Inter Cars podsumował pierwsze półrocze 2024 | MOTOFAKTOR

Inter Cars podsumował pierwsze półrocze 2024

Przychody spółki dominującej Grupy Kapitałowej IC- Inter Cars - były w pierwszym półroczu 2024 r. o 6% wyższe niż w analogicznym okresie 2023 roku.

  • Inter Cars opublikował raport finansowy za pierwsze półrocze 2024.
  • Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej za pierwsze półrocze 2024 jest niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
  • W spółkach zagranicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy otwarto 26 nowych filii.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej Inter Cars za pierwsze półrocze 2024 wyniósł 502 942 tys zł i jest o 20 190 tys zł niższy od skonsolidowanego zysku operacyjnego w analogicznym okresie roku ubiegłego. Skonsolidowany zysk netto za 6 miesięcy 2024 wynosi 345 451 tys. zł i jest niższy o 11 376 tys. zł od zysku z pierwszego półrocza 2023 roku, przy czym skonsolidowany zysk netto za 2 kwartał 2024 roku wynosi 188 980 tys, zł i jest wyższy o 34 043 tys zł od zysku wygenerowanego w drugim kwartale ubiegłego roku.

W raporcie czytamy m.in., że przychody Inter Cars z rynku krajowego stanowiły około 40% przychodów całej Grupy Kapitałowej (uwzględniając wyłączenia konsolidacyjne) podobnie jak w pierwszym półroczu 2023 udział przychodów  Inter Cars z rynku krajowego wynosił 40%. Rynek polski pozostaje podstawowym rynkiem sprzedaży dla Grupy Kapitałowej.

Skonsolidowana marża na sprzedaży wynosi 29%. W pierwszym półroczu 2024 wpływ różnic kursowych na zmianę marży wyniósł -0,2 p.p., natomiast w analogicznym okresie 2023 roku wpływ różnic kursowych wyniósł -0,6 p.p.. Po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych marża wyniosłaby odpowiednio 28,6% dla pierwszego półrocza 2024 oraz 29,8% dla pierwszego półrocza 2023 roku.

W raporcie podkreślono, że w przypadku Grupy Inter Cars umocnienie złotówki (waluty lokalnej) wywołuje naturalną presję na obniżanie cen, ze względu na spadek cen nabywanych towarów w walucie. Z kolei osłabienie waluty lokalnej daje naturalnie większe możliwości do podnoszenia cen i realizowania wyższych marż na wcześniej zakupionych towarach. Wzmocnienie złotego do euro miało również wpływ na wartość istotnej części sprzedaży realizowanej przez Grupę przeliczoną na walutę sprawozdawczą PLN z EUR. Zdaniem Zarządu obniżenie rentowności brutto ma charakter przejściowy.

Grupa realizuje politykę ekspansji terytorialnej na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. W pierwszym półroczu 2024 Grupa odnotowała wzrost sprzedaży na prawie wszystkich rynkach geograficznych, z wyjątkiem Rumunii. W I półroczu 2024 roku najwyższą dynamikę sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku odnotowały spółki w następujących krajach: Serbia (wzrost o 48%), Grecja (wzrost o 20%), Bośnia (wzrost o 26%), Włochy (wzrost o 16%) oraz Mołdawia (wzrost o 18%). Przy czym ze spółek o największym wpływie na przychody Grupy należy wskazać spółki dystrybucyjne w następujących krajach: Rumunia (spadek o 3%), Litwa (wzrost o 8%), Słowacja (wzrost o 4%), Łotwa (wzrost o 10%), Węgry (wzrost o 3%), Chorwacja (wzrost o 8%) oraz Bułgaria (wzrost o 14%).

Najważniejsze czynniki, jakie zdaniem Zarządu będą miały wpływ na wyniki finansowe w 3 kwartale 2024 roku to m.in.:

  • inflacja mająca wpływ na podnoszenie przez dostawców cen zakupu towarów handlowych i materiałów do produkcji, wymusza podwyżki cen sprzedaży w celu zachowania rentowności
  • inflacja mająca wpływ na wzrost kosztów działalności w tym kosztów pracy, wynikających ze spirali płacowo-cenowej i oczekiwań pracowników, kosztów paliwa, które mają wpływ na koszt transportu towarów, kosztów energii i gazu związane z kosztami utrzymania centrów dystrybucyjnych
  • zmiany stóp procentowych, które poprzez wartość odsetek od zaciągniętych kredytów będą miały wpływ na wysokość ponoszonych kosztów finansowych
  • prowadzenie działań wojennych przez Federację Rosyjską przeciwko Ukrainie
  • planowana poprawa rotacji zapasów, która poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na finansowanie stanów magazynowych powinna obniżyć ponoszone koszty finansowe

Pełny raport dostępny jest TUTAJ

Źródło: Inter Cars

belka Wiadomości Google

 

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).