Ze względu na wygodę oraz oszczędność czasu i pieniędzy, sklepy internetowe stanowią aktualnie dla konsumentów podstawowe źródło decyzji zakupowych. Czy dzieje się tak również w przypadku branży motoryzacyjnej i rynku samochodów używanych? Dzięki ofercie stale dopasowującej się do różnorodnych potrzeb klientów, łatwości transakcji czy szybkiej reakcji na zmieniające się tendencje rynkowe, sklepy działające w Internecie mają możliwość szybszego osiągania zaplanowanych zysków oraz zbudowania pozycji na rynku, uzyskując znaczącą przewagę nad konkurencją w związaną z tradycyjnym handlem.
Przykładem firmy wykorzystującej powyższe czynniki w strategii działania jest sklep internetowy z używanymi samochodami CarForFriend.pl, który w 2019 roku podwoił sprzedaż oferowanych pojazdów. A co konkretnie przyczyniło się do osiągnięcia takiego wyniku?
Konsumenci nie tylko przyzwyczaili się do robienia systematycznych zakupów w Internecie w ogóle, ale też w przypadku używanych samochodów, z racji wysokich kosztów zrezygnowali z samodzielnego sprowadzania pojazdów z Niemiec czy Szwecji. Nasi klienci to też osoby zwracające szczególną uwagę na legalność transakcji! Widząc te zmiany, dopasowaliśmy nasze usługi do tych tendencji na rynku, przy okazji rozwiązując jeden z głównych problemów handlu samochodami używanymi - brak zaufania do sprzedawcy. Dzięki transparentności działania, klienci chętniej decydują się rozliczenie prowizyjne, które umożliwia im pozostawienie trudności z pozyskaniem auta z zagranicy sklepowi, ostatecznie uzyskując tylko produkt końcowy – czyli samochód dostarczony prosto pod dom Klienta lub do jednego z oddziałów firmy. Oczywiście z brakiem oporów przy ponoszeniu dodatkowych kosztów wiąże się także sama kwestia bogacenia się społeczeństwa, pozwalająca na zakup coraz droższych, lepiej wyposażonych i bezpieczniejszych samochodów, napędzając tym samym rynek na którym działamy.
twórca CarForFriend.pl - Jacek FijołekCzy równie pozytywnych tendencji można spodziewać się w tym roku? Według Jacka Fijołka, dzięki dynamicznie zwiększającej się popularności handlu internetowego, tendencje wzrostowe dotyczące sprzedaży samochodów używanych w sieci utrzymają się także w 2020:
Przenoszenie decyzji zakupowych do Internetu jest również dominującym trendem w odniesieniu do rynku samochodów używanych. Oprócz tego, trzeba również powiedzieć o ich stale rosnącej popularności - w 2019 roku wartość sprowadzanych z zagranicy do Polski aut wyniosła około 5 mld euro, z czego nam jako wciąż rozwijającej platformie udało się sprzedać pojazdy za niecałe 10.mln złotych. Część ekspertów wspomina o nadchodzącym kryzysie, moim zdaniem dotyczyć on będzie tylko sprzedaży samochodów głównie nowych, których ceny znacząco rosną z racji ograniczeń w produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi i kosztownymi dla producentów inwestycjami w hybrydy oraz auta elektryczne.
- Jacek FijołekOdpowiednia obsługa klienta to szczególnie istotny element strategii działania sklepu internetowego – zwłaszcza, jeżeli działa on na tak wymagającym polu, jakim jest rynek samochodów używanych. Wysoka konkurencyjność sprawia, iż konsumenci bardzo łatwo mogą rezygnować z usług, przenosząc swoje zainteresowanie na ofertę konkurencyjnej firmy. Jak w tej kwestii radzi sobie CarForFriend.pl?
Głównym wyzwaniem jest dotarcie do konkretnych osób, które poszukują samochodu. Nie możemy wysłać przedstawiciela handlowego, a sam rynek jest bardzo obszerny i różnorodny, dlatego tak ważny jest dla nas odpowiedni marketing pozwalający wyszukiwać właściwych odbiorców będących potencjalnymi klientami. Działając w Internecie, staramy się wykazywać jak największą transparentność, rzetelność działania, legalność transakcji, czytelność zasad oraz odpowiedzialność za dostarczane samochody – tak, aby nie było żadnych wątpliwości odnośnie korzystania z tej formy zakupu pojazdu. Do tej pory doceniano nas szczególnie za dostarczanie samochodów „pod dom”, niwelowanie stresu związanego z nabywaniem używanego samochodu oraz łatwość obsługi całego procesu zakupowego. Oprócz tego stawiamy także na szeroką działalność i kontakt z klientem za pomocą social mediów. Przykłady takich działań to aktywny fanpage na Facebooku, komunikacja za pomocą Messengera i Whatsapp lub publikowanie materiałów wideo na platformie YouTube, pokazujących szczegóły oferowanych przez nas aut. Dzięki temu konsumenci mają o wiele lepszy wgląd w szczegóły dostępnych samochodów, niż gdyby zdecydowali się na samodzielne sprowadzanie pożądanego pojazdu.
- Jacek FijołekJakie plany na 2020 rok mają właściciele CarForFriend.pl? Jacek Fijołek zwraca szczególną uwagę na ogólnopolską strategię marketingową, która pozwoli na budowę rozpoznawalności marki w całej Polsce. Oprócz tego mówi także o segmentacji:
W 2020 roku planujemy jeszcze bardziej dopasować nasze usługi do potrzeb klientów decydujących się na zakup droższych, bardziej luksusowych samochodów. Przeprowadzając ten proces nie chcemy jednak rezygnować z korzeni, wiąż zapewniając możliwość kupowania tanich i dobrych pojazdów z zagranicy. Dzięki temu nie tylko wyjdziemy naprzeciwko pojawiających się na rynku potrzeb i indywidualnych preferencji, ale naturalnie zwiększymy bazę klientów, walcząc tym samym o uzyskanie przewagi rynkowej nad kanałami tradycyjnymi jak komisy, czy samodzielne wyjazdy po samochody.
- Jacek Fijołek
Źródło: CarForFriend.pl