Firma Schaeffler oferuje nie tylko rozwiązania naprawcze dla napędu rozrządu (pasowego i łańcuchowego), napędu osprzętu (FEAD) oraz układu sterowania zaworów, ale także pompy wody i moduły regulacji temperatury.
Bycie ekspertem w zakresie podstawowych elementów napędu silnika wymaga dogłębnego poznania tych systemów. Dotyczy to zarówno znajomości zasady działania oraz optymalizacji układu chłodzenia, jak i szczegółowej wiedzy w zakresie napędu rozrządu, napędu osprzętu oraz elementów sterowania zaworów.
dyrektor Program Management Extended Products w Schaeffler Automotive Aftermarket - Maik EversPodstawowe zadanie systemu chłodzenia silnika jest stosunkowo proste. Pompa wody utrzymuje stały obieg płynu chłodzącego, co umożliwia odprowadzenie niepożądanego ciepła z silnika. Jeden termostat lub nawet kilka takich urządzeń jednocześnie, kontroluje odprowadzenie ciepła w różnych obwodach chłodzenia, zapewniając tym samym, że silnik pracuje w optymalnej temperaturze i nie dochodzi do przegrzania lub zużycia nadmiernej ilości paliwa. W celu zwiększenia wydajności silników, od kilku lat w układach chłodzenia stosuje się różnego typu unowocześnienia. Zapewniają one na przykład, że układ chłodzenia działa tylko wtedy, kiedy jest to konieczne, lub pomagają silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy na starcie i podczas rozgrzewania.
Sterowane pompy wody używane są przez wielu znanych producentów pojazdów. W przeciwieństwie do tradycyjnych pomp wody są one załączane tylko w razie potrzeby. Pomaga to zaoszczędzić zużycie energii oraz paliwa, co w rezultacie prowadzi do ograniczenia emisji CO2. Elektryczne pompy wody charakteryzują się możliwością precyzyjnej regulacji. Działają one całkowicie niezależnie od napędu paskowego i są zasilane prądem o natężeniu 12 V, a w przyszłości 48 V.
Schaeffler, razem ze swoja marką INA, przyczynił się w znacznym stopniu do rozwoju elementów chłodzenia silnika. Najnowszym przykładem siły innowacji Schaeffler jest moduł regulacji temperatury.
System ten, opracowany w ścisłej współpracy z producentami samochodów, oferuje szereg istotnych korzyści jeśli chodzi o komfort i zużycie energii.
- Mike EversModuł regulacji temperatury zastępuje tradycyjne termostaty i umożliwia chłodzenie silnika „na żądanie”. Możliwe jest zarządzanie kilkoma obwodami chłodzenia jednocześnie – np. dla skrzyni biegów, systemu ogrzewania, czy oleju silnikowego.
“Chłodzenie na żądanie oznacza, że w zależności od obciążenia silnika, wydajność pompy jest precyzyjnie sterowana w sposób elektroniczny.
- Mike Evers
Zaletą takiej inteligentnej, niezależnej od prędkości obrotowej silnika, regulacji układu chłodzenia jest to, że kierowca odczuwa znacznie wyższy poziom komfortu w porównaniu do tradycyjnych układów chłodzenia. Jest to spowodowane chociażby faktem, że kabina nagrzewa się szybciej po fazie zimnego rozruchu. Moduł regulacji temperatury steruje, przy pomocy elektronicznego termostatu, w sposób selektywny, obszarami układu chłodzenia, które wymagają obniżenia bądź też podniesienia temperatury, w zależności od obciążenia silnika.
Dla przykładu, inicjuje on odcięcie przepływu płynu chłodzącego podczas fazy rozgrzewania silnika. Dzięki takiemu zabiegowi silnik osiąga właściwą temperaturę pracy dwa razy szybciej niż w przypadku tradycyjnego termostatu. Silniki wyposażone w moduł regulacji temperatury odnotowują spadek zużycia paliwa o nawet 4 procent i redukcję emisji spalin na podobnym poziomie.
Wiele lat doświadczenia marki INA jako dostawca produktów i systemów na pierwszy montaż wpływa znacząco także na produkty oferowane na rynku części zamiennych. Łożyska pomp dopasowane do konkretnego zastosowania, nowoczesna konstrukcja wirnika oraz dobrej jakości uszczelnienie mechaniczne zapewniają efektywny przepływ płynu chłodzącego i wysoką niezawodność produktu.
Wycieki i wynikające z nich uszkodzenia łożysk są głównymi przyczynami awarii pomp wody w około 85 procentach wszystkich przypadków. Wysoka jakość jest szczególnie istotna na rynku części zamiennych. W czasie naprawy nowe pompy wody trafiają do eksploatowanego już wcześniej systemu i dlatego narażone są od początku na pracę w trudnych warunkach.
Z tego powodu jesteśmy jedynym dostawcą na rynku części zamiennych, który stosuje w przypadku uszczelnienia mechanicznego naszych pomp wody wyjątkową mieszankę materiałów w postaci twardego węgliku krzemu (SIC) który najczęściej wykorzystywany jest dla ruchomego pierścienia oraz elastycznego utwardzanego grafitu (HC) dla pierścienia nieruchomego.
- Mike Evers
Warto dodać że możliwa jest konfiguracja odwrotna montażu pierścieni uszczelnienia pompy wody. Zaletą takiego łączenia materiałów jest fakt, że nieruchomy pierścień wykonany z utwardzanego grafitu ma właściwości samosmarujące. Idealnie pasuje on do pierścienia z węgliku krzemu i niezawodnie uszczelnia system. Z drugiej strony, pierścień z węgliku krzemu, jest wyjątkowo twardy i odporny na szoki termiczne oraz ścieranie przez cząsteczki powstałe w wyniku zużycia, które krążą w cieczy chłodzącej. Dzięki takiemu połączeniu materiałów, pompy wody INA są wytrzymałe i działają niezawodnie przez długi czas.
Nawet najbardziej niezawodne pompy wody w końcu osiągają swój maksymalny czas użytkowania. Aby zapewnić warsztatom możliwość oferowania najlepszych usług, Schaeffler, przy współpracy z dystrybutorami, oferuje szeroki asortyment części zamiennych. Pod marką INA, standardowe, sterowane próżnią i elektryczne pompy wody są dostępne dla niemal każdego typu pojazdu w Europie. Firma jest jedynym producentem na świecie, który oferuje inteligentny moduł regulacji temperatury (TTM) na rynku części zamiennych dla ponad 1,5 miliona pojazdów z grupy Volkswagen (silniki 1.8 i 2.0-litra TFSI). Oferta pomp wody, razem z modułem regulacji temperatury, zaopatruje dystrybutorów i warsztaty w części zapewniające największe pokrycie dla europejskiego rynku samochodów osobowych.
Ponadto firma oferuje rozwiązania naprawcze dla napędu osprzętu (FEAD) pod marką INA, a nawet dostarcza pompy wody dostosowane do potrzeb danego pojazdu wraz ze wszystkimi niezbędnymi elementami montażowymi.
Wielokrotnie udowodniliśmy, że jeśli pasek rozrządu wymaga wymiany, należy także wymienić pompę wody. Doświadczenie pokazuje, że wirnik pompy, łożyska oraz uszczelniacze wykazują również zużycie. Nie wymienienie pompy wody, rolek prowadzących, czy napinacza paska podczas takiej naprawy, skutkuje najczęściej koniecznością przeprowadzenia kolejnej kosztownej naprawy w krótkim czasie.
- Mike Evers
Zestawy INA KIT są kompletowane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi konkretnego pojazdu i dzięki temu pomagają uniknąć kosztów kolejnych napraw w krótkim czasie. Takie działanie przekłada się na wzrost zadowolenia wśród klientów warsztatów.
Pracownicy warsztatów mogą w szybki i łatwy sposób znaleźć odpowiednią część zamienną przy użyciu naszego katalogu online na portalu www.repxpert.pl. Na portalu można znaleźć także przydatne wskazówki montażowe, ofertę specjalistycznych szkoleń technicznych, a pracownicy warsztatów mogą zgłębić swoją wiedzę na temat systemów chłodzenia silnika. Instrukcje i filmy montażowe stanowią wsparcie dla pracowników warsztatów w ich codziennej pracy. A jeśli nie znajdziesz rozwiązania dla swojego problemu, pomocą służą eksperci dostępni na infolinii REPXPERT.
INA dostarcza wiedzę systemową. Oznacza to, że nie zajmujemy się jedynie produkcją wysokiej jakości i trwałych części zmiennych. Dostarczamy także kompleksowe usługi związane z naszymi produktami i wspieramy firmy w oferowaniu profesjonalnych napraw.
- Mike Evers
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler