Z łącznej kwoty dotychczasowego finansowania projektu (500 milionów złotych) firma ElectroMobility Poland wydała do tej pory ok. 277 milionów, z czego ponad trzy czwarte (78%) zostało przeznaczone na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. Zespół EMP liczy obecnie ok. 130 osób – specjalistów z kluczowych obszarów związanych m.in. z rozwojem technicznym, dystrybucją, produktem rozszerzonym, łańcuchem dostaw czy uruchomieniem produkcji. #LudzieIzery posiadają wieloletnie doświadczenie w niemal wszystkich koncernach motoryzacyjnych i znanych startupach.
Założenia biznesowe naszego projektu pozostają aktualne, rośnie jego wartość i skala. Wszystkie dotychczasowe zobowiązania wynikające z harmonogramu prac zostały spełnione w terminie. Mamy gotowy plan na następne etapy projektu. Oczywiście przed nami wciąż wiele wyzwań, ale najważniejsza, z punktu widzenia osiągania dalszych celów, jest teraz stabilność, także finansowa, oraz konsekwencja w działaniu. Przedsięwzięcia takie jak Izera są realizowane w perspektywie wieloletniej.
prezes ElectroMobility Poland - Piotr ZarembaProdukt i dystrybucja:
Uruchomienie produkcji:
Rozwój łańcucha dostaw:
Polski sektor motoryzacji to jeden z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki generujący 8% PKB. Dynamika rozwoju tego sektora w dużej mierze zależy dziś od tego, jak radzą sobie na rynku firmy produkujące części i komponenty do samochodów. To one są kołem zamachowym rodzimej motoryzacji i od ich losu zależy jej przyszłość. Polscy dostawcy mają w Europie i na świecie wyrobioną markę. Cieszą się zaufaniem dużych koncernów, dostarczając wysoką jakość produkcji, którą udaje się osiągać wciąż konkurencyjnymi kosztami pracy.
Upowszechnienie elektromobilności, zmiana technologiczna z silnika spalinowego na elektryczny i idące za tym zmiany w łańcuchach dostaw i modelach biznesowych otwierają przed polskimi producentami komponentów zupełnie nowe szanse biznesowe, ale przynoszą także wyzwania. Większość tego typu firm produkuje dziś na potrzeby motoryzacji spalinowej, a w łańcuchach dostaw zajmują one bezpieczną, ale dość niską pozycję podwykonawców pracujących dla producentów współpracujących z koncernami.
Zmiany, które w niedługim czasie zreformują całkowicie sektor automotive w Europie, mogą sprawić, że rola tych przedsiębiorstw zmaleje lub zupełnie stracą one rynek zbytu dla swoich produktów. Jednocześnie 8 na 10 części dziś produkowanych dla samochodów spalinowych będzie musiała zostać znacząco zmodyfikowana lub w ogóle nie będzie potrzebna w konstrukcji samochodu elektrycznego. To olbrzymie wyzwanie dla branży, ale także dla gospodarki, ponieważ jedno wygenerowane w motoryzacji miejsce zatrudnienia generuje od 1 do 3 miejsc pracy w innych sektorach.
Raporty branżowe wskazują, że bez proaktywnego działania państwa w ciągu 10 lat zagrożone jest ok. 17 tys. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.
Powstanie Izery i związane z tym pozyskanie nowej technologii jest dla polskich producentów części i komponentów, firm z obszaru IT, a także lokalnego sektora badawczo-rozwojowego ogromną szansą rozwojową. Umożliwi ona nie tylko awans w hierarchii dostawców, ale dzięki efektywnej koordynacji umożliwi budowanie lokalnej specjalizacji oraz zapewni możliwość wdrożenia efektów prac do produkcji. Wzmocnienie obszaru B+R polskich firm umożliwi wzmocnienie przewag kompetencyjnych, a tym samym konkurencję opartą również na własności intelektualnej. Te zmiany są nie tylko szansą na rozwój, ale i warunkiem koniecznym utrzymania mocnej pozycji całego sektora w Polsce.
Źródło: ElectroMobility Poland