Inter Cars ze znaczącym wzrostem przychodów w 2021 roku | MOTOFAKTOR

Inter Cars ze znaczącym wzrostem przychodów w 2021 roku

W 2021 roku skonsolidowane przychody Grupy Inter Cars wzrosły o 33,7% do 12,24 mld zł.

Grupa Inter Cars opublikowała raport finansowy za 2021 rok. Grupa odnotowała 33,7-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, co wynikało ze wzrostu skali działalności operacyjnej i geograficznego rozwoju sieci sprzedaży.

 

W 2021 roku Grupa otworzyła 21 nowych filii, co oznacza, iż na dzień 31 grudnia 2021 roku sieć sprzedaży liczyła łącznie 578 filii (2020: 557), na co składa się 240 filie polskie i 338 filii zagranicznych, oraz 240 filii polskich i 317 filii zagranicznych odpowiednio na koniec 2020 roku.

 

Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 36,8% w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

 

W raporcie finansowym za 2021 rok Grupa Inter Cars podkreśla, że rynek dystrybucji części zamiennych charakteryzuje się znaczącym potencjałem wzrostowym. Głównymi czynnikami kształtującymi wzrost rynku są stały wzrost liczby samochodów zarejestrowanych i poruszających się po drogach, liberalizacja przepisów otwierająca dostęp niezależnym dystrybutorom części zamiennych do autoryzowanych warsztatów, zniesienie barier w imporcie używanych samochodów, rosnące skomplikowanie napraw związane z coraz powszechniejszym wykorzystaniem zaawansowanych technologii do produkcji samochodów oraz stały wzrost intensywności eksploatacji parku samochodowego, w szczególności wzrost średniego wieku zarejestrowanych samochodów oraz średnich stanów przebiegów.

 

Najważniejsze trendy na niezależnym rynku dystrybucji części zamiennych to intensywny rozwój sieci sprzedaży, rozwój asortymentu, rozwój programów wspierających sprzedaż, własne linie towarowe oraz udoskonalanie systemów komputerowych.

 

Podstawowym celem Grupy jest stałe podnoszenie jakości zarządzania przepływem towarów oraz osiągnięcie pozycji lidera dystrybucji części w Europie. Ma się to odbywać w drodze uzupełniania istniejącego modelu dystrybucji o dodatkowe elementy (filie, magazyny regionalne, zależne spółki dystrybucyjne poza granicami Polski). Efektem tego będzie ugruntowanie pozycji Grupy jako najbardziej efektywnego i skutecznego kanału dystrybucji części zamiennych od ich producentów do końcowych odbiorców – warsztatów.

 

Strategia rozwoju oparta została na trzech zasadniczych elementach:

 

  1. Szerokiej ofercie produktowej i wysokiej dostępności towarów.
  2. Największej sieci dystrybucji filialnej i wydajnej logistyce.
  3. Kompleksowej obsłudze klientów poprzez oferowanie im wartości dodanych np. w postaci szkoleń, wsparcia marketingowego, wsparcia inwestycyjnego czy tez wsparcia w pozyskiwaniu klientów np. poprzez umowy flotowe czy motointegrator.pl itp.

 

Pomimo epidemii koronawirusa Grupa kontynuuje działalność na wszystkich rynkach geograficznych. W roku 2021 nie planuje dużych inwestycji ze względu na niepewną sytuację gospodarczą.

 

Grupa zamierza osiągnąć swój cel poprzez organiczny rozwój na nowych rynkach jak również rozwijanie na rynkach, gdzie już prowadzą działalność spółki z Grupy. Sieć dystrybucji budowana jest w oparciu o dystrybutorów sprzedających towary w imieniu Grupy.

 

Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars S.A. w liście do akcjonariuszy dołączonym do raportu rocznego tak skomentował miniony rok:

 

W 2021 roku z powodzeniem komunikowaliśmy nową misję Grupy Kapitałowej, akcję „Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy”. To trwająca przez cały rok inicjatywa, której nadrzędnym celem było zaprezentowanie klientom spektrum możliwości, płynących ze współpracy z Inter Cars. To akcja przypominająca, bo wielu klientów doskonale wie, że dysponujemy najpełniejszą ofertą na rynku i dostarczamy towar w tym samym dniu, w którym został zamówiony. Poprzez tę kampanię wzmacniamy naszą markę, pokazując Klientom konkretne korzyści wynikające z pomocnych rozwiązań w codziennym prowadzeniu serwisu samochodowego, a nasze działania opieramy o strategię zrównoważonego rozwoju. Komunikację nowego hasła rozpoczęliśmy od części poświęconej partnerskim relacjom, bo to one są rdzeniem naszej biznesowej strategii. Dbamy o nie i pielęgnujemy w odniesieniu do naszych klientów, dostawców, pracowników, ale i społeczności lokalnych, które również zajmują ważne miejsce w naszej percepcji rozumienia biznesu.

 

12 miesięcy 2021 roku było dla rynku części zamiennych okresem poważnych zmian, na które znaczący wpływ miały perturbacje wywołane pandemią COVID-19. Trudności ze zdobyciem komponentów, przerywane łańcuchy dostaw, a w konsekwencji problemy z dostępnością nowych samochodów odbiły się na całym rynku. Te problemy przełożyły się głównie na producentów, niekoniecznie na podstawową działalność dystrybutorów, ponieważ części do aut, to dobro podstawowe, dla których elastyczność cenowa nie jest wysoka. Dzięki tak szerokiej ofercie, jaką dysponuje Inter Cars, jesteśmy w stanie zapewniać mobilność zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom.

 

Dla Inter Cars również był to czas wyzwań – dzięki rozsądnej optymalizacji i szybkim oraz trafnym decyzjom, wyszliśmy jednak z tej próby obronną ręką. Można nawet powiedzieć, że w pewnym sensie przyzwyczailiśmy się już do życia w nowej rzeczywistości. Nauczyliśmy się pracować w trybie hybrydowym, znaczną część spotkań przenieśliśmy do świata online, rozwijaliśmy e-narzędzia i programy służące do zamawiania części, inwestujemy w digitalizację oraz zwiększyliśmy swój udział w rynku e-commerce w Polsce i na zagranicznych rynkach. To ostatnie nie zawsze było proste, wielu procesów musieliśmy uczyć się od nowa, czas pokazał jednak, że poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem. Zainwestowaliśmy w te obszary dużo czasu i pracy, już teraz możemy zbierać owoce.

 

Dominującym rynkiem sprzedaży dla Grupy Inter Cars jest rynek polski. W 2021 roku najszybciej rozwijającymi się krajami była Serbia, Grecja, Mołdawia, Słowenia. Są to głównie nowe rynki, na które Inter Cars dopiero wchodzi ze swoja ofertą.

 

Grupa posiada magazyny na Łotwie, zaopatrujący głównie Estonię, w Rumunii, który dostarcza towary do Bułgarii, Mołdawii oraz w Bułgarii, który zaopatruje filie w Serbii i Grecji. Natomiast z magazynu regionalnego w Chorwacji towar dostarczany jest do Włoch, Słowenii i Bośni. Operatorem logistycznym w magazynach w Polsce i Łotwie jest spółka ILS sp. z o.o. wchodząca w skład Grupy Inter Cars.

 

Rumunia jest po Polsce największym rynkiem Grupy. Z 61 filiami zaopatruje ponad 12 000 warsztatów i zajmuje na krajowym rynku 3 miejsce.

 

W sierpniu 2021 roku została nabyta spółka w Norwegii Inter Cars Norge AS. z siedzibą w Oslo, która będzie zajmowała się dystrybucją części zamiennych oraz akcesoriów do samochodów, autobusów i motocykli na rynku norweskim.

 

Dodatkowo, w sierpniu 2021 roku została założona spółka CB Dystrybucja Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, której głównym celem będzie optymalizacja procesów biznesowych w Grupie.

 

Więcej w raporcie rocznym pod linkiem TUTAJ

 

Źródło: Inter Cars

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).