Październikowy wzrost jest czwartym z rzędu i najwyższym wzrostem w tym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie, po 10 miesiącach bieżącego roku import wyniósł 674 076 sztuk. Pierwszy raz w tym roku wynik skumulowany jest „na plusie”, który wynosi 2,5%. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 617 132 sztuki – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują wzrost o 2,7%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 56 944 sztuki – jest o 0,2% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,92 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczą trzy auta – Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi niespełna 400 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
1. Niemcy – 354 655 szt. (-0,2%)
2. Francja – 78 446 szt. (-5,9%)
3. Belgia – 47 576 szt. (12,2%)
4. Stany Zjednoczone – 37 630 szt. (16,0%)
5. Holandia – 36 254 szt. (8,6%)
6. Szwecja – 20 699 szt. (35,0%)
7. Włochy – 18 539 szt. (-1,5%)
8. Austria – 16 673 szt. (-3,8%)
9. Dania – 16 659 szt. (12,4%)
10. Szwajcaria – 15 887 szt. (-1,8%)
11. Norwegia – 5 339 szt. (38,5%)
12. Kanada – 4 276 szt. (0,0%)
13. Czechy – 3 609 szt. (23,0%)
14. Wielka Brytania – 3 202 szt. (-7,7%)
15. Finlandia – 2 675 szt. (23,4%)
16. Luksemburg – 2 418 szt. (-0,2%)
17. Hiszpania – 1 815 szt. (-8,7%)
18. Litwa – 1 399 szt. (58,1%)
19. Japonia – 1 238 szt. (6,4%)
20. Słowacja – 846 szt. (26,5%)
Uwagę zwraca spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+38,5%), Szwecja (+35,0%) czy Finlandia (+23,4%).
Niestety w październiku był większy import samochodów używanych niż przed miesiącem. Nie jest to dobra wiadomość dla polskiej floty samochodowej, ponieważ są to przeważnie samochody starsze lub mocno zużyte, których zakup może wiązać się z dużym ryzykiem dla konsumentów. Z naszych doświadczeń podczas szczegółowych kontroli samochodów przeznaczonych do sprzedaży wynika, że duży odsetek samochodów posiada zmieniony przebieg, zafałszowany rok produkcji lub są one po poważnych wypadkach, szczególnie wśród starszych egzemplarzy. Miejmy nadzieję, że ze względu na zbliżającą się zimę, która nie sprzyja importowi, w tym roku nie zaobserwujemy jego dalszego, znaczącego wzrostu – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.
Źródło: IBRM Samar/AAA AUTO