Ikony marki Fiat na paradzie z okazji 125-lecia | MOTOFAKTOR

Ikony marki Fiat na paradzie z okazji 125-lecia

Fiat świętował swoje pierwsze 125 urodziny paradą zabytkowych i współczesnych modeli marki.

W ogrodzie „La Pista 500” na dachu budynku Lingotto w Turynie odbyła się uroczystość z okazji 125-lecia istnienia marki Fiat pod hasłem „Smiling to the future” („Z uśmiechem w przyszłość”). Marka Fiat, założona 11 lipca 1899 roku, to jedna z najdłużej działających na rynku marek motoryzacyjnych na świecie. 11 lipca 1899 roku w Turynie podpisano statut spółki „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino”.

Gwiazdą wydarzenia była 500e Giorgio Armani, wyrafinowana edycja limitowana łącząca włoską doskonałość z ekologicznym podejściem, która będzie dostępna w sprzedaży na całym świecie. Drugim bohaterem wydarzenia był Fiat Grande Panda, nowy globalny model, który zapoczątkuje nową erę włoskiej marki i pierwszy z nowej generacji samochodów marki Fiat .

Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda

Podczas uroczystości zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć pierwsze zdjęcia dwóch innych modeli z nowej globalnej rodziny – SUV-a i fastbacka – które zostały zaprezentowane w lutym br. jako samochody koncepcyjne, a obecnie znajdują się na zaawansowanym etapie rozwoju i mają zostać wprowadzone na rynek w najbliższych latach.

Uroczystości w Turynie zakończyła parada zabytkowych i współczesnych samochodów marki Fiat, które zostały podzielone na grupy – ikony, samochody miejskie, samochody kompaktowe, samochody rodzinne i lekkie pojazdy użytkowe – i dumnie przejechały po legendarnym torze na budynku Lingotto, prezentując technologiczne i historyczne dziedzictwo globalnej włoskiej marki.

Ikony marki Fiat, które wzięły udział paradzie:

 

508 Balilla 3 Marce (1932)

Dla marki Fiat to przykład najpopularniejszego samochodu produkowanego od chwili jej powstania. Model osiągnął ogromny sukces rynkowy dzięki 3 wersjom nadwozia.

500 A Furgone (1936)

Wersja van uzupełnia gamę typów nadwozia opartych na 500 A Topolino, oferując niezwykle wszechstronny samochód dostawczy w mieście, wspierający działalność rzemieślniczą.

FIAT 125th Anniversary

500C Topolino (1950)

Pierwszy projekt młodego Dante Giacosy, który pomysłowo i niekonwencjonalnie podszedł do tematu zmniejszenia ogólnych wymiarów samochodu bazowego w katalogu produktów FIAT. Topolino stał się ikoną znaną na całym świecie dzięki swoim innowacjom w zakresie typu i konstrukcji, a także niezwykle kompaktowym wymiarom.

8V (1954)

Absolutna równowaga między elegancją i mocą, stworzona w całości w Lingotto i będąca wynikiem technicznej wiedzy projektantów Fiata.

600 (1955)

Wraz z modelem 600, marka Fiat wprowadziła do masowej produkcji mały samochód oferujący cztery wygodne siedzenia. Jest to pierwszy samochód Fiata z silnikiem umieszczonym z tyłu i oferowany w niższej cenie niż 500 Topolino. Był również produkowany w Serbii, Hiszpanii i Argentynie.

Nowa 500 (1959)

Wielkie arcydzieło Dante Giacosy wśród samochodów miejskich i nowej mobilności, stworzone w okresie wielkiego włoskiego boomu gospodarczego. Prawdziwa ikona, zyskała legendarną renomę w ciągu 18 lat nieprzerwanej produkcji.

850 T Autocarro (1965)

Fiat 850 T, czyli „Familiare”, w wersji 6-miejscowej stanowi udaną ewolucję modelu 600 Multipla, oferując różne wersje do transportu osób oraz towarów ( van i lekki pojazd użytkowy), oferując kompaktowe wymiary oraz niezwykłą zwinność i przyjemność prowadzenia.

600D Multipla (1966)

Pierwszy 6-miejscowy samochód o podwójnym zastosowaniu, jako samochód miejski i pierwszy prawdziwy minivan wśród samochodów produkowanych seryjnie.

238 Ambulanza (1969)

Model 238, z niezbyt wysokim i dobrze ukształtowanym nadwoziem, oferował dobrą ładowność dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła, co wyeliminowało masę wynikającą z obecności wału napędowego i tylnej osi, umożliwiając w ten sposób obniżenie poziomu podłogi przestrzeni ładunkowej.

FIAT Ambulanza

124 Sport Spider 1600 (z 1970 roku)

Popularny model 124 w wersji kabriolet, który odniósł sukces również w Ameryce. Charakteryzuje się prostym designem autorstwa Toma Tjaarda dla Pininfariny, dzięki któremu stał się ikoną włoskiego stylu na całym świecie.

124 Familiare (z 1972 roku)

Model 124 zastępuje sedana 1300-1500 i z czasem, dzięki przystępnej cenie i solidności, staje się prawdziwym „world car”.

126 (z 1980 roku)

Mały samochód, który przejmuje dziedzictwo Fiata Nuova 500, charakteryzujący się zrównoważonymi liniami oraz prostą mechaniką do tego stopnia zoptymalizowaną i wydajną , że pozostawał w produkcji przez całe 28 lat.

FIAT 126

Panda 30 (z 1980 roku)

Najbardziej rewolucyjny projekt mający na celu stworzenie prostego i wszechstronnego samochodu, w którym praktyczność, funkcjonalność i przystępność przyczyniły się do stworzenia niedoścignionego archetypu. To stylistyczne arcydzieło Italdesign, ze swoim niezrównanym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 652 cm3, może opowiedzieć tysiące niezwykłych historii i stał się doskonałym protoplastą dzisiejszej Pandy, która nadal jest numerem jeden na włoskim rynku.

Cinquecento ED (z 1992 roku)

Jeden z kamieni milowych w segmencie samochodów miejskich, charakteryzujący się efektywnym wykorzystaniem przestrzeni i niezwykle racjonalną optymalizacją wnętrza. Zaprojektowane przez Centro Stile Fiat i produkowane w Tychach, nowe Cinquecento Economy Drive było wyposażone w czterobiegową przekładnię, dwucylindrowy silnik o pojemności 704 cm3 pochodzący bezpośrednio z Fiata 126 Bis, osiągający maksymalną prędkość 127 km/h.

Uno 1.1 S i.e. (z 1992 roku)

Za sprawą tego „minivana-inside”, który na nowo definiuje wrażenia z jazdy dzięki innowacyjnym funkcjom i koncepcjom produkcyjnym wyznaczającym nowe standardy w segmencie super-mini, talent stylistyczny Italdesign po raz kolejny dał o sobie znać.

FIAT Cinquecento, Uno

Punto 55 6 Speed (z 1994 roku)

Samochód z segmentu B, który wprowadza innowacje w sektorze, takie jak pochylona przednia szyba i okalające samochód szyby, które przerywane są wysokimi i pionowymi tylnymi światłami.

Multipla 1.6 ELX (z 1998 roku)

Pierwszy 6-osobowy samochód o długości poniżej 4 metrów, który w 1999 roku był gwiazdą dużej wystawy zorganizowanej w MoMA w Nowym Jorku, mającej prezentować samochody nowego tysiąclecia. To konkretny przykład kreatywności i doświadczenia Fiata w tworzeniu nowych archetypów mobilności.

Wystawa Casa Fiat

125. rocznica jest doskonałą okazją do zainaugurowania nowej wystawy muzealnej „Casa Fiat”, projektu stworzonego przez Pinacoteca Agnelli we współpracy z marką Fiat. Na wystawie można prześledzić historię marki i jej związek z budynkiem Lingotto, legendarną fabryką i kultowym miejscem produkcji przemysłowej marki w Turynie, zaprojektowanym przez Giacomo Matté Trucco w latach dwudziestych XX wieku i odrestaurowanym przez Renzo Piano w latach dziewięćdziesiątych.

CASA FIAT

Dzięki zastosowaniu interaktywnego wyświetlacza wystawa dzieli się na różne obszary tematyczne – projektowanie samochodów, architektura, społeczeństwo i dzieci – dając odwiedzającym możliwość całkowitego zanurzenia się we wszechświecie Fiata. Wewnątrz muzeum opowiadana jest historia Fiata, od jego początków po najnowsze zmiany. Casa Fiata symbolicznie obraca się wokół drewnianego modelu 500 Master, a zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od roku założenia firmy 1899, kiedy to założyciele podpisali statut spółki Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, dając początek nazwie Fiat.

Opowieść toczy się dekada po dekadzie i prezentuje kluczowe momenty w historii marki, takie jak produkcja najbardziej kultowych samochodów, w tym Fiata Nuova 500, kompaktowego dwumiejscowego sedana wprowadzonego na rynek w 1957 roku oraz Fiata Panda, wszechstronnego i innowacyjnego samochodu stworzonego w 1980 roku przez projektanta Giorgetto Giugiaro.

Źródło: Stellantis 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).