Na targach CES przyznawane są nagrody, którymi wyróżnia się najbardziej innowacyjne produkty. Są one także wyznacznikiem przyszłych trendów. CES Innovation Awards przyznawane są przez stowarzyszenie Consumer Technology Association (CTA) w 28 kategoriach. Firma Bosch otrzymała tym razem najwyższą liczbę punktów w dwóch z nich. Zdobyła też trzy inne wyróżnienia jako „Honoree”.
Jednym z nagrodzonych produktów jest nowy wyświetlacz 3D firmy Bosch, który wykorzystuje pasywną technologię 3D do przestrzennego prezentowania obrazów i ostrzeżeń na kokpicie samochodu. Dzięki temu kierowca szybciej przyswaja informacje – taki sposób przekazywania informacji nie rozprasza go. System nie wymaga stosowania dodatkowych technologii takich jak Eyetracking czy okulary 3D.
Monitorowanie wnętrza pojazdu – system monitorowania wnętrza pojazdu, opracowany przez firmę Bosch, rozpoznaje takie sytuacje na podstawie ruchu powiek, kierunku patrzenia oraz pozycji na fotelu, a wtedy ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Ponadto system rejestruje także, ilu pasażerów znajduje się w samochodzie oraz które miejsca zajmują. Umożliwia to optymalne działanie systemów bezpieczeństwa takich jak poduszki powietrzne.
System podnosi także komfort jazdy pasażerów – umożliwia na przykład automatyczną konfigurację zapisanych przez pasażera indywidualnych ustawień dla danego miejsca w pojeździe. W przyszłości samochody będą poruszać się na niektórych odcinkach autostrad autonomicznie, a wtedy system monitorowania wnętrza pojazdu stanie się nieodzowny: kamera będzie sprawdzać, czy kierowca jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem, w razie potrzeby.
Bosch IoT Shuttle – przyszłość mobilności: w przyszłości operatorzy usług w zakresie mobilności (MSP; Mobility Service Provider) będą coraz częściej oferować dopasowaną do potrzeb mobilność na żądanie, realizowaną z wykorzystaniem specjalnych pojazdów autonomicznych (Shuttles) do przewozu osób lub towarów. Na targach CES Bosch przy pomocy prototypu IoT Shuttle zaprezentuje w zakresie elektryfikacji, automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji tego typu pojazdów. Oferta obejmuje także usługi zintegrowane w internecie, dzięki którym operatorzy mogą elastycznie eksploatować, ładować konserwować pojazdy flotowe oraz nimi zarządzać.
Inteligentna kamera przednia: interpretacja obrazu dzięki przetwarzaniu komputerowemu oraz sztucznej inteligencji (AI inside – z wbudowaną sztuczną inteligencją): Stworzona przez Bosch kamera rozpoznaje obiekty i dzieli je na kategorie takie jak pojazdy, piesi czy rowery, a także mierzy ich ruch. Interpretuje także to, co widzi i jest w stanie odróżnić np. jezdnię od pasa zieleni czy zabudowy pobocza – także wtedy, gdy brakuje oznaczeń poziomych na jezdni. Nawet w dużym ruchu miejskim potrafi szybciej i bardziej niezawodnie rozpoznawać oraz klasyfikować także częściowo zasłonięte lub przejeżdżające drogę w poprzek pojazdy i rowery oraz przekraczających jezdnię pieszych.
Pojazd może w takiej sytuacji ostrzec kierowcę lub awaryjnie hamować. Inteligencja kamery bazuje na know-how firmy Bosch, który wykorzystano w procesorze japońskiej firmy Renesans o nazwie V3H. Rozwiązanie poprawia także działanie już dostępnych układów wspomagania jazdy i rozszerza ich spektrum zastosowań. Możliwe jest np. inicjowanie automatycznego hamowania awaryjnego w sytuacji, gdy przed pojazdem pojawiają się określone gatunki zwierząt.
Czujniki radarowe – czujniki otoczenia badające złożone sytuacje na drogach: nowa generacja czujników radarowych Bosch potrafi jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu, i to pomimo trudnych warunków pogodowych oraz słabego oświetlenia. Jest to możliwe dzięki większemu zasięgowi detekcji, szerszemu kątowi otwarcia i wyższej rozdzielczości kątowej. Czujniki umożliwiają jeszcze bardziej niezawodne działanie np. automatycznych systemów hamowania awaryjnego.
Automated Valet Parking – automatyczna usługa parkowania pojazdu: Wspólne rozwiązanie firm Bosch i Daimler jest pierwszym tego typu systemem SAE Level 4, który uzyskał zezwolenie odpowiednich władz w Niemczech. Czujniki zastosowane w infrastrukturze parkingu oraz wykorzystywane do komunikacji systemu zostały wyprodukowane przez firmę Bosch. Do końca 2021 roku w system Automated Valet Parking ma być wyposażonych kilkanaście kolejnych parkingów. W tym celu Bosch współpracuje z operatorami parkingów oraz deweloperami.
Vehicle Computer – architektura elektroniki następnej generacji: kluczem do przyszłej zintegrowanej w internecie, zautomatyzowanej i zelektryfikowanej mobilności jest architektura elektroniki pojazdów. Dzięki nowym, wydajnym modułom sterującym, pojazdy staną się bardziej wydajne, ale nie tylko. Mniejsza liczba sterowników oznacza także mniejszą masę pojazdu i ograniczenie stopnia skomplikowania interakcji pomiędzy komponentami i systemami. Do początków przyszłej dekady Vehicle Computers firmy Bosch zwiększą moc obliczeniową o współczynnik równy 1 000. Bosch stosuje już jednostki tego typu w rozwiązaniach dla zautomatyzowanej jazdy, układu napędowego oraz przy integracji systemów Infotainment i funkcji wspomagających.
Perfectly keyless – smartfon w funkcji kluczyka do samochodu: rozwiązanie Perfectly keyless będzie wykorzystywać do komunikacji pomiędzy pojazdem a smartfonem nie tylko technologię Bluetooth, ale także technologię ultraszerokopasmową (UWB; Ultra-Wideband), dostępną już w niektórych smartfonach. Dzięki technologii UWB możliwe jest zlokalizowanie smartfona z dokładnością do kilku centymetrów. Ta technologia umożliwia też bardzo dobre zabezpieczenie komunikacji z pojazdem. Bosch wraz z partnerami pracuje obecnie nad standaryzacją transmisji danych pomiędzy smartfonem a pojazdem. Na targach CES pokazany zostanie samochód demonstracyjny z rozwiązaniem Perfectly keyless, w którym po raz pierwszy zastosowano technologię UWB.
System ogniw paliwowych – elektromobilność na dalekich dystansach: ogniwa paliwowe w pojazdach umożliwiają pokonanie długiego dystansu oraz zapewniają krótki czas tankowania, a przy wykorzystaniu wodoru produkowanego z odnawialnych źródeł energii – zapewniają także bezemisyjną eksploatację pojazdów elektrycznych. Wspólnie ze szwedzką firmą Powercell Bosch pracuje nad przygotowaniem przemysłowej produkcji stosów ogniw paliwowych, które przekształcają wodór w energię elektryczną. Bosch pracuje także nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej innych ważnych komponentów systemu.
Rolling Chassis – platforma dla elektromobilności: napęd elektryczny, układ kierowniczy i hamulcowy – w ramach swojego portfolio Bosch oferuje wszystkie elementy istotne dla rozwoju elektromobilności. W ramach współpracy rozwojowej z ekspertem w dziedzinie nadwozi i techniki motoryzacyjnej, firmą Benteler, Bosch pokaże, w jaki sposób może wyglądać integracja wszystkich produktów Bosch w samochodach elektrycznych. Rolling Chassis to platforma umożliwiająca m.in. dalszy rozwój produktów pod kątem określonych wymagań.
eAchse – technologia SiC w służbie wydajnych pojazdów elektrycznych: w ramach eAchse Performance firma Bosch zaprezentuje nowe rozwiązania podnoszące stopień sprawności i zwiększające gęstość energii napędów elektrycznych. Nowa jednostka napędowa wyróżnia się sprawnością na poziomie nawet 96% i zwiększa zasięg mierzony w cyklu WLTP nawet do 6%. 3 kilowaty mocy na kilogram to o 50% większa gęstość energii w porównaniu do dotychczasowej wersji układu eAchse. Optymalizacja układu była możliwa dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu półprzewodników na bazie węglika krzemu przy produkcji energoelektroniki, a także dzięki nowemu układowi silnika elektrycznego, energoelektroniki i przekładni.
Connected Biking – jazda rowerem w wersji 2.0: komputer Kiox umożliwia stały podgląd danych takich jak prędkość, puls, czy indywidualny wynik podczas jazdy rowerem elektrycznym. Po zakończeniu jazdy dane można analizować w aplikacji na smartfony eBike Connect lub na portalu internetowym. Nowa funkcja premium o nazwie Lock rozszerza możliwości komputera pokładowego Kiox o cyfrowy system antykradzieżowy. Pełną integrację roweru elektrycznego w internecie gwarantuje także nowy SmartphoneHub, który dzięki aplikacji COBI.Bike oferuje szereg funkcji: od nawigacji i monitorowania aktywności fizycznej do integracji z usługami i aplikacjami firm trzecich takich jak Apple Health, Google Fit czy komoot.
Stoisko firmy Bosch na targach CES: Central Hall, nr 12401.
Źródło: Bosch