Przekonują o tym przedstawiciele amerykańskiego oddziału Lexusa. Takie podejście skłoniło ich do współpracy z członkami programu TED Fellows, który skupia inspirujących specjalistów z przeróżnych dziedzin. Najnowszymi owocami tej kooperacji są nietypowe projekty samochodu wyczuwającego nastrój kierowcy i pojazdu przypominającego przytulną kawiarnię.
Autorami nieszablonowych pomysłów są neurobiolog i wynalazca Greg Gage oraz artystka i projektantka Sarah Sandman. Oboje mają tytuł TED Senior Fellows, projekty obojga bazują również na idei człowieka umieszczonego w centrum.
Skupienie na tym, co motywuje ludzi, zwłaszcza, kiedy siedzą za kółkiem, od zawsze było centralnym elementem projektowania Lexusów. Współpraca z TED pozwoliła nam odkryć nowe, umieszczające człowieka w centrum idee dla przyszłości zautomatyzowanej jazdy, stworzone przez ekspertów w swoich dziedzinach.
wiceprezes ds. marketingu Lexus USA - Lisa MaterazzoGreg Gage jest zdania, że zautomatyzowane pojazdy w trakcie długich podróży kreują świetne środowisko dla neurotechnologii. Jego zdaniem to bardzo dobra okazja, by stworzyć wyjątkowe połączenie na linii mózg użytkownika – samochód.
Dzięki niemu pojazd mógłby odpowiadać na odczucia i potrzeby pasażera. Wystarczyłoby rejestrowanie zmiany mimiki czy rytmu pracy serca. Odbywałoby się to na podobnej zasadzie, jak dzisiaj auta monitorują temperaturę i prędkość obrotową silnika czy ciśnienie oleju.
Dzięki danym o zachowaniu i nastroju człowieka, autonomiczny Lexus mógłby automatycznie dostosowywać atmosferę w swoim wnętrzu. W odpowiedzi na oznaki senności auto zmieniałoby pozycję fotela i dostosowywało oświetlenie.
Obraz zrelaksowanego kierowcy skłaniałby cyfrowego asystenta do odtworzenia spokojnej składanki przez głośniki systemu audio. A w stresującej sytuacji, wymagającej maksymalnego skupienia, radio byłoby wyciszone, a światła włączone dla dobrej widoczności.
Sarah Sandman patrzy na samochody przyszłości w inny sposób. Jej zdaniem w kolejnych dekadach ludzie będą jeszcze bardziej uzależnieni od urządzeń cyfrowych. A proste interakcje z innymi – jak gest pomachania ręką przechodzącemu człowiekowi – staną się tylko rzadsze.
W odpowiedzi na tę obawę Sandman zaprojektowała auto, które pozwala na kontakt z zewnętrznym światem dzięki oknom rozciągającym się na 360 stopni wokół pojazdu i obrotowym fotelom. W jej koncepcji znalazło się również miejsce dla systemu zewnętrznych głośników, które pozwalają na interakcje z pieszymi i rowerzystami.
Co więcej, projekt obejmuje nawet układ pozwalający na rysowanie kredą, który umożliwia zostawienie krótkiej wiadomości czy grafiki na ulicy.
By spędzanie czasu ze współpasażerami było bardziej przyjemne, wnętrze samochodu jest urządzone na wzór przytulnej kawiarenki z cyfrowym kominkiem, poduszkami i wieloma roślinami. Zdaniem artystki takie auto świetnie nadawałoby się do grania w gry planszowe z przyjaciółmi czy jedzenia wspólnego śniadania przed dojazdem do szkoły. Projektantka proponuje również system współdzielenia pojazdu z innymi, co zmniejszyłoby koszty jego posiadania.
TED (Technology, Entertainment and Design) to marka konferencji poświęconych technice, rozrywce i designowi. W jej ramach eksperci z różnych dziedzin przekazują swoje inspirujące idee innym ludziom. Program TED Fellows skupia grono wybranych specjalistów, pozwala wymieniać się pomysłami i tworzy środowisko do twórczej współpracy.
Program TED Fellows wspiera grupę 492 członków z 99 krajów, przedstawicieli wszystkich dyscyplin – od projektowania i aktywizmu społecznego do astrofizyki i neurobiologii – którzy działają, by pozytywnie wpłynąć na ich własne społeczności. Współpraca TED i Lexusa podkreśla to, co kryje się za TED Fellows – ciekawość, tworzenie nowych pomysłów i takiego świata, w którym wszyscy chcemy żyć.
dyrektor programu TED Fellows - Shoham Arad
Źródło: Lexus