Pętla Północna (die Nordschleife) toru Nürburgring to legenda torów wyścigowych: 20 kilometrów 832 metry ciągłej walki. Każdy kilometr to prawdziwe wyzwanie: „gaz do dechy” na Fuchsröhre, dynamiczne przyspieszenie na odcinku Karussell i skok do przodu na Pflanzgarten. Ponad 80% trasy pokonuje się z najwyższą prędkością: maksymalne obciążenie w przyspieszonym tempie, każdy kilometr tutaj, to jak wiele kilometrów na normalnych drogach.
Osiem tysięcy kilometrów testu na wytrzymałość na Pętli Północnej odpowiada cyklowi życia jednego samochodu. Ze względu na wysokie wymagania, jakie stawia przed pojazdami, Pętla Północna to dla każdego samochodu sportowego swego rodzaju punkt odniesienia: ten, który zda tu egzamin, da sobie radę na drogach całego świata.
Także doświadczonemu kierowcy Pętla Północna mówi dużo o jego samochodzie – o jego mocnych stronach i słabościach, o precyzyjnym prowadzeniu, by osiągnąć jak najkrótsze czasy okrążeń, o łatwości kontroli w obszarze granicznym i przede wszystkim o jego jakości w najbardziej nawet wymagających warunkach. Dlatego Pętla Północna należy do stałych gwiazd na firmamencie prac rozwojowych i testowych Audi Sport GmbH.
Jednym z lepszych znawców „Zielonego Piekła” jest Frank Stippler. Urodzony w Kolonii 45-latek mieszka w górach Eifel i jest związany z historią Audi Sport jak żaden inny kierowca. Do jego największych sukcesów należą zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Spa (2012) oraz na torze Nürburgring (2012 i 2019). Stippler już od samego początku uczestniczył w testach samochodu wyścigowego klasy GT3 – Audi R8 LMS, który zadebiutował w 2009 roku. Oprócz umiejętności kierowcy wniósł tu także wiedzę inżyniera.
Od tamtego czasu nie można już wyobrazić sobie bez niego ani samochodów wyścigowych budowanych z myślą o klientach zewnętrznych, ani żadnych innych sportowych aut spod znaku Audi. Dotyczy to zarówno modeli RS, jak i modelu czysto wyścigowego R8, który na początku 2019 roku został gruntownie odmłodzony i dostępny jest w wersjach Coupé, Spyder oraz jako R8 V10 RWD z napędem na tylną oś.
Najnowsze osiągnięcie Stipplera to rekord okrążenia na Pętli Północnej, ustanowiony jesienią 2019 za kierownicą RS Q8. Wskazówka stopera zatrzymała się wtedy po 7:42.253 minuty, co zostało potwierdzone notarialnie. W ten sposób zawodowy kierowca z Kolonii o 12 sekund pobił dotychczasowy rekord dla SUV-a produkcji seryjnej. Rekord nie był celem prac rozwojowych, ale mimo to jest jednoznacznym dowodem dynamiki, jaką oferuje najbardziej usportowiony model Q marki Audi.
W naszej pracy Pętla Północna oznacza ostateczny test na wytrzymałość. Każdy nowy model typu RS pokonuje tu przynajmniej osiem tysięcy kilometrów. Trasa dostarcza nam szczegółowych informacji o wytrzymałości poszczególnych podzespołów w ekstremalnych warunkach i o właściwościach zawieszenia. W przypadku modelu RS Q8, w centrum zainteresowania znajdowało się przede wszystkim wyregulowanie sprężyn, amortyzatorów i elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP oraz określenie charakteru elektromechanicznej, aktywnej stabilizacji przechyłu pojazdu i sportowego mechanizmu różnicowego.
szef Audi Sport GmbH - Oliver Hoffmann
Co wyróżnia najszybszego SUV-a spod znaku czterech pierścieni?
RS Q8 łączy w sobie ponadprzeciętne osiągi i niezwykłą stylistykę z wszechstronnością SUV-a oraz spełnia najwyższe wymogi jakościowe Audi. Modele typu RS posiadają jedyny w swoim rodzaju, mocny charakter: najwyższa, spontanicznie wydobywana moc – dostępna praktycznie na życzenie: zawsze i wszędzie, ale też pełna spokoju niezawodność podczas dalekich podróży.
- Oliver Hoffmann
To ważne, ponieważ wielu kierowców RS korzysta ze swojego samochodu zarówno podczas wyjazdów służbowych, jak i np. podczas zakupów, pokonując rocznie wiele dziesiątek tysięcy kilometrów.
W każdym RS kryją się zawsze obaj: doktor Jekyll i mister Hyde. Ważne, żeby każdy kilometr – niezależnie od tego, jak jedziemy – był wysublimowanym doznaniem – dzięki zapierającej dech w piersi stylistyce, szlachetnemu ogólnemu wrażeniu i doskonałej jakości.
- Oliver HoffmannOfensywa modeli RS trwa w najlepsze: Audi Sport GmbH, spółka – córka AUDI AG odpowiedzialna za tworzenie sportowych wersji modelowych, ma w programie już 12 modeli typu RS: RS 3 w wersji Sportback i Limousine, RS 4 Avant, RS 5 w wersji Coupé i Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS w wersji Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback oraz RS Q8. Osiem z tych modeli zaprezentowano zaledwie w 2019 roku. Na najbliższą przyszłość Audi Sport GmbH kryje w zanadrzu jeszcze wiele innych pomysłów.
W przyszłości modele typu RS mają wzbogacać ofertę w obrębie danej serii stosunkowo szybko od wprowadzania na rynek modeli w wersji bazowej. Oznacza to, że ich właściwości należy bardzo wcześnie zdefiniować, a prace rozwojowe powinny przebiegać równolegle do prac nad daną serią, na której bazują. Oprócz stylistyki, w centrum zainteresowania inżynierów znajduje się układ napędowy i zawieszenie. Na koniec trzeba jeszcze maksymalnie podkreślić sportowe DNA tkwiące w każdym Audi.
Jednym z zasadniczych celów prac jest dostosowana do aktualnych wymogów wydajność. W przypadku modeli RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q8, na liście podzespołów przy których pracują inżynierowie rozwojowi, znajduje się także zaawansowany system mild-hybrid osadzony na 48-woltowej sieci pokładowej, a w przypadku silnika V8 TFSI – system cylindrów odłączanych na życzenie (COD). Rozwiązania te należy rzecz jasna wdrożyć w sposób typowy dla modeli RS. „Precyzyjne zestrojenie” to zaklęcie na długiej ścieżce prac rozwojowych każdego modelu RS.
Wyjątkowy charakter wykuwa się jedynie w pełnej konsekwencji pracy nad detalami. Tylko dzięki ogromnemu doświadczeniu i wyczuciu, udaje się stworzyć kompleksową koncepcję.
- Oliver HoffmannInżynierowie Audi Sport GmbH odpowiedzialni za testowanie RS Q8, blisko dwa lata spędzili w drodze, pokonując pojazdami rozwojowymi i prototypami ponad 1,2 miliona kilometrów, co odpowiada trzydziestokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Jazdy testowe zawiodły ich do Finlandii, Szwecji, Francji, Włoch, Afryki Południowej, Chin i do USA. Prowadzono je na torach wyścigowych, ale też na innych, bardzo zróżnicowanych nawierzchniach.
Trasy testowe, takie jak pochylony i idealnie okrągły tor do jazd próbnych dla superszybkich samochodów w miejscowości Nardò w południowych Włoszech, służyły do sprawdzenia wytrzymałości wszystkich podzespołów przy stałej, wysokiej prędkości. W Skandynawii natomiast, najlepsze warunki do nadania zawieszeniu i systemom regulacji „ostatecznego szlifu” pod względem reakcji, oferował lód i śnieg.
Na śliskim podłożu już niewielkie zmiany w regulacji powodowały wyraźnie wyczuwalny efekt. Upał i wysokości w Afryce Południowej stanowiły szczególne wyzwania przede wszystkim dla klimatyzacji, chłodzenia silnika i rozwijania mocy.
Modele RS to dynamiczna awangarda programu modelowego Audi. Wystarczy spojrzeć na ich wyjątkowo wyrazistą stylistykę zewnętrzną. W znacznej mierze inspirowana jest ona sportem motorowym. Łączy chłodną oszczędność z pełną dynamiki ostrością.
Najwyższa wydajność w sporcie motorowym wymaga bardziej ekstremalnych kształtów elementów konstrukcyjnych. Zgodnie z zasadą „forma podąża za funkcją” jest zatem naturalne, że zastosowanie wysokowydajnych technologii zapożyczonych ze sportów motorowych znajduje również odzwierciedlenie w wyglądzie modeli RS.
W wielu RS-ach punktem odniesienia dla umiejscowienia i proporcji osłony chłodnicy Singleframe jest model R8. Osłona jest jednak w przypadku RS-ów szersza i znajduje się niżej niż w siostrzanych modelach, a zamiast elementów chromowanych dominuje w niej sportowa czerń.
W niektórych modelach między osłoną chłodnicy a maską silnika znajdują się poziome szczeliny przywodzące na myśl model-ikonę: Audi Sport quattro z 1984 roku. Masywne wloty powietrza i duże eliptyczne końcówki rur układu wydechowego uosabiają moc silników turbo.
Karoseria RS-ów ma bardziej ekskluzywny wygląd, co najlepiej widać w Audi RS 6 Avant. Jest ono o 80 mm szersze niż model bazowy, a jego błotniki, podobnie jak tylne drzwi, boki, przód i maska silnika, są zarysowane w sposób charakterystyczny dla modeli RS.
Nie zmieniono jedynie przednich drzwi, dachu i pokrywy bagażnika. Nadkola tego Avanta kryją koła o średnicy do 22 cali, a w RS Q8 felgi mają nawet 23 cale.
Maksyma Audi dotycząca bezkompromisowej jakości obowiązuje w przypadku każdego z wielu ekskluzywnych rozwiązań.
Nasi klienci żądają najlepszych produktów na rynku. By sprostać tym wysokim oczekiwaniom, zatrudniamy najlepszych specjalistów i zespoły konstruktorów.
- Oliver Hoffmann
Ważną rolę w procesie prac rozwojowych odgrywają specjalne warsztaty RS, w których pierwsze modele serii montowane są ręcznie.
Już na tym etapie, służby zapewnienia jakości Audi mają duży wpływ na późniejszy pojazd produkcji seryjnej. Pracownicy montują kompletną karoserię RS na precyzyjnych, aluminiowych narzędziach pomiarowych – wzornikach.
By wyregulować położenia wszystkich powierzchni i ich połączenia z dokładnością do dziesiątej części milimetra, konstruktorzy korzystają z najnowocześniejszych metod pomiarowych, takich jak skanery laserowe, które rejestrują kilka milionów punktów pomiarowych na powierzchni jednej części. Jest to korzystne zarówno dla aerodynamiki, jak i dla atrakcyjności wizualnej każdego RS.
Modele RS są produkowane w czterech fabrykach. W zakładach Audi w Ingolstadt z taśmy zjeżdża RS 3 Sportback, RS 3 Limousine, RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Sportback. W fabryce w Neckarsulm produkuje się RS 6 Avant i RS 7 Sportback.
W węgierskich zakładach w Győr powstaje TT RS w wersji Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback. Ze Słowacji, z zakładów w Bratysławie, pochodzi RS Q8. Wszystkie modele typu RS są produkowane na tych samych liniach, co modele siostrzane.
Etap montażu, podczas którego zawieszenie i napęd łączone są z karoserią, jest skomplikowany przede wszystkim w przypadku modeli z silnikiem V8. Do tego dochodzą podzespoły charakterystyczne dla modeli RS, takie jak układ wydechowy, zderzaki i koła.
W Neckarsulm każdego dnia pracy powstaje dwucyfrowa liczba egzemplarzy RS 6 Avant i RS 7 Sportback. Każdy z nich, zanim zostanie oddany do rąk klienta, jest testowany w warunkach drogowych.
W bezpośrednim sąsiedztwie fabryki w Neckarsulm, gdzie główną siedzibę ma Audi Sport GmbH, znajduje się zakład „Böllinger Höfe”. Tutaj powstają samochody sportowe z rodziny R8. Są one tworzone w znacznym stopniu ręcznie. Wkrótce dołączy do nich model z napędem czysto elektrycznym – Audi e-tron GT.
Źródło: Audi