Okres jesienno-zimowy to dobry czas nie tylko na obowiązkową wymianę opon i płynu do spryskiwaczy na zimowy, ale także na konserwację karoserii i elementów gumowych, które zabezpieczają nasze auto przed zniszczeniami pod wpływem zmian pogody. Śnieg, deszcz i sól drogowa mogą niszczyć przede wszystkim lakier, wystające elementy karoserii, uszczelki oraz powodować zmniejszanie ich właściwości ochronnych. Na rynku jest wiele specyfików woskujących, które różnią się nie tylko ceną, ale także trwałością ochrony, łatwością aplikacji. Najczęstszym wyborem jest szybki w użyciu uniwersalny szampon z woskiem, który może być stosowany na nowych karoseriach jak i starszych, które nie mają większych rys.
Przystępując do konserwacji karoserii auta przed zimą zaczynamy od dokładnego umycia karoserii, szyb i elementów plastikowych. Warto także zajrzeć w trudno dostępne miejsca takie jak szczeliny drzwi, miejsca w komorze silnika czy nadkola i maska, w których zbiera się pasek, kurz, brud.
Warto pamiętać, by mycie auta – jeśli nie wykonujemy go samodzielnie – realizować poza myjniami szczotkowymi, które mogą uszkadzać lakier poprzez drobiny piasku znajdujące się we włosiu.
Kolejnym elementem, na który należy zwracać uwagę jest stan uszczelek w drzwiach, klapie bagażnika i pod maską pojazdu. Pamiętajmy, zabrudzone elementy gumowe w kontakcie z wodą, dodatkowo podczas mrozów tracą wiele właściwości ochronnych.
W ofercie MaXgear posiadamy profesjonalne preparaty, które nie tylko myją, ale także na długo zabezpieczają. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej nanotechnologii oferujemy produkt konkurencyjny nie tylko cenowo, ale przede wszystkim jakościowo.
Dyrektor MaXgear - Arkadiusz Cieplak
Przed przystąpieniem do kolejnej czynności, czyli odtłuszczania, należy dokładnie odkurzyć auto wewnątrz, by piach, brud, bakterie i roztocza nie były przenoszone z elementów tapicerki, welurowej podłogi czy dywaników.
W ofercie MaxGear znajduje się szeroki wachlarz chemii i kosmetyków samochodowych dedykowanych nie tylko użytkownikom samochodów osobowych, ale również pojazdów użytkowych czy maszyn – wyjaśnia Damian Tybuszewski, Product Manager z MaxGear. Produktem, który polecamy klientom, eksploatującym swoje pojazdy w szczególnie trudnych warunkach atmosferycznych i w skrajnych temperaturach, jest preparat do mycia silnie zanieczyszczonych powierzchni.
- Arkadiusz Cieplak
Kolejnym etapem konserwacji jest odtłuszczanie lakieru i powierzchni plastikowych. Najpierw myjemy, później odtłuszczamy. Robimy to przy użyciu specjalnego środka chemicznego w celu usunięcia trudno zmywalnych zabrudzeń na pojeździe czy wżerów w lakierze powstałych na skutek eksploatacji pojazdu.
Jeśli po wstępnym oczyszczaniu odnajdziemy na powierzchni lakieru dodatkowe zabrudzenia to skutecznie możemy usunąć je specjalną przeznaczoną do tego glinką. Glinkowanie to sposób na pozbycie się mocniejszego brudu na lakierze.
Dokładnie umyty i odtłuszczony samochód jest gotowy do woskowania. Nie bez znaczenia jest miejsce, w którym planujemy woskować auto. Najlepiej jest przystąpić do tej czynności w zacienionym lub zadaszonym miejscu. Nie należy robić tego w pełnym słońcu, ponieważ wosków nie wolno nakładać na rozgrzane powierzchnie.
W ofercie Auto Partnera dostępne są woski w formie past, mleczek oraz olejków. Wybierając wosk, należy upewnić się do jakiego rodzaju karoserii jest on przeznaczony. Ten z kolei zależy głównie od wieku naszego pojazdu. W przypadku nowych aut najlepiej sprawdzą się preparaty w postaci mleczek lub olejków. Z kolei starsze karoserie lepiej zareagują na pastę. Pasty woskujące stosuje się bezpośrednio na suchy lakier, a następnie poddaje polerowaniu.
Polerowanie pozwala nie tylko przywrócić blask, ale także poprawić kondycję lakieru. Czynność tę można wykonać ręcznie lub maszynowo. Polerka maszynowa daje co prawda lepsze efekty, ale do prawidłowego wypolerowania lakieru nie wystarczy dobry sprzęt. Konieczne będą również odpowiednie umiejętności, bez których możemy wyrządzić naszej karoserii więcej szkody niż pożytku.
Podczas samodzielnego polerowania lakieru należy unikać używania nadmiernej siły, tak aby nie uszkodzić elementów karoserii lub lakieru pojazdu. Pamiętajmy, że polerowanie jest czynnością czasochłonną. Należy wykonywać je powoli i bardzo dokładnie, by nie spowodować widocznych różnic i odcieni kolorów lakieru.
Dobrze wypolerowany samochód jest wizytówką swojego właściciela. Jeżeli wszystkie czynności - mycie, odtłuszczanie, woskowanie i polerowanie zostały wykonane z należytą starannością to samochód jest dobrze przygotowany do eksploatacji w warunkach jesienno-zimowych. Woskowanie i polerowanie warto wykonywać przynajmniej raz na 2-3 miesiące.
- Arkadiusz Cieplak
W okresie jesienno-zimowym, a w szczególności w zimie, gdy używana jest sól drogowa, zaleca się mycie pojazdu raz w tygodniu. Warto jednak unikać zbyt częstego mycia samochodu w warunkach gdy temperatura jest bardzo niska, poniżej 10⁰C. Woda może wówczas spowodować drobne uszkodzenia lakieru.
Artykuł sponsorowany przez Auto Partner S.A.