ElectroMobility Poland ogłosiła dziś dostawcę platformy – jest nim chiński Geely, który jest właścicielem marek takich jak Volvo i Lotus, a także jest udziałowcem w Mercedesie, Astonie Martinie, a także jest współwłaścicielem Smarta. Chiński gigant ma też w swojej ofercie samochody elektryczne i spalinowe własnej produkcji. Jest też posiadaczem pięciu centrów badawczo-rozwojowych na świecie, a w 12 fabrykach zatrudnia 100 000 pracowników.
Po podpisaniu z ElectroMobility Poland umowy Geely nie tylko dostarczy platformę, ale też technologię do jej produkcji, która będzie wdrożona w planowanej w Jaworznie fabryce. Pierwsza Izera ma zjechać z taśmy produkcyjnej już w 2025 roku.
Umowa stanowi znaczące rozszerzenie architektury SEA, wprowadzonej przez Geely Holding we wrześniu 2020 r. jako najbardziej elastyczna i zaawansowana architektura czysto elektryczna, obejmująca wiodący sprzęt, kompleksowe oprogramowanie i szerszy ekosystem cyfrowy. Marki z portfolio Geely Holding Group zobowiązały się do korzystania z architektury SEA, EMP jest pierwszym bezpośrednim zewnętrznym użytkownikiem SEA, podczas gdy marki takie jak Zeekr i smart już rozpoczęły dostawy pojazdów opartych na SEA dla użytkowników końcowych.
Daniel Donghui Li, dyrektor generalny Geely Holding Group, powiedział: „Geely Holding z dumą podpisuje umowę dotyczącą licencji EMP na wiodącą w branży architekturę SEA. Nasza architektura SEA pomoże EMP wprowadzić na rynek najlepsze produkty dla użytkowników końcowych pod względem sprzętu, oprogramowania i skalowalności. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, a ta umowa licencyjna pomoże przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne i stworzyć szerszą gospodarkę pojazdów elektrycznych”.
Platforma o oznaczeniu kodowym SEA zadebiutowała na rynku w roku 2020. Jest skalowalna, co oznacza, że na jej podstawie można zbudować samochody z segmentu od A do E o rozstawach osi od 1800mm do 3300mm. To oznacza, że Izera będzie mogła występować w kilku odmianach nadwoziowych i z kilkoma rozstawami osi.
Pierwszym autem z fabryki w Jaworznie będzie SUV, a w dalszej kolejności do produkcji wejdzie kombi i hatchback – wszystkie plasowane w segmencie C.
Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, powiedział: „Architektura SEA idealnie wpisuje się w koncepcję produktu Izera. Geely zapewnia EMP najwyższej klasy branżowe know-how oraz dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne pozwoli EMP prosperować, umożliwiając nam intensywne zaangażowanie lokalnych dostawców i realizację projektu w przewidywanych ramach biznesowych”.
Izerę ma napędzać silnik o mocy 272 KM, który ma zapewnić dobrą dynamikę oznaczającą przyspieszenie do 100 km/h w okolicach 6-7 sekund. Pierwsze modele mają być przednionapędowe, lecz w gamie pojawić się ma też napęd 4×4. Izera ma być wyposażona w akumulatory 51 i 69 kWh ładowane maksymalną mocą 150 kW. Baterie te mają zapewnić zasięgi odpowiednio 340 i 450 km.