Na wszystkich drogach federalnych i autostradach będą teraz obowiązywać nowe opłaty za przejazd, które będą pobierane przy wjeździe na daną trasę. Powstały one z powodu wprowadzenia ogólnoeuropejskiej dyrektywy dotyczącej eurowiniet, która zaczęła obowiązywać w marcu 2022 roku. Kolejne państwa członkowskie Unii Europejskiej, takie jak Niemcy, Austria, Belgia, Czechy, Estonia, Węgry, Dania i Holandia, również wprowadzają te nowe przepisy na swoim terytorium. Za brak opłacenia opłat grozi kara w wysokości 480 euro.
Należy zauważyć, że od 31 grudnia 2025 roku pojazdy ciężarowe napędzane paliwami alternatywnymi, takimi jak energia elektryczna czy wodór, nie będą obciążane opłatami drogowymi. Jednak od 1 stycznia 2026 roku sytuacja się zmieni – pojazdy bezemisyjne powyżej 4,25 tony masy całkowitej będą zobligowane do opłacania częściowej stawki opłaty drogowej za koszty infrastruktury, hałas i zanieczyszczenie powietrza. System opłat oparty na emisji CO2 ma za zadanie zachęcić do przejścia na zeroemisyjne pojazdy ciężarowe i stopniowe wycofanie tradycyjnych pojazdów napędzanych dieslem.
„Zmiany opłat są rezultatem rosnących kosztów utrzymania dróg, podatków ekologicznych, a także ujednolicania przepisów unijnych dla wszystkich rynków. Jest to kolejne, obok inflacji i spowolnienia koniunktury gospodarczej, wyzwanie dla polskich przewoźników. DKV Mobility bacznie obserwuje rynek i słucha swoich partnerów z sektora TSL, starając się tworzyć rozwiązania wspierające efektywne zarządzanie flotą. Oferujemy m.in. usługę DKV Box Europe, która umożliwia optymalizację kosztów i ułatwia zarządzanie rozliczeniami na trasach transportowych i tranzytowych” – tłumaczy Anna Biekionis, Country Manager, DKV Mobility Poland.
Zgodnie z raportem Eurostatu z 2022 roku, polscy przewoźnicy mieli udział wynoszący aż 21,2% w transporcie drogowym Unii Europejskiej (mierzonym w tonokilometrach). Największą liczbę zagranicznych przejazdów wykonują przede wszystkim w Niemczech. Analizy wskazują, że firmy transportowe z Polski są bardziej nastawione na międzynarodowe przewozy niż na te krajowe, co odróżnia nas od reszty państw UE, gdzie przewozy krajowe stanowią aż 68% całej aktywności transportowej. Litwa, Luksemburg, Słowenia, Rumunia i Bułgaria mają większy udział w międzynarodowej działalności niż Polska, jednak warto zauważyć, że są to mniejsze kraje, co skutkuje wyższym wskaźnikiem procentowym.
W obliczu niepewnej sytuacji na rynku i zmian w taryfikacji, system optymalizujący koszty staje się realnym rozwiązaniem, które pozwala lepiej kontrolować firmowe wydatki. Urządzenia pokładowe pomagają minimalizować ryzyko otrzymania mandatów, oszczędzają czas i pieniądze oraz zapewniają bezpieczne transakcje bezgotówkowe. Usługi takie jak DKV Box Europe są odpowiednie zarówno dla ciężkiego transportu (powyżej 7,5 tony), jak i dla lekkich ciężarówek (DMC 3,5-7,5 tony). Dzięki funkcji „plug and play” urządzenie można łatwo zainstalować samodzielnie i od razu zacząć korzystać z jego korzyści.
Według raportu Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), wprowadzenie promocji napędów niskoemisyjnych i ograniczeń ruchu dla pojazdów zasilanych konwencjonalnie jest najlepszym sposobem na zmniejszenie zużycia oleju napędowego i emisji gazów cieplarnianych. Według ekspertów, zmiany w opłatach drogowych będą miały wpływ na koszty transportu oraz całościowy koszt posiadania i zakupu pojazdu.
Obecnie rynek zauważa znaczne zwiększenie zainteresowania redukcją śladu węglowego. Firmy coraz częściej zwracają uwagę na klasę, w jakiej znajdzie się ich pojazd w kontekście przyszłych inwestycji oraz wartości auta przy odsprzedaży. Niedawno otwarto w Polsce pierwszą publiczną stację ładowania dla ciężarówek. Umiejscowiony w Starej Wsi pod Warszawą hub oferuje 4 punkty ładowania o mocy 350 kW każdy. Obecnie udział pojazdów elektrycznych w całej flocie Unii Europejskiej wynosi około 1,65% (dane za cały 2023 r., ACEA). Przewiduje się jednak, że do 2025 roku ten odsetek wzrośnie do 5%, co będzie związane z pierwszymi celami producentów samochodów dotyczącymi redukcji emisji CO2.
„Samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za 15% emisji CO2 w UE, dlatego Unia wyznaczyła sobie ambitny cel: do 2030 r. emisje CO2 z transportu drogowego mają zostać zmniejszone o 55% w porównaniu do 2005 roku. To bardzo wymagające zadanie, które w dużym stopniu wpłynie na warunki prowadzenia działalności w sektorze TSL. Wierzymy, że nasze zrównoważone usługi, takie jak DKV Card Climate czy +Charge pozwolą przedsiębiorstwom zoptymalizować koszty transformacji energetycznej i utrzymać dobrą kondycję biznesu” – podsumowuje Anna Biekionis.
Źródło: DKV Mobility
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?