Z dużą satysfakcją podchodzimy do dzisiejszego komunikatu, jako że jest on pierwszym operacyjnym krokiem IONWAY oraz ważnym krokiem w ekspansji zintegrowanego łańcucha wartości Umicore – powiedział Mathias Miedreich, dyrektor generalny Umicore.
IONWAY daje zarówno PowerCo, jak i Umicore znaczącą przewagę na szybko rozwijającym się rynku elektromobilności w Europie. Osiągnęliśmy efekt, na który czekaliśmy od bardzo dawna. Mam na myśli stworzenie efektywnego łańcucha dostaw, aby zabezpieczyć i budować zdolności produkcyjne dla niezawodnych i konkurencyjnych cenowo materiałów katodowych, które będą produkowane w oparciu o odpowiedzialnie pozyskiwane surowce – powiedział Jörg Teichmann, dyrektor ds. zakupów w PowerCo.
Inwestycję w Nysie – dzięki której ma powstać nawet do 900 nowych miejsc pracy – wspiera także polski rząd. W ramach Tymczasowych Ram Kryzysowych i Przejściowych władze przekażą spółce IONWAY dotację w wysokości 350 mln euro. Łączna wartość inwestycji do 2030 r. ma wynieść 1,7 mld euro (1,35 mld euro po uzyskaniu dotacji).
Jesteśmy wdzięczni polskiemu rządowi za wsparcie, którego udzielił w kontekście realizacji inwestycji IONWAY w Nysie. Strategiczna lokalizacja nowego zakładu, tuż obok fabryki materiałów katodowych, należącej do Umicore, która jest wciąż unikatowa w Europie, sprawi, że transformacja w kierunku elektromobilności i zrównoważonego transportu staje się faktem – dodał Mathias Miedreich.
Obecnie w Nysie trwa przygotowanie terenu, prace inżynieryjne i uzyskiwanie pozwoleń, a budowa rozpocznie się natychmiast po ich otrzymaniu. Produkcja w nowym zakładzie ma ruszyć w 2025 r., a do tego czasu materiały CAM na potrzeby produkcji ogniw w gigafabryce w Salzgitter będą dostarczane z zakładu Umicore w Nysie.
Dzięki bliskiemu sąsiedztwu obu fabryk spółka IONWAY będzie mogła korzystać z know-how Umicore oraz surowców pochodzących z zakładów rafineryjnych firmy w Finlandii. Ponadto strategiczna lokalizacja fabryki ma umożliwić IONWAY dostęp do odnawialnych źródeł energii, a także wykwalifikowanych pracowników z regionu. Nie bez znaczenia było także wsparcie ze strony polskiego rządu.
Start projektu IONWAY to efekt zaangażowania PowerCo i Umicore w zrównoważony rozwój. Naszym wspólnym celem jest to, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego, zaczynając od teraz – powiedział Thomas Jansseune, dyrektor generalny IONWAY.
IONWAY ma produkować aktywny materiał katodowy (CAM) oraz materiały prekursorowe (pCAM), które będą dostarczane do europejskich gigafabryk ogniw akumulatorowych PowerCo. Obecnie trwają ustalenia związane z wyborem lokalizacji kolejnej fabryki IONWAY.
Źródło: Volkswagen