Odsetek samochodów wyposażonych w automatyczna skrzynię biegów stale wzrasta. Jeszcze kilka lat temu brak lewarka zmiany biegów był prawdziwą egzotyką, natomiast rozwój nowych technologii i coraz większe korki w miastach sprawiają, że zainteresowanie automatami rośnie bardzo szybko. Szacuje się już około 18% nowych samochodów sprzedawanych w Polsce to „automaty” właśnie. Co ciekawe wzrost tego segmentu nie idzie w parzę z ilością warsztatów które oferują profesjonalny serwis tych podzespołów. Wielu mechaników nie podejmuje się nawet usługi wymiany oleju. Obawiają się pogorszenia pracy skrzyni biegów i ewentualnych roszczeń niezadowolonych klientów. Presja klientów będzie coraz większa więc chyba najwyższy czas, aby się przełamać.
Wielu kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów często nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Najczęściej zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią. Szarpanie przy ruszaniu, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania wymiany oleju.
Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym „automacie” znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła, które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.
Choć normy temperatur pracy nie są przy tym przekraczane, olej, starzejąc się, traci swe pierwotne właściwości, więc z czasem nie spełnia wszystkich stawianych mu wymagań. Zwiększa się lub zmniejsza jego gęstość, lepkość, własności smarne, myjące itd. Skrzynia ulega wówczas przyspieszonemu zużyciu. Gdy temperatury dopuszczalne zostaną przekroczone, skrzynia w skrajnych przypadkach może nawet ulec natychmiastowej awarii. Innymi słowy, z biegiem czasu olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni.
Niewłaściwe działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwej zmiany przełożeń. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie zmieniać olej i przy okazji płukać wnętrze skrzyni specjalnym preparatem. I nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną” tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas „wymiany dynamicznej”.
Wymiana grawitacyjna w większości klasycznych automatów pozwala na spuszczenie około połowy środka smarnego. Reszta oleju pozostaje w konwerterze (sprzęgle hydrokinetycznym), pompie i kanałach olejowych. Oczywiście są też wyjątki od tej reguły tzn. samochody wyposażone w śrubę spustową konwertera, ale to rozwiązanie spotykane jest raczej w starszych pojazdach. Wspominamy o tym dlatego że znane są przypadki bezawaryjnej pracy takiej skrzyni nawet przez 1 000 000 km! Fakt ten dosyć dobrze działa na wyobraźnię i uświadamia jak ważne jest wymienianie całego oleju w skrzyni biegów.
Właśnie dlatego olej najlepiej wymieniać dynamicznie. Dynamiczna wymiana oleju polega na włączeniu się w obieg oleju skrzyni biegów specjalnym urządzeniem i przeprowadzenie wymiany oleju w trakcie, gdy silnik i skrzynia biegów pracuje. Pozwalamy, aby pompa oleju skrzyni biegów „wypchała” cały olej ze skrzyni biegów i w jego miejsce sukcesywnie wtłaczamy nowy, świeży olej.
Warto wspomnieć, że wymiana dynamiczna jest bardzo bezpieczna, jednakże musi być wykonywana odpowiednim urządzeniem.
Urządzenie Geartronic, powstałe dzięki współpracy doświadczonego producenta m.in. układów chłodzenia i filtracji z wieloma warsztatami napraw automatycznych skrzyń biegów, posiada zestaw adapterów przyłączeniowych do większości modeli skrzyń biegów. Co bardzo ważne urządzenie automatycznie wykrywa kierunek przepływu oleju i dopasowywane ciśnienie tłoczenia do ciśnienia panującego w skrzyni biegów. Co równie istotne urządzenie posiada bardzo wydajna pompę dzięki czemu nie ma ryzyka zapowietrzenia nawet najbardziej wymagających skrzyń biegów. Oczywiście urządzenie posiada wagi i adaptery do podłączenia wag zewnętrznych dzięki czemu istnieje możliwość wymiany oleju bezpośrednio z beczek. Niewątpliwie bardzo ważne jest również możliwość aplikacji dodatku czyszczącego.
Przy okazji wymiany dynamicznej warto zastosować płukankę do skrzyni biegów. Stary olej nie ma już właściwości myjących i nie przyjmuje zanieczyszczeń. Nowy olej wymywa zanieczyszczenia, dlatego należy doprowadzić do sytuacji, kiedy świeży olej nie będzie miał już czego płukać. Dodatek płuczący należy dolać do starego oleju przy użyciu urządzenia Liqui Moly wypłukać wszystkie zakamarki skrzyni mieszaniną starego oleju z dodatkiem. W tym celu po aplikacji preparatu i przestawieniu urządzenia na funkcję „by pass” należy uruchomić silnik i przez około 10 minut przełączać biegi. Dzięki temu zabiegowi oczyścimy wszystkie kanaliki i zawory sterujące skrzyni. Płukanie jest opłacalne również w wymiarze finansowym, ponieważ podczas wymiany dynamicznej okienko kontrolne na powrocie szybciej zrobi się jasne i klarowne dzięki czemu zużyjemy mniej świeżego oleju.
Co równie ważne urządzenie ma przyjazną obsługę i menu w języku polskim. Oczywiście urządzenie ma również drukarkę, która na życzenie klienta może wydrukować raport z przeprowadzonej usługi.
Oczywiście wymiana oleju jak każda czynność serwisowa niesie ze sobą pewne ryzyko. Może się zdarzyć tak że po wymianie oleju skrzynia zacznie pracować gorzej niż przed.
Aby uniknąć takiej sytuacji warto odpowiednio się zabezpieczyć. Po pierwsze obligatoryjnie przed każdą wymianą oleju należy pobrać choćby 20 ml do ekspertyzy. Jeżeli pobrany olej jest bardzo zanieczyszczony np. opiłkami i śmierdzi spalenizną wymiany można dokonać tylko na odpowiedzialność właściciela pojazdu. Oprócz tego skrzynia w takim wypadku musi być wypłukana dodatkiem płuczącym, a następnie świeżym olejem.
Liqui Moly oprócz samego urządzenia zapewnia profesjonalne szkolenie z obsługi urządzenia w warsztacie klienta. Oczywiście niemiecki producent zapewnia też obsługę posprzedażową. Od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16 dostępna jest infolinia techniczna.
Ponadto razem z urządzeniem klient otrzymuje również materiały reklamowe takie jak banner i ulotki, które ułatwiają sprzedaż oferowanych usług.
Na koniec warto zaznaczyć, że LM Polska stworzyło sieć warsztatów Liqui Moly Pro Line Serwis. Jest to odpowiedź na coraz częstsze większe zainteresowanie kierowców usługami powiązanymi z produktami Liqui Moly. Na www.liqui -moly.pl dostępna jest wyszukiwarka warsztatów i poszczególnych usług, które oferują. Każdy z warsztatów przystępujący do sieci otrzymuje specjalne obrendowanie i może skorzystać ze specjalnie przygotowanych szkoleń modułowych. Od kilku lat LM oferuje również dogodne narzędzia finansowe, które ułatwiają zakup wyposażania warsztatowego.