Innovation AG chce budować fabrykę dla eVanPL | MOTOFAKTOR

Innovation AG chce budować fabrykę dla eVanPL

Zarząd Innovation AG S.A. wystąpi po środki z Krajowego Planu Odbudowy w celu uruchomienia seryjnej produkcji pierwszego polskiego auta elektrycznego, opartego na rodzimej platformie EAGLE.

Innovation AG zwraca uwagę, że w Polsce mamy już samochody elektryczne, które dawno wyszły poza stadium prac koncepcyjnych i nigdy nie miały łatki „projektów politycznych”. Chodzi o elektryczne auta dostawcze (eVanPL), które nie tylko rzeczywiście jeżdżą, ale kończą właśnie badania homologacyjne. Pojazdy w całości są efektem pracy polskich konstruktorów i stylistów, a cały projekt powstawał w taki sposób, by można go było wdrożyć do produkcji.

Innovation AG już w zeszłym roku informowała, że osiągnęła poziom prac, przy którym Evana nazwać można projektem gotowym do produkcji seryjnej.

Wraz z naszymi ekspertami, przeanalizowaliśmy zapisy Krajowego Planu Odbudowy w zakresie tzw. komponentu zakładającego zwiększenie udziału zero i niskoemisyjnego transportu i zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. KPO (punkt E1.1.1) przewiduje, na osiągniecie tego celu, wsparcie finansowe na podniesienie potencjału przedsiębiorstw do produkcji rozwiązań zero i niskoemisyjnych. Historia oraz dotychczasowe osiągnięcia Innovation AG S.A. pozwalają nam z całą pewnością twierdzić, że jesteśmy idealnym adresatem tak sformułowanych zapisów. Dlatego też nasz zarząd, przy akceptacji rady nadzorczej, podjął jednogłośnie decyzję o rozpoczęciu starań o fundusze z KPO, na uruchomienie produkcji aut elektrycznych w Polsce. Tym samym mówimy o możliwości stworzenia tysięcy miejsc pracy oraz utrzymaniu innowacyjnych rozwiązań i korzyści dla Polaków” – informuje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.

Zgodnie z zapisami KPO, dla sektora prywatnego, na ten cel, zakładane są alokacje z RRF (Recovery and Resilience Facility) w wysokości ponad 1 mld Euro (czyli około 5 mld złotych). Za tworzeniem w Polsce tego rodzaju inwestycji pośrednio wypowiedzieli się też przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, którzy w liście otwartym do władz pt. „Siódemka dla elektromobilności”, wskazywali np. na „konieczność wzrostu inwestycji w badania i rozwój, kształcenia wykwalifikowanych kadr oraz wsparcia krajowego rynku zeroemisyjnego transportu”. Potrzeba inwestycji w produkcję elektrycznych pojazdów jest wręcz paląca, gdyż – jak zauważa PSPA – obecnie przemysł motoryzacyjny w Polsce powiada za 8 proc. PKB i aż 13,5 rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w nim wynosi około 490 tys. osób, co stanowi aż 7,6 proc. wszystkich pracujących w przemyśle.

Izera: czy projekt upadnie bez środków z KPO?

Pamiętajmy, że same miejsca pracy, to nie wszystko. Własna marka i technologia, jaką mamy w Innovation AG pozwala, przede wszystkim, decydować o sieci dostawców. Pozwala zarządzać komponentami oraz kierunkami ich pochodzenia. Dokładnie tak robią Niemcy, Amerykanie, czy Francuzi. Oni decydują o poziomie własnego „local content”. Projekt eVanPL daje możliwość podejmowania kluczowych decyzji u nas, w Polsce” – podkreśla Robin Szustkowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Innovation AG SA.

E-VAN powstał w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na polski elektryczny samochód dostawczy o ładowności 1 tony. Konstruktorzy spod Zgorzelca podeszli jednak do problemu w mocno nietypowy jak na polskie warunki sposób. Zaczęli od samodzielnego opracowania platformy stanowiącej fundament pojazdu. W ten sposób powstała platforma o nazwie EAGLE, na którą składają się opracowane samodzielnie w Polsce elementy takie jak podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie.

Platforma EAGLE - eVanPL spółki Innovation AG
Platforma EAGLE – eVanPL spółki Innovation AG

Elementy te nie zostały kupione od poddostawców. Zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów specjalnie na potrzeby tego pojazdu. Stało się tak, ponieważ Evan powstał niejako „przy okazji” konkursu NCBiR a nie „dla niego”. Firma, mająca już duże doświadczenie w eko-konwersji oraz budowaniu pojazdów do sportu, od początku stawiała na opracowanie produktu komercyjnego, czyli platformy, która mogłaby być podstawą do produkcji aut w Polsce, a alternatywnie również zostać przedstawiona zewnętrznym inwestorom, w charakterze gotowej do pozyskania licencji.

Spółka Innovationa AG ma ponad 20 lat doświadczenia na rynku motoryzacyjnym, a zrobiło się o niej głośno pod koniec 2018 r., kiedy to zaprezentowała samochód Sokół 4×4 – pierwszy polski w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Rajdzie Dakar. Mimo że pandemia pokrzyżowała sportowe plany, inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali. Na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla największej polskiej firmy kurierskiej.

eVanPL Wialnów

Pod koniec 2020 roku, w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje jedną z największych farm fotowoltaicznych. Następne lata przyniosły kolejne sukcesy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło firmy, które przeszły do finałowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. Innovation AG uzyskała najlepsze oceny na wszystkich etapach projektu. Finalnie, na początku 2023 roku, w Zgorzelcu powstał elektryczny pojazd dostawczy eVanPL.

Źródło: Innovation AG

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).