Rewolucyjna przekładnia może sprawić, że drążek skrzyni biegów odejdzie w zapomnienie. Projekt TRUFUS został zainicjowany przez belgijską firmę technologiczną Mazaro w celu przyspieszenia rozwoju innowacyjnej przekładni bezstopniowej (ang. continuously variable transmission, CVT).
Skrzynie biegów pozwalają kierowcom na zmianę momentu obrotowego i prędkości obrotowej, które silnik przenosi na koła, poprzez zmianę stosunku między nimi, czyli tak zwanego przełożenia. W zwykłych skrzyniach biegów jest to realizowane przez przełączanie między zestawem stałych przełożeń, natomiast w przekładni CVT możliwe jest dowolne przełożenie z zakresu pomiędzy minimalnym a maksymalnym dostępnym.
Przekładnie CVT zapewniają większą wydajność, ale prawie wszystkie te korzyści są niwelowane przez zwiększone tarcie i poślizg w mechanizmie, który opiera się na gładkich stożkowych bloczkach, zazwyczaj połączonych paskiem. TRUFUS to pionierska koncepcja, która wykorzystuje bezpaskowy zestaw kół napędzanych, które nie ślizgają się i zapewniają bardzo wysoką wydajność bez żadnego zużycia.
Obecna technologia przekładni jest w pełni zoptymalizowana, więc możliwość dalszej redukcji emisji jest bardzo mała. Nasz pomysł polega na wprowadzeniu zupełnie nowej zasady przełożenia przy znacznej oszczędności zużycia energii.
koordynator projektu TRUFUS - Filip De Mazière
Przekładnie CVT są również prostsze niż zwykłe przekładnie, a więc tańsze w produkcji.
Korzyści są tak duże, że kiedy opisaliśmy je producentom pojazdów, wielu z nich powiedziało, że nie jest to możliwe. Jak zawsze potrzebne są testy w rzeczywistych warunkach.
dyrektor marketingu w firmie Mazaro - Caroline De DijckerFirma Mazaro umieściła prototypową przekładnię w 3,5-tonowym, elektrycznym lekkim pojeździe użytkowym. Utrzymując pracę silnika na krzywej najwyższej wydajności, zespół zwiększył zasięg jazdy pojazdu o 16,8%. Zwiększona kontrola mocy dostarczanej przez silnik podniosła również maksymalną prędkość pojazdu o 50% – z 80 do 120 km/h.
De Mazière twierdzi, że ich uwaga skupia się klientach z sektora transportu publicznego, którzy stawiają na oszczędność paliwa i ograniczenie emisji.
Pojazdy użytkowe, takie jak autobusy, śmieciarki i pojazdy dostawcze pracują 12 godzin lub nawet całą dobę, więc ich wydajność jest bardzo ważna.
- Caroline De Dijcker
Firma Mazaro liczy, że przekładnia zostanie wprowadzona na rynek od 2022 roku, ponieważ została stworzona z myślą o nowych modelach pojazdów. Dostosowanie przekładni do istniejących pojazdów byłoby nieopłacalne.
Projekt otrzymał wsparcie ze środków UE przeznaczonych na rozwiązanie wyzwań społecznych i realizację celów w zakresie ekologicznego transportu w ramach programu „Horyzont 2020”.
Musieliśmy przeskoczyć tę przepaść – technologia jest gotowa, ale aby ją wprowadzić na rynek, potrzebne są duże inwestycje. Bardzo trudno jest przyciągnąć inwestorów, gdy ma się opracowaną technologię, ale nie została ona jeszcze zastosowana w praktyce.
- Filip De Mazière
De Dijcker dodaje, że wsparcie unijne zwiększyło również wiarygodność firmy i zainteresowało projektem innych inwestorów. Badacze z firmy Mazaro pracują obecnie nad dalszym zwiększeniem wydajności tej technologii. Niedawno zespołowi udało się zredukować zużycie energii w układzie sterowania przekładnią z 1 % do 0,17 % energii przenoszonej.
Planowane jest również zdywersyfikowanie portfela biznesowego poprzez poszukiwanie zastosowań dla technologii stosowanych w różnych branżach, takich jak turbiny i pojazdy terenowe.
Źródło: Komisja Europejska