Przychody ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars osiągnęły w 2017 roku ponad 6,9 mld zł, co oznacza 15,7 proc. wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 2 mld zł, co oznacza wzrost o 9,7 proc., natomiast zysk netto spadł o 5,9 proc. do wartości 216 mln zł, podczas gdy w roku 2016 wynosił 230 mln zł.
W ocenie zarządu na spadek zysku netto za rok 2017, pomimo dynamicznego wzrostu przychodów ze sprzedaży, miały wpływ: umocnienie złotego do euro w Polsce i krajach, w których operuje Grupa (Ukraina i Rumunia), koszty związane z przenosinami i konsolidacja usług logistycznych w nowym Centrum Logistycznym w Zakroczymie, rozszerzanie działalności Grupy na nowe rynki europejskie.
W 2017 roku Grupa Inter Cars otworzyła 62 nowych filii, co oznacza, iż na dzień 31 grudnia 2017 roku sieć sprzedaży liczyła łącznie 507 filii (w 2016 było ich 445). Dystrybucja towarów działa w oparciu o centrum logistyczne, sieć 243 własnych filii w Polsce i 264 filii poza granicami Polski, na Ukrainie, w Czechach, Słowacji, Litwie, Węgrzech, w Chorwacji, Włoszech, Belgii, Rumunii, Łotwie, Bułgarii, Niemczech, w Estonii, Słowenii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie oraz Grecji, magazyny regionalne w Komornikach, Sosnowcu i Wrocławiu.
W roku 2017 rozpoczęło działalność operacyjną centrum logistyczne w Zakroczymiu, którego operatorem jest spółka ILS Sp. z o.o. Łączna powierzchnia magazynów 40 000 m kw., docelowo pozwoli na umieszczenie w nich 56 000 m kw. powierzchni regałów, na 4 poziomach. W magazynie będzie można przesortować 30 tys. sztuk towaru i 2,5 tys. paczek na godzinę. Wszystko to dzięki najnowocześniejszemu i zaawansowanemu technologicznie systemowi sorterów, dostosowanemu do wymogów branży motoryzacyjnej.
Jak czytamy w raporcie rocznym za 2017 rok, celem strategicznym Grupy jest zbudowanie dominującej w Polsce i Europie sieci dystrybucyjnej części zamiennych do samochodów i osiągnięcie udziału na rynkach lokalnych na poziomie 25-30 proc. Grupa zamierza osiągnąć swój cel poprzez organiczny rozwój na nowych rynkach jak również rozwijanie na rynkach, gdzie już prowadzą działalność spółki z Grupy. Sieć dystrybucji budowana jest w oparciu o dystrybutorów sprzedających towary w imieniu Grupy.
Z dumą również informujemy, że Inter Cars został przyjęty do giełdowego Respect Index, co podkreśla naszą działalność w zakresie odpowiedzialnego biznesu. Respect Index, będący inicjatywą Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej indeksem giełdowych spółek odpowiedzialnych społecznie. W 2017 roku na nasze wyniki wpłynął szereg podjętych działań, w tym wdrożenie strategii dostosowanych do poszczególnych segmentów sprzedaży, dalsza ekspansja międzynarodowa i poszerzanie asortymentu. Przenieśliśmy również główny magazyn firmy z Czosnowa do nowoczesnego centrum logistycznego w Zakroczymiu. Już pod koniec roku 2017 dało się zauważyć znaczne optymalizacje kosztów logistycznych z tym związanych. Mamy też ambitne cele dalszego wzrostu udziału w rynku przy jednoczesnym stabilnym przyroście rentowności. W tym celu dalej optymalizujemy naszą działalność logistyczną, analizujemy sposób zarządzania produktem oraz wdrażamy zmiany w marketingu. Rok 2018 będzie rokiem dużych zmian i optymalizacji procesów. Wdrażamy również nowe narzędzia informatyczne. Rozwijamy platformę Motointegrator, dążąc do tego, aby wkrótce móc oferować nasze usługi w możliwie zintegrowany sposób. Zdecydowaliśmy się także zainwestować w rozwój usługi Rent a car (RAC), w ramach której serwisy zrzeszone w sieci Inter Cars będą mogły oferować swoim klientom auta zastępcze, a docelowo wynajem pojazdów. W dwóch krajach (Grecja, Bułgaria) wdrożyliśmy już nowy katalog dla klientów B2B, a wkrótce będziemy go uruchamiać w kolejnych krajach.
prezes zarządu Inter Cars w liście do akcjonariuszy - Maciej OleksowiczW 2018 roku zakładamy, że będziemy dalej rosnąć w tempie szybszym niż rynek zarówno w kraju, jak i za granicą. Takie założenia wynikają po pierwsze z optymizmu na rynku oraz z przewag Inter Cars takich jak: szeroki asortyment i dostępność towaru, logistyka, sieć ponad 500 filii oraz z efektu synergii działań w zakresie wsparcia naszych klientów takich jak przekierowywanie klienta do warsztatu np. usługi flotowe i Motointegrator, co przekłada na zwiększanie lojalności naszych klientów i docelowo poprawę rentowności. Nasz plan na 2018 zakłada otwarcie magazynu regionalnego w Sofii, który poprawi logistykę na terenie Bułgarii, umożliwi dalszą ekspansję w Grecji oraz odciąży magazyn w Braszowie (Rumunia). Dodatkowo planujemy otwarcie kilkudziesięciu nowych filii, poszerzając i tak bardzo rozległą sieć dystrybucji przede wszystkim za granicą.
- Maciej Oleksowicz