Innowacyjny silnik benzynowy do pojazdów Kii i Hyundaia | MOTOFAKTOR

Innowacyjny silnik benzynowy do pojazdów Kii i Hyundaia

Koncern Hyundai Motor Group opracował pierwszy na świecie turbodoładowany silnik benzynowy z systemem ciągłej zmiany czasów otwarcia zaworów (CVVD).

W ubiegłą środę (3.07.2019 r.) w Hyundai Motorstudio Goyang zaprezentowana została innowacyjna technologia CVVD (ang. Continuously Variable Valve Duration), a także silnik Smartstream G1.6 T-GDi do pojazdów Kia i Hyundai, w którym będzie ona stosowana.

 

Jak wynika z zapewnień Hyundaia, CVVD, czyli system ciągłej zmiany czasów otwarcia zaworów, optymalizuje zarówno osiągi silnika, jak i oszczędność paliwa, a jednocześnie jest przyjazny dla środowiska. Technologia sterowania zaworami ma regulować czas otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od warunków jazdy, osiągając 4% wzrost wydajności i 5% poprawę efektywności zużycia paliwa. Ponadto technologia ma redukować emisję spalin o 12%.

Kia i Hyundai wzmacniają ofertę silników. Nadal będziemy rozwijać spalinowe jednostki napędowe, które wciąż zapewniają stabilność naszego biznesu i stanowią o jego sile.

prezes i szef działu badań i rozwoju w Hyundai Motor Group - Albert Biermann

Technologia CVVD

Do tej pory osiągi i sprawność silnika spalinowego były regulowane za pomocą technologii naprzemiennego sterowania zaworami regulującej czas otwarcia i zamknięcia zaworów oraz głębokość ich otwarcia, za sprawą mocy silnika wytwarzanej w cyklu ssania-sprężania-pracy-wydechu. Dla podniesienia tych parametrów opracowywano takie technologie jak zmienne fazy rozrządu (CVVT w przypadku Hyundaia i Kii) czy zmiennej głębokości otwarcia zaworów (CVVL w przypadku Hyundaia i Kii). Nie mogły one jednak regulować czasu otwarcia zaworu, ponieważ czas zamknięcia zaworu był zależny od momentu otwarcia i nie mógł reagować na różne sytuacje podczas jazdy. CVVD ma zmienić ten stan rzeczy.

 

Gdy pojazd utrzymuje stałą prędkość i wymaga niskiej mocy silnika, CVVD ma pozostawiać zawór dolotowy otwarty do połowy i zamykać go w pobliżu końca suwu sprężania. Ma to pomóc zwiększyć oszczędność paliwa poprzez zmniejszenie oporu spowodowanego kompresją. Z drugiej strony, gdy moc silnika jest wysoka, np. gdy samochód jedzie z dużą prędkością, zawór dolotowy jest zamykany na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować ilość powietrza wykorzystywanego do pracy, zwiększając moment obrotowy dla lepszego przyspieszenia.

Silnik Smartstream G1.6 T-GDi

Wraz z nową technologią CVVD zaprezentowano Smartstream G1.6 T-GDi, turbodoładowany silnik benzynowy I4 o mocy 180 KM. Nowa jednostka napędowa jest pierwszą, która wykorzystuje technologię CVVD Grupy Hyundai, a także niskociśnieniową recyrkulację spalin (LP EGR) w celu dalszej optymalizacji zużycia paliwa.

 

Układ recyrkulacji spalin zwraca ich część do komory spalania, powodując efekt chłodzenia i zmniejszając emisję tlenków azotu. G1.6 T-GDi posiada również system niskiego ciśnienia, który przekierowuje spaliny do przodu kompresora turbosprężarki, a nie do układu dolotowego, aby zwiększyć wydajność w warunkach wysokiego obciążenia.

 

Ponadto, jak podaje producent, nowa jednostka ma zintegrowany system zarządzania temperaturą, który szybko podgrzewa lub chłodzi silnik do optymalnej temperatury, oraz silny system bezpośredniego wtrysku, który osiąga 350 bar, przekraczając 250 bar poprzednika (silnika T-GDi). Z kolei tarcie silnika ma być mniejsze o 34% dzięki zastosowaniu ruchomych części o niskim tarciu.

 

Silnik Smartstream G1.6 T-GDi zostanie zastosowany w Hyundaiu Sonata Turbo, który ma zostać wprowadzony na rynek w drugiej połowie tego roku.

 

Źródło: Hyundai

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).