Kąt ten uzyskuje się poprzez wycięcie fazowe lub półksiężycowe. Efektem jest cichsza praca układu hamulcowego, który działa z równie wysoką skutecznością jak przy wykorzystaniu standardowych klocków hamulcowych.
Jaka jest różnica między klockami kierunkowymi z wycięciem fazowym i półksiężycowym?
Kierunkowe klocki hamulcowe z wycięciem fazowym mają na powierzchni ciernej wycięcie, które stanowi powierzchnię przejściową pomiędzy dwiema ostrymi krawędziami. Wycięcie fazowe zapobiega unoszeniu krawędzi czołowej klocka hamulcowego z tarczy hamulcowej, zapewnia równomierne zużycie klocków hamulcowych i zmniejsza hałas.
Przy montażu klocków hamulcowych kierunkowych z wycięciem fazowym należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek i jest tylko jedno wycięcie fazowe, należy zamontować klocki hamulcowe w taki sposób, aby stanowiło ono krawędź czołową klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową. Jeśli wycięcie fazowe znajduje się na obu krawędziach, to krawędź z większą powierzchnią fazową powinna być zamontowana jako krawędź czołowa klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową.
Kierunkowe klocki hamulcowe posiadają wycięcie półksiężycowe na tylnej płytce. Podkładka regulacyjna jest elementem tłumiącym, przymocowanym z tyłu klocka hamulcowego. Zmniejsza ona i tłumi drgania klocka hamulcowego oraz pełni funkcję bariery termicznej, która zapewnia równomierny rozkład temperatury klocka i w efekcie bardziej równomierne hamowanie. Wycięcie pozwala tłoczkowi dociskać klocek hamulcowy pod pożądanym kątem, co zmniejsza hałas i sprzyja równomiernemu zużyciu klocków.
Przy montażu kierunkowych klocków hamulcowych z wycięciem półksiężycowym należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek, należy zamontować klocek hamulcowy w taki sposób, aby półksiężycowe wycięcie znajdowało się na krawędzi czołowej klocka, biegnącej poziomo wzdłuż tarczy hamulcowej. Zamontowanie klocka w przeciwnym kierunku będzie skutkować bardzo głośnym piszczeniem hamulców.
Wymiana klocków hamulcowych. Czy wiesz, czego będziesz potrzebować i jak to zrobić?
1. Zgromadzenie wszystkich niezbędnych elementów
Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz wszystkie narzędzia, części i niezbędne materiały.
Zwykle potrzebne są:
Narzędzia:
Części zamienne:
Materiały:
2. Demontaż koła:
Zaleca się wykonywanie kolejno czynności po jednej stronie pojazdu. Zapewnia to prawidłowe odniesienie dla dokładnego umiejscowienia wszystkich zacisków, sprężyn i innych elementów.
Pierwszą czynnością jest poluzowanie nakrętek mocujących koło, gdy opona znajduje się na podłożu. Następnie unieś jedną stronę samochodu, używając podnośnika. Całkowicie zdejmij koło.
3. Odkręcenie i demontaż zacisku:
Poluzuj śruby mocujące zacisk oraz śrubę odpowietrzającą. Lekko dokręć śrubę odpowietrzającą.
Zdejmij zacisk z tarczy i umieścić go na górze.
4. Cofnięcie tłoczka:
Podłącz jeden koniec rurki spustowej do śruby odpowietrzającej, a drugi koniec umieść w szklanym słoiku. Otwórz odpowietrznik i wciśnij tłoczek zacisku do otworu, aby mógł wypłynąć płyn. Po wykonaniu tej czynności dokręć odpowietrznik i odłącz przewód spustowy. Przymocuj zacisk do sprężyny śrubowej lub amortyzatora za pomocą drutu montażowego, aby nie przemieszczał się podczas wykonywania kolejnych czynności przy hamulcu.
Wymontuj wspornik zacisku, zwracając uwagę na to, czy śruby wspornika zacisku były pokryte czerwonym, czy niebieskim środkiem zabezpieczającym do gwintów, ponieważ podczas montażu konieczne będzie zabezpieczenie gwintu środkiem tego samego typu.
5. Demontaż tarczy:
Odkręć śrubę mocującą tarczę. Często jest to trudne zadanie, dlatego należy najpierw nanieść na śrubę środek penetrujący i odczekać co najmniej 15 minut. Po odkręceniu śruby ściągnij tarczę z piasty.
6. Czyszczenie jest ważne:
Nieprawidłowo przeprowadzone czyszczenie lub procedury instalacyjne są bezpośrednią przyczyną częstych problemów z hamulcami, takich jak hałas czy wibracje. Prawidłowe czyszczenie i montaż obejmują:
7. Montaż:
Nasuń tarczę na piastę i wyrównaj otwór na śrubę mocującą tarczę z gwintowanym otworem w piaście. Dokręć śrubę (zgodnie z instrukcją obsługi), nanieś odpowiedni środek zabezpieczający do gwintów na śruby wspornika zacisku i zamontuj wspornik zacisku.
Nanieś cienką warstwę smaru hamulcowego na tylną powierzchnię podkładek tłumiących, wsuń je na miejsce (patrz informacje powyżej dotyczące klocków hamulcowych z wycięciem fazowym i półksiężycowym) i zamontuj sprężyny. Zamontuj zacisk.
8. Czynności końcowe:
W celu zakończenia montażu opuść samochód, aż opona zetknie się z podłożem. Ustaw klucz dynamometryczny na połowę wartości określonego momentu obrotowego (patrz instrukcja obsługi) i dokręć naprzemiennie nakrętki mocujące koło. Ustaw klucz na pełną wartość momentu dokręcania i ponownie naprzemiennie dokręć nakrętki. Opuść samochód i usuń podnośnik.
Następnie powtórz opisane czynności przy drugim hamulcu na tej samej osi. Zaleca się każdorazowo wymianę klocków hamulcowych przy obu kołach na tej samej osi.
Kontrola jest również ważna. Przy wyłączonym silniku kilkakrotnie wciśnij pedał hamulca, aż będzie wyczuwalny opór. Następnie przeprowadź jazdę próbną – z małą prędkością – aby upewnić się, że klocki hamulcowe działają prawidłowo. Na koniec sprawdź w instrukcji obsługi, czy w danym modelu samochodu zalecany jest specjalny sposób docierania klocków hamulcowych.
Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastąpić profesjonalnego doradztwa certyfikowanego serwisu naprawczego. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego serwisu naprawczego. Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody związane z wykorzystaniem publikowanych informacji.
Źródło: Tenneco