i czy nie stracił swoich właściwości wytrzymałościowych, co w samochodach ciężarowych jest szczególnie ważne ze względu na bezpieczeństwo.
Piotr Ziegert prezentował sposoby zabezpieczania antykorozyjnego w procesach fabrycznych i porównywał je do tych stosowanych w trakcie napraw powypadkowych z naciskiem na powłoki wykonane metodą kataforezy czy galwaniczne. Część prezentacji poświęcona była także wyjaśnieniu, jakie kryteria spełniają lakiery stosowane podczas napraw i jak mogą się one różnić pod względem swoich właściwości od tych stosowanych fabrycznie.
Ważnym elementem konferencji była prezentacja prowadzona przez Krzysztofa Raatza – trenera w centrum szkoleniowym HERKULES, dotycząca systemów do napraw z serii TRUCK.
W czasie prezentacji omawiano zasadę działania systemu składającego się ramy służącej do napraw kabin oraz całego systemu do napraw ram. Rama do napraw kabin pojazdów jest uniwersalna i dzięki wymiennym uchwytom nadaje się do napraw pojazdów każdej marki. Prezentacja miała miejsce w serwisie MERCEDES Gibas Truck Point w Pile.