26 lutego 2013 roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Inter Cars będzie głosowało nad wnioskiem o zgodę na zbycie przez Inter Cars S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa do ILS Sp z o.o. Wprawdzie podstawowym klientem ILS pozostanie Inter Cars, dla którego będzie ona realizować usługi transportu i magazynowania części, jednak z czasem ILS będzie mieć większą liczbę klientów. Plan zakłada, że w ciągu 10 lat 20 proc. przychodu spółki będzie pochodzić od klientów innych niż Inter Cars.
Już dziś władze spółki mogą pochwalić się pierwszymi dwoma – jest to firma Bosal oraz niewymieniony z nazwy producent oleju silnikowego.
Większość dostawców Inter Cars posiada własne lub outsourcowane magazyny wyrobów gotowych, z których dostarcza je do firmy dystrybucyjnych. Analizując łączne koszty logistyki producenta i dystrybutora dostrzegliśmy obszar do lepszej integracji i - dzięki temu - optymalizacji procesów. Na tym polu będziemy konkurować z innymi operatorami logistycznymi działającymi w Polsce i innych krajach UE.
prezes ILS i członek Zarządu Inter Cars - Wojciech Milewski
Firma Bosal jest producentem układów wydechowych i haków holowniczych, które są wyjątkowo trudnym towarem z punktu widzenia pracy firmy logistycznej.
W przypadku elementów nie dających się standaryzować w rozumieniu logistyki, współpraca z zewnętrznym operatorem logistycznym jest bardzo trudna i wymaga wyjątkowej elastyczności z obu stron.
dyrektor zarządzający Bosal Polska - Jakub Bzówka
W rezultacie, o ile w przypadku większości części motoryzacyjnych logistyka stanowi niewielki udział w kosztach, w przypadku produktów takich jak układy wydechowe jest czynnikiem bardzo istotnym.
Współpraca z ILS jest łatwiejsza ponieważ opiera się na doświadczeniu ILS w operowaniu takimi produktami oraz na znajomości branży. Ma tu również zastosowanie zjawisko synergii wynikające ze zbieżności siatki dystrybucyjnej obu firm, co daje nadzieję na większą efektywność logistyki i poprawę strony kosztowej niż ma to miejsce we współpracy z operatorami bez znajomości branży i produktu. Chciałbym przy tym podkreślić, że ILS z naszego punktu widzenia jest wyłącznie zewnętrznym operatorem logistycznym.
- Jakub BzówkaWydzielenie pionu logistyki do oddzielnej spółki jest z pewnością szczegółowo przeanalizowaną decyzją i w założeniu ma obniżać koszty obsługi logistycznej. Do tego projektu jeszcze jednak długa droga wymagająca licznych inwestycji w infrastrukturę. Dziś trudno wyrokować czy nowa spółka będzie realną konkurencją dla operatorów logistycznych specjalizujących się w obsłudze sektora motoryzacyjnego.
redaktor naczelna dwumiesięcznika "Logistyka a Jakość" - Magdalena Libiszewska
Spółka ILS już planuje inwestycje zagraniczne, tam gdzie dziś obecny jest Inter Cars. Powstanie nowy magazyn w łotewskiej Rydze oraz prawie dwukrotnie zostanie powiększona powierzchnia magazynowa w rumuńskim Braszowie. Wszystko to po to, by ILS w ciągu dwóch lat mogła zrealizować cel w postaci 100 mln zł rocznego przychodu. ILS nie zamierza przy tym ograniczać swojej działalności wyłącznie do branży motoryzacyjnej – już dziś pozyskuje klientów z branży artykułów biurowych i sprzętu AGD.