Inflacja na rynku motoryzacji dotyka każdego | MOTOFAKTOR

Inflacja na rynku motoryzacji dotyka każdego

Adam Bober polski Market Manager w Petronas Lubricants International komentuje jak inflacja wpływa na motobranżę w Polsce.

Firma Carsmile podała, że inflacja na rynku samochodów osobowych wynosi obecnie 17%. Potwierdza to Instytut Samar, który oszacował średnią cenę nowego samochodu na około 137 tysięcy złotych, która rok temu wyniosła 122 tysiące złotych. To aż 15 tysięcy złotych różnicy! Jak zatem widać, inflacja dotyczy nie tylko ceny paliw, ale wszystkich kosztów związanych z kupnem i eksploatacją pojazdu.

 

Odnotowywany wzrost cen jest pochodną skomplikowanej sytuacji w branży automotive. Trwająca pandemia Covid-19 zakłóciła dostawy. Poza tym, dopiero teraz widzimy skutki marcowej blokady kanału Sueskiego. A do tego wszystkiego brakuje półprzewodników, które są niezbędne do funkcjonowania pokładowej elektroniki w samochodzie. Producenci ograniczają tym samym produkcje, zamykając zakłady lub zmniejszając liczbę zmian. W samej tylko Europie ma zostać wyprodukowanych 3-4 miliony samochodów mniej, niż w roku minionym. Oznacza to zatem przerwy w dostawach samochodów i kłopoty z realizacją zamówień przez dealerów.

 

Sytuacja na rynku samochodów nowych przekłada się na rynek pojazdów używanych. Jeden z wiodących sprzedawców modeli z drugiej ręki, firma AAA, odnotowała średni wzrost cen na poziomie 10%. Według serwisu Otomoto, ceny popularnych używanych modeli kompaktowych wzrosły nawet 11%. Natomiast w segmencie samochodów premium odnotowano wzrost na poziomie 20%. Wszystkie te dane pokazują, że to nie jest najlepszy czas na wymianę samochodu na nowszy. Eksperci szacują, że taka sytuacja utrzyma się przez najbliższe 12-18 miesięcy, a potem wróci do normy.

 

Rosnące ceny i kłopoty z dostawami oddziałują zarówno na klientów indywidualnych, jak i też na firmy. Utrzymanie odpowiedniej rentowności floty, a także jak najniższego wskaźnika TCO staje się sporym wyzwaniem. Konieczna staje się optymalizacja kosztów uwzględniająca większe przebiegi pojazdów. Tym samym nabiera znaczenia wysokiej jakości serwis pojazdów, gwarantujący sprawność i bezproblemową eksploatację. W obecnych warunkach niekiedy jedynym rozwiązaniem staje się utrzymanie bieżącej floty. Nie można bowiem zastąpić samochodów nowymi, jeżeli fizycznie nie są one dostępne.

 

Skoro zatem zakup nowego lub używanego pojazdu jest obecnie niezbyt opłacalny, to należy o prawidłową eksploatację swojego pojazdu lub całej floty. Utrzymanie w dobrej kondycji silnika i innych podzespołów mechanicznych pozwoli nam cieszyć się bezproblemową eksploatacja na kolejne lata i pomoże przetrwać ten czas zawirowań. Dostosowanie do bieżących warunków interwałów wymiany olejów i innych płynów eksploatacyjnych niewątpliwie pomoże ten cel osiągnąć.

 

Do ochrony silnika warto zastosować najnowszej generacji oleje przedłużające jego żywotność. Odpowiednie parametry smarne gwarantują bezawaryjną pracę jednostek napędowych. W przypadku długotrwałej eksploatacji silnika znaczenie ma też redukowanie powstawania szkodliwych osadów. Zbierający się nagar zaburza efektywną pracę silnika, tym samym skracając jego żywotność. Mogą to być m.in. produkty z rodziny Petronas Syntium. Istotne znaczenie ma również stosowana przez producenta technologia CoolTech, która chroni silnik przed przegrzaniem.

 

W tej niecodziennej dla branży automotive sytuacji warto zatem zwrócić uwagę na regularne wizyty w warsztacie i wymianę oleju silnikowego. Stosowanie odpowiednich środków pomoże utrzymać w ryzach koszty eksploatacyjne i wydłużyć czas bezawaryjnego użytkowania pojazdów. Wizyta w autoryzowanych warsztatach Petronas to szansa na dobranie odpowiednich płynów do danego pojazdu. Innego smarowania bowiem potrzebują jednostki wysokoprężne, a innego silniki benzynowe.

 

Trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy sytuacja wróci do normalności. Nie możemy zapomnieć o coraz bardziej restrykcyjnych normach dotyczących emisji. One również wpływają na sytuację rynkową. Sektor TSL będzie dalej stał przed wyzwaniem ograniczenia emisji spalin. Wyżyłowane silniki, spełniające współczesne normy euro 6 potrzebują wysokiej jakości smarowania. Oszczędności na płynach eksploatacyjnych mogą skończyć się poważnymi awariami osprzętu. Żeby pomyślnie korzystać ze swoich samochodów warto zadbać o wysokiej jakości płyny eksploatacyjne.

 

Źródło: Petronas

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).