Izera – polski samochód elektryczny na chińskiej platformie | MOTOFAKTOR

Izera - polski samochód elektryczny na chińskiej platformie

Geely dostarczy platformę dla polskiego samochodu Izera. O szczegółach opowiada nam Łukasz Maliczenko, Dyrektor Rozwoju Technicznego Pojazdu w ElectroMobility Poland.

  • 17 listopada 2022 r. chiński Geely Holding i ElectroMobility Poland podpisały umowę licencyjną na platformę SEA dla marki Izera.
  • Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie. 
  • Technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych.
  • Izerę ma napędzać silnik o mocy 272 KM, który ma zapewnić przyspieszenie do 100 km/h w okolicach 6-7 sekund.
  • Izera ma być wyposażona w akumulatory 51 i 69 kWh ładowane maksymalną mocą 150 kW.
  • O szczegółach opowiada nam Łukasz Maliczenko, Dyrektor Rozwoju Technicznego Pojazdu w ElectroMobility Poland.
  • Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się na nasz newsletter!

 

Skąd wybór akurat tego partnera, jeśli chodzi o platformę dla Izery?

Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w ElectroMobility Poland
Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w ElectroMobility Poland

Zdecydowaliśmy się na wybór Geely jako naszego strategicznego partnera z wielu względów, przede wszystkim ze względu na atrakcyjność technologii, na to, że platforma oferowana przez Geely jest platformą o najwyższych standardach nie tylko jeżeli chodzi o osiągi, ale też są o rozwiązanie techniczne, które są optymalne cenowo i jakościowo. Dodatkowo jest to partner bardzo otwarty na model biznesowy współpracy, który nam odpowiada. Model, w którym nie tylko ograniczamy się do jednorazowego pozyskania technologii, ale jest to partner otwarty na długoterminową współpracę przy tematach rozwojowych związanych z R&D, przy aktualizacjach technologii, ale też budowaniu łańcucha dostaw. To były kluczowe elementy, szczególnie jako firmy początkującej w tym biznesie po to, żeby zapewnić stabilny start dla ElectroMobility Poland.

Co dalej? Na jakim etapie jest projekt Izery?

Platforma została wybrana, podpisaliśmy umowę, ale jest to oczywiście tylko jeden z bardzo ważnych kamieni milowych. Teraz rozpoczynamy intensywne prace rozwojowe razem z naszymi partnerami – prace rozwojowe, które w pierwszym okresie służą stabilizacji koncepcji i strategii, stabilizacji koncepcji technicznej po to, żeby umożliwić jej wdrażanie oraz stabilizacji strategii łańcucha dostaw. Równolegle pracujemy nad budową fabryki. Oba te strumienie i powinny się spotkać pod koniec 2025 roku, żeby umożliwić start produkcji.

Izera to polski samochód elektryczny. Skąd będą pozyskiwane komponenty?

Pozyskiwanie komponentów to jedno z najważniejszych wyzwań w przemyśle motoryzacyjnym. Odpowiednia strategia pozyskania to klucz do sukcesu. Traktujemy to jako jedno z naszych priorytetowych zadań. Dzięki współpracę z Geely mamy zapewnione bezpieczeństwo dostaw podstawowych komponentów platformy. Ale też, co jest bardzo istotne i chciałbym to mocno podkreślić, mamy absolutną elastyczność decyzyjną co do tego, czy chcemy z tych komponentów korzystać, czy może z punktu widzenia opłacalności biznesowej bardziej opłaca nam się te komponenty rozwijać niezależnie. To jest przedmiotem pracy w ciągu następnych miesięcy, żeby tę strategię razem z partnerem ustalić, a później wdrażać. Z punktu widzenia rachunku biznesowego nadal część komponentów będziemy współdzielić z naszym partnerem, ale komponenty, które są ze względów chociażby logistycznych nieopłacalne do ściągania z Chin, będziemy rozwijać w Polsce.

Czy jest może takie założenie, że większość części i komponentów ma być polskich?

Docelowo chcemy, żeby kontent polski był maksymalny. W tym momencie zakładamy, że około 60% będą to części produkowane w Polsce.

Jaki zasięg ma mieć polski samochód elektryczny?

Samochody będą oferowane z dwoma zasięgami. Mniejsza bateria oferuje zasięg około 340 km, natomiast większa bateria to już jest zasięg ponad 440 km. Pozyskiwanie baterii to także przedmiot strategii, którą opracujemy w następnych miesiącach. Oczywiście podstawowa wersja jest już zabezpieczona poprzez współpracę z chińskim partnerem, ale czy to jest wersja dla nas optymalna – o tym zdecydujemy w najbliższych miesiącach.

Zdjecia: ElectroMobility Poland

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).