Najbardziej oczywistym objawem zużycia wycieraczek jest smużenie lub pozostawianie fragmentów nieoczyszczonej szyby. Ale sygnałami wskazującymi na konieczność wymiany jest także irytujący, piszczący dźwięk podczas pracy albo podskakiwanie. Warto z bliska przyjrzeć się wycieraczkom – wyszczerbienia na ostrzu pióra lub rozwarstwienia części roboczej także świadczą o zużyciu. Odpowiednia diagnostyka ujawnia niedomagania z wyprzedzeniem i pozwala na przemyślane zakupy nowych wycieraczek. Użytkownik ma czas na wybór odpowiedniej marki.
Zużycie wycieraczek mogą przyspieszać czynniki środowiskowe. Mamy tu na myśli skrajnie niskie lub skrajnie wysokie temperatury, długie okresy ekspozycji na światło słoneczne, kwaśne deszcze lub słoną wodę (np. w strefach przybrzeżnych). Czynników tych nie da się wyeliminować, ale można osłabić ich niekorzystny wpływ przez odpowiednie działanie profilaktyczne. W naszych warunkach klimatycznych optymalnym rozwiązaniem jest zapobieganie przymarzaniu wycieraczek do szyb przez odchylanie ich na noc lub podkładanie czegoś pod pióra, ochrona przed ekspozycją na słońce za pomocą przeciwsłonecznych nakładek na szyby (na czas parkowania) oraz regularne spłukiwanie czystą wodą (dotyczy osób mieszkających nad morzem).
Niezwykle ważnym czynnikiem mającym wpływ na żywotność wycieraczek jest rodzaj płynu do spryskiwaczy lub jego… brak. Najtańsze możliwe środki nie tylko kiepsko myją szybę, ale mogą wchodzić w reakcje z lakierem na masce lub gumą, z której wykonane są pióra wycieraczek. Ponieważ na ogół słabo radzą sobie z brudem, więc trzeba zużywać ich znacznie więcej niż zwykle. Wymusza to także dłużą pracę wycieraczek i prowadzi do ich przedwczesnego zużycia. W oczywisty sposób szkodliwa jest także praca wycieraczek na sucho. Z dwojga złego, jeśli nie zanosi się na przymrozki, lepiej do zbiorniczka nalać czystej wody niż pozwolić na to, by wycieraczki pracowały bez płynu.
Bardzo często zdarza się, że podczas pośpiesznych zakupów wycieraczki dobierane są na oko, a później okazuje się, że są za długie, za krótkie lub niewłaściwie dolegają do szyby. W zasadzie w każdym z tych przypadków będą się zużywały szybciej. Jeśli podczas pracy haczą o siebie lub o krawędź okna, to ich żywotność skróci się bardzo drastycznie. Jeśli są zbyt krótkie – także zużyją się szybciej, ponieważ będą przenosić większy nacisk. Jeśli niewłaściwie dolegają – w przyspieszonym tempie wypracuje się ich część styku z szybą. A zatem – naprawdę warto poświęcić chwilę na lekturę katalogu lub instrukcji producenta samochodu.
Większość kierowców po prostu wymienia piórka wycieraczek. Nawet w warsztatach samochodowych mało kto przywiązuje wagę do kąta pod jakim względem szyby ustawione są ramiona wycieraczek. Jeśli jest źle dobrany, pióra zaczynają skakać po szybie lub hałasować. Kąt można zmienić za pomocą specjalnego przyrządu lub nawet szczypcami – trzeba tylko uważać, aby nie porysować lakierowanej powierzchni ramion.
Na koniec jeden, niestety dość kosztowny problem, który dotyczy głównie starszych samochodów. Chodzi o mikrorysy na przedniej szybie. Z jednej strony drastycznie pogarszają one widoczność o zmroku. Z drugiej – utrudniają oczyszczanie szyby i działają jak tarka na pióra wycieraczek. Jeśli jest to możliwe, warto zainwestować w nową przednią szybę, zwłaszcza jeśli chodzi o samochód 10-letni, który jeszcze ma posłużyć przynajmniej kilka następnych lat.
Wielu kierowców zastanawia się czy markowe wycieraczki rzeczywiście będą służyć dłużej niż alternatywne produkty w najniższych cenach. Oto namacalne cechy konstrukcyjne wycieraczek TRICO, które realnie decydują o jakości ich pracy i wytrzymałości. Wycieraczki TRICO mają bardzo wytrzymałą konstrukcję nośną, niezależnie od tego czy są wykonane w wersji tradycyjnej czy bezramkowej. Technologia Memory Curve Steel dostępna w wybranych modelach sprawia, że bardzo dobrze dolegają do szyb profilowanych (zakrzywionych na brzegach lub mocno wygiętych). Fazowane zakończenie pióra (niektórzy nazywają to ostrzem) lepiej zbiera zanieczyszczenia i jest bardziej odporne na zużycie niż produkty konkurencyjnych marek.
Wybrane modele wycieraczek są badane w tunelu aerodynamicznym, po to, by podczas jazdy autostradowej jak najlepiej przylegały do szyby.
Źródło: TRICO