Wszystkie współczesne samochody, które mają zamontowany hak, mogą być wyposażone w odpinaną kulę haka holowniczego. Spora grupa kierowców decyduje się zostawić kulę przymocowaną niemal na stałe do pojazdu. W ten sposób jest ona narażona na oddziaływanie czynników atmosferycznych, które jesienią są szczególnie niebezpieczne dla powłoki haka i jego elektroniki.
W związku z tym, gdy hak jest wyposażony w kulę wypinaną, zaleca się ją odpinać, jeśli hak nie jest eksploatowany. Jest to istotna czynność również podczas mycia pojazdu. Przed przystąpieniem do pielęgnacji nadwozia kula wypinana powinna zostać odpięta, a gniazdo zabezpieczone zaślepką.
Jesienią bardzo szybko zmienia się aura na dworze. Słoneczne dni ustępują miejsca deszczowym, na jezdniach pojawia się błoto, które oblepia nasz samochód. Później dołączają do tego przymrozki wraz z solą drogową. Te wszystkie elementy mogą mieć niekorzystny wpływ na hak holowniczy i gniazdo elektryczne. Dlatego potrzebna jest ich regularna konserwacja!
Haki holownicze Steinhof mają powłokę antykorozyjną, która chroni strukturę akcesorium. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenie przestaje być skuteczne, jeśli ciągle jest narażone na odpryski kamieni, oddziaływanie substancji chemicznych i wilgoć. Dlatego podczas każdego mycia auta, warto przeznaczyć dodatkową chwilę na dokładne wyczyszczenie i opłukanie haka holowniczego. Warto również zajrzeć pod nakładkę zabezpieczającą kulę haka holowniczego przed zabrudzeniami. Tam też mogą gromadzić się drobinki piasku, błoto z jezdni i inne zanieczyszczenia.
Ważnym i ciekawym wątkiem dla każdego użytkownika haka holowniczego powinna być kwestia smarowania kuli haka (części kulistej). Na rynku funkcjonuje wiele preparatów, które swoją strukturą przypominają towot i mają usprawniać połączenie haka z zaczepem przyczepy.
Trzeba mieć świadomość, że istnieją sytuacje, w których wysmarowanie kuli jest błędem. Chodzi przede wszystkim o zaczepy ze stabilizacją i platformy rowerowe.
Głównym założeniem smarowania kuli haka holowniczego, jest zmniejszenie tarcia pomiędzy kulą i zaczepem przyczepy podczas wzajemnej pracy tych dwóch elementów. Dlatego też kulę należy zawsze utrzymywać w czystości i smarować smarem stałym. Dobrą praktyką jest nakładanie nowej warstwy smaru przed każdym użytkowaniem haka holowniczego. Przed nałożeniem smaru najlepiej sprawdzi się gruntowne wyczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni kuli. Są jednak przypadki, w których smarowanie kuli haka holowniczego jest niedopuszczalne. Dotyczy to przyczep wyposażonych w zaczep ze stabilizacją jazdy (typu Alko) i większości platform rowerowych (należy pamiętać, aby zapoznać się instrukcją urządzenia, które zamierzamy eksploatować na haku) – mówi Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof.
Widoczność na drodze jest jedną z najważniejszych podstaw bezpieczeństwa, dlatego regularne kontrolowanie gniazda elektrycznego to nasz obowiązek. Dokładne obejrzenie przewodów i przeczyszczenie styków zajmuje tylko kilka chwil i jednocześnie daje wymierne korzyści w postaci sprawnego oświetlenia przyczepy.
System odpinania kuli haków holowniczych Steinhof został opracowany w taki sposób, żeby ta czynność trwała kilka chwil. W związku z tym z łatwością możemy przechowywać kulę haka holowniczego w futerale, gdy nie jest nam ona potrzebna. Dzięki temu chronimy elementy konstrukcyjne haka holowniczego przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych.
Źródło: Steinhof