Zdecydowaliśmy się na wybór Geely jako naszego strategicznego partnera z wielu względów, przede wszystkim ze względu na atrakcyjność technologii, na to, że platforma oferowana przez Geely jest platformą o najwyższych standardach nie tylko jeżeli chodzi o osiągi, ale też są o rozwiązanie techniczne, które są optymalne cenowo i jakościowo. Dodatkowo jest to partner bardzo otwarty na model biznesowy współpracy, który nam odpowiada. Model, w którym nie tylko ograniczamy się do jednorazowego pozyskania technologii, ale jest to partner otwarty na długoterminową współpracę przy tematach rozwojowych związanych z R&D, przy aktualizacjach technologii, ale też budowaniu łańcucha dostaw. To były kluczowe elementy, szczególnie jako firmy początkującej w tym biznesie po to, żeby zapewnić stabilny start dla ElectroMobility Poland.
Platforma została wybrana, podpisaliśmy umowę, ale jest to oczywiście tylko jeden z bardzo ważnych kamieni milowych. Teraz rozpoczynamy intensywne prace rozwojowe razem z naszymi partnerami – prace rozwojowe, które w pierwszym okresie służą stabilizacji koncepcji i strategii, stabilizacji koncepcji technicznej po to, żeby umożliwić jej wdrażanie oraz stabilizacji strategii łańcucha dostaw. Równolegle pracujemy nad budową fabryki. Oba te strumienie i powinny się spotkać pod koniec 2025 roku, żeby umożliwić start produkcji.
Pozyskiwanie komponentów to jedno z najważniejszych wyzwań w przemyśle motoryzacyjnym. Odpowiednia strategia pozyskania to klucz do sukcesu. Traktujemy to jako jedno z naszych priorytetowych zadań. Dzięki współpracę z Geely mamy zapewnione bezpieczeństwo dostaw podstawowych komponentów platformy. Ale też, co jest bardzo istotne i chciałbym to mocno podkreślić, mamy absolutną elastyczność decyzyjną co do tego, czy chcemy z tych komponentów korzystać, czy może z punktu widzenia opłacalności biznesowej bardziej opłaca nam się te komponenty rozwijać niezależnie. To jest przedmiotem pracy w ciągu następnych miesięcy, żeby tę strategię razem z partnerem ustalić, a później wdrażać. Z punktu widzenia rachunku biznesowego nadal część komponentów będziemy współdzielić z naszym partnerem, ale komponenty, które są ze względów chociażby logistycznych nieopłacalne do ściągania z Chin, będziemy rozwijać w Polsce.
Docelowo chcemy, żeby kontent polski był maksymalny. W tym momencie zakładamy, że około 60% będą to części produkowane w Polsce.
Samochody będą oferowane z dwoma zasięgami. Mniejsza bateria oferuje zasięg około 340 km, natomiast większa bateria to już jest zasięg ponad 440 km. Pozyskiwanie baterii to także przedmiot strategii, którą opracujemy w następnych miesiącach. Oczywiście podstawowa wersja jest już zabezpieczona poprzez współpracę z chińskim partnerem, ale czy to jest wersja dla nas optymalna – o tym zdecydujemy w najbliższych miesiącach.
Zdjecia: ElectroMobility Poland