Jak nie zepsuć układu rozrządu podczas jego montażu | MOTOFAKTOR

Jak nie zepsuć układu rozrządu podczas jego montażu

Producenci komponentów rozrządu często borykają się z reklamacjami wynikającymi z niewłaściwego sposobu montażu tych elementów.

 

Dość częstymi przypadkami są usterki rozrządu związane z zastosowaniem niewłaściwego momentu dokręcania śrub i nakrętek napinaczy oraz rolek prowadzących. Należy pamiętać, iż śruby napinaczy i rolek oprócz tego, że mocują je do silnika, również są poddawane systematycznie siłom wynikającym z przenoszenia mocy w układzie rozrządu. To sprawia, że elementy te mogą być narażone na uszkodzenia zmęczeniowe.

 

Jednak ktoś, kto stosuje się do procedury wymiany rozrządu, nie musi się zastanawiać na jakie siły są narażone mocowania tego układu, ponieważ już wcześniej inżynierowie producenta pojazdu na pewno przebadali te elementy i dostosowali konstrukcję tak, aby wytrzymywała wymagane przebiegi i nie dochodziło do awarii.

 

Natomiast jest niedopuszczalne, aby mechanik na własną rękę decydował o mocniejszym dokręceniu elementów układu rozrządu. Paradoksalnie, dokręcanie elementów rozrządu z większym momentem obrotowym niż zaleca producent, naraża ich mocowania na uszkodzenia zmęczeniowe.

 

Częstym przypadkiem obrazującym przekroczenia momentu dokręcającego jest rolka o numerze 1 987 949 359 pracująca w bardzo popularnych silnikach 1.9 TDI koncernu VW produkowanych do roku 2000. W tym przypadku, po przekroczeniu momentu dokręcającego dochodzi zazwyczaj do pęknięcia aluminiowego mimośrodowego rdzenia rolki napinającej, co w konsekwencji prowadzi do zluzowania rolki i przeskoczenia układu rozrządu.

W silnikach tych automatyczny napinacz pasa rozrządu należy dokręcić momentem 20 Nm, po uprzedniej wymianie śruby dwustronnej mocującej ten napinacz do bloku silnika.

 

Niestety, często mimo szczerych chęci i nawet starania się, by zachowywać procedury, dochodzi do zbyt mocnego dokręcania elementów rozrządu. Dochodzi do tego, ponieważ napinacze i rolki prowadzące często należy dokręcić momentem 20-35 Nm, zaś w warsztacie jest dostępny np. klucz o zakresie 40-210 Nm. A nawet, jeżeli w dostępnym kluczu jest zakres momentów 10-210 Nm, zazwyczaj taki klucz ma na początku skali tak duży błąd, że przy dokręcaniu z ustawionym momentem 20 Nm, śruba może już być przeciągnięta o niedozwoloną wartość.

Urządzenia tego typu mają największą dokładność w zakresie od 1/3 do 2/3 swojej skali. Zatem do dokręcania śrub z tak małymi momentami obrotowymi warsztat powinien zaopatrzyć się w klucz dynamometryczny o małym zakresie, np. 6-35 Nm.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).